تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۰
۰
کد مطلب : ۳۳۳۸۱
شورای مشورتی ستایشگران(شمس) آغاز به کار کرد/ گزارش کامل

تاکید بر گفت‌وگو و مسئله شناسی در حوزه ستایشگری

تقدیر از زحمات 17 ساله حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی
تاکید بر گفت‌وگو و مسئله شناسی در حوزه ستایشگری
نشست افتتاحیه شورای مشورتی ستایشگران(شمس) امروز دوشنبه پنجم شهریور با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی در بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد.
در این نشست، حجت‌الاسلام و السلمین سید مهدی خاموشی رئیس پیشین سازمان تبلیغات اسلامی، اعضای هیئت مدیره و هیئت علمی بنیاد دعبل، کارشناسان عاشورا پژوه مانند دکتر محمد رضا سنگری و جمعی از پیشکسوتان مداحی از جمله استاد غلامرضا سازگار، حاج مهدی آصفی، حاج اکبر بازوبند، حاج ماشاالله عابدی، حاج سید احمد صالحی خوانساری، حاج سید علی سادات رضوی، حاج محسن طاهری، دکتر سیاح و تعدادی از موثرین این عرصه حضور داشتند.
در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین عرب انصاری عضو هیئت مدیره بنیاد دعبل ضمن تبریک میلاد امام هادی (ع)، به نقش برجسته و تاریخ‌ساز ستایشگران اهل بیت (ع) در مقاطع گوناگون پیش از انقلاب، مبارزات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، تشویق مردم به حضور در جبهه‌های حق علیه باطل و انتقال فرهنگ شهادت به مردم اشاره کرد و افزود: امروز در بحبوحه تهاجم فرهنگی دشمن، رسالت ستایشگران اهل بیت (ع) انتقال آموزه‌های‌دینی به مردم خصوصا نسل جوان است و همگی ما مدیون مجاهدات علمی و فکری مادحین و ستایشگران اهل بیت (ع) هستیم که در ادوار سخت حیات انقلاب اسلامی خصوصا در روزگار کنونی، عامل اتحاد و همبستگی مردم در روزهای سخت هستند.

در ادامه، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی که برای اولین بار پس از انتصاب در جمع مداحان حاضر شده بود از حضور خود در میان مادحین اهل بیت (ع) ابراز خرسندی کرد و ضمن تاکید مضاعف بر ابزارها، ظرفیت‌ها و قالب‌های اصیل ترویج مکتب امام حسین (ع) به اهمیت پیش‌برد تبلیغات ناب اسلامی از مسیر روضه سیدالشهدا (ع) اشاره نمود.
قمی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بهره‌گیری از ظرفیت محافل انس با سیدالشهدا (ع) در جهت تقویت قوای اسلام و انقلاب را ضروری برشمرد و با اشاره به مقطع دشوار کنونی و سختی‌های پیش روی مردم، یگانه راه گذر از سختی‌ها را، انتقال و ترویج مفاهیم اسلام عاشورایی برشمرد.
وی همچنین ترویج مفاهیم اسلامی از مجرای هیئات را عامل ایجاد انسجام و اتحاد در میان مردم دانست و هیئات را موتور محرکه انقلاب اسلامی دانست.
ریاست سازمان تبلیغات در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تاکید بر تحقق سخنان و وعده‌های مقام معظم رهبری، به فرموده ایشان در خصوص رشد و بالندگی متولدین دهه 70 در اثنای تهاجم فرهنگی گسترده غرب اشاره کرد و گفت: خیل جوانان پرشور و مشتاق حضور در قالب مدافعین حرم، نشان از عدم توفیق دشمن در برنامه‌های خود دارد.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی در ادامه ضمن برشمردن اهداف دشمن در هدف قرار دادن دستگاه محاسباتی مسئولان و مدیران اظهار داشت: خوب نیست ستایشگر ما باور عمیق قلبی به سخنان رهبری معظم نداشته باشد و در ذهنش این باشد که ما شکست خوردیم، بعد طوطی‌وار جملاتی را تکرار کند.
وی ضمن تاکید بر بهره‌گیری از قیام سیدالشهدا (ع) افزود: اگر کسی به نگاه عاشورایی و دستگاه محاسباتی ملهم از قیام سیدالشهدا (ع) مسلح نشود، نمی‌تواند فلسفه و قیام امثال حججی‌ها را بفهمد و درک کند.
وی در پایان سخنان خود، بهره‌گیری از زاویه دید و منطق قیام عاشورایی در ایام محرم را مهم برشمرد و از آمادگی خود را برای حمایت و هرگونه گفت و گو با ستایشگران اهل بیت (ع) خبر داد.
در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام و السلمین سید مهدی خاموشی رئیس پیشین سازمان تبلیغات اسلامی، سخنان خود را با آیه یَوْمَ یَجْمَعُکُمْ لِیَوْمِ الْجَمْعِ ذَلِکَ یَوْمُ التَّغَابُنِ از سوره تغابن آغاز کرد و در ادامه ضمن اشاره به روایتی در خصوص نزدیکی به خداوند، بر لزوم ارتباط نزدیک مردم و جامعه با خداوند متعال در قالب ابزار مناسب تاکید کرد و خواستار آن شد که توطئه‌های روز جامعه با ابزار به روز و متناسب پاسخ داده شوند.

حجت‌الاسلام خاموشی در ادامه گفت: من در ابتدای کار که به سازمان آمدم این روایت را خواندم و حالا هم که می‌روم همین روایت را تکرار می‌کنم که پیامبر (ص) فرمود یا علی زمانی که دیدی که مردم با انواع مناسک و قربات خودشان را به خدا نزدیک می کنند تو با عقل خودت را به خدا نزدیک کن. یعنی تدبیر و عالمانه حرکت کردن ضرورت زندگی امروز است. در برابر نقشه و توطئه دشمن باید نقشه داشته باشیم. باید نقص مدیریت را برطرف کنیم و بدون آن نمی‌شود.
خاموشی در ادامه سخنان خود با اشاره به مجموعه اقدامات بنیاد دعبل گفت: بنده خدا را شاکرم که توانستم کارهایی برای شما بکنم. بنیاد دعبل هویتش به خود شما مداحان است و هر کسی هم در سازمان باشد باید از این حرکت تعیینی تبعیت کند. بویژه برادر عزیزمان حجت‌الاسلام و المسلمین قمی هم در همین مسیر هستند.
پس از سخنان حجت‌الاسلام خاموشی و به پاس 17 سال خدمات از سوی بنیاد دعبل و مداحان از وی تقدیر شد.
سخنران پایانی بخش اول این نشست، دکتر محمدرضا سنگری، دبیر علمی شورای مشورتی ستایشگران(شمس) بود. او در آغاز سخنان خود به لحظات پایانی عمر گرانقدر امام حسین (ع) در صحرای کربلا پرداخت و گفت حضرت خواستار آن بود که یاران وی واجد سه ویژگی «معین، مغیث و ذاب» باشند.
سنگری در ادامه این پرسش را مطرح کرد که جامعه مادحین امروز چه پاسخی به شبهات موجود در حوزه ستایشگری اهل بیت (ع) داده‌اند و آیا نباید در این حوزه مسئله‌شناسی کنند؟
وی در ادامه سخنان خود گفت، امروز وقت کار کردن و دویدن است و ما امروز بیش از هر چیز به فریادرس نیاز داریم.
او ضمن اشاره به نتایج حاصل از نظرسنجی صورت‌ گرفته از مادحین در خصوص دغدغه‌های پیش رو، مهم‌ترین معضلات این حوزه را طبق نظرات مادحین، نبود ساز و کار مناسب برای جلوگیری از تخلفات در ابعاد گسترده، محتوای نامناسب و تحریفات، بحران در منزلت اجتماعی مداحان، و نهایتا پرداخت‌های نجومی و انعکاس رسانه‌ای آن برشمرد.
دکتر سنگری در پایان سخنان خود گفت، امروز امام حسین (ع) نیازمند یاری‌گری است که از سه ویژگی «معین، مغیث و ذاب» برخوردار باشد و با مسئله شناسی، به ارتقای جایگاه خود کمک کند.
دکتر سنگری در ادامه به تبیین مشی و ایده شورای مشورتی ستایشگران(شمس) پرداخت و با تشریح اهداف این شورا کارگروه‌ها و دبیران را معرفی کرد.
پس از سخنان دکتر سنگری کمیسیون‌ها به طور مجزا وارد جلسه شدند تا هر کمیسیون بر اساس موضع و رویکرد خود به مسئله شناسی و ارائه ایده‌های کاربردی بپردازد.
کمیسیون‌های پیش بینی شده عبارتند از:‌ هنر ستایشگری، آموزش، علمی و پژوهش، ادبیات آیینی، رسانه، برنامه‌ریزی راهبردی، حقوقی، خدمات اجتماعی، استانها که هر کمیسیون یک دبیر و تعدادی عضو دارد.
شورای مشورتی ستایشگران اهل‌بیت با نام اختصاری شمس سازوکاری برای جمع اندیشی و هم‌اندیشی صاحب‌نظران و کارشناسانِ آشنا با مسائل جامعه ستایشگری است. این شورا در پی نهادینه‌سازی مشارکت و همفکری فرهیختگان، پیشکسوتان و صاحب‌نظران و ورود اندیشه‌ها و خواست‌های آنان به چرخه سیاست‌گذاری عمومی خواهد بود
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما