تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۵
۰
کد مطلب : ۳۱۵۲۸
حسین اسرافیلی:

تعبیر «یاس» برای حضرت فاطمه (س) از ابداعات عزیزی بود

حسین اسرافیلی در پی درگذشت احمد عزیزی، شاعر انقلاب، گفت: «عزیزی در قالب مثنوی جزء تأثیرگذارها بود و حرف تازه‌ای برای گفتن داشت و تعابیر جدیدی را وارد حوزۀ مثنوی کرد.».

حسین اسرافیلی، شاعر پیش‌کسوت، با بیان اینکه مرحوم احمد عزیزی با توجه به بیماری‌ای که دچارش شد ٩ سال با مرگ جنگید به پایگاه خبری «حوزۀ هنری» گفت: «ایشان از شاعران خوبی بود که از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد و در همان دوران، همراه با یوسفعلی میرشکاک، در روزنامۀ جمهوری اسلامی ویژه‌نامۀ «صحیفه» را منتشر می‌کرد.

او از همان اوایل انقلاب اسلامی خادم فرهنگ و ادبیات بود و برای ادبیات کشورمان تلاش بسیاری کرد.».وی افزود: «مرحوم عزیزی شعرهای آیینی خوبی داشت. هرچند این شعرها کم بود، اما همان اشعار هم از تأثیرگذاری بالایی برخوردار بود.

وی در شعر انقلاب اسلامی نیز آثاری خلق کرد. عزیزی در قالب مثنوی جزء تأثیرگذارها بود و حرف تازه‌ای برای گفتن داشت و تعابیر جدیدی را وارد حوزۀ مثنوی کرد. تعبیر «یاس» برای حضرت فاطمۀ زهرا (س) از ابداعات این شاعر بود که امروزه اغلب شاعران از این تعبیر استفاده می‌کنند.».

اسرافیلی گفت: «در قالب مثنوی، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، علی معلم دامغانی و احمد عزیزی تأثیر بسزایی داشتند و مثنوی های مرحوم عزیزی زبانزد شاعران و دوستداران ادبیات آیینی بود.».

این شاعر کشور با تأکید بر اینکه مرحوم عزیزی در سرودن «شطحیات» و معرفی این گونۀ ادبی به شاعران جوان نیز سرآمد بود عنوان کرد: «عزیزی فی‌نفسه شاعری متفکر و مبدع بود، اما با پرداختن به حاشیه‌های شعر خودش را از این ساحت دور کرد. اگر او به‌سمت حاشیه‌های شعر نمی‌رفت، می‌توانست بسیار بیش از این بدرخشد و تأثیرگذارتر باشد. منوچهر آتشی زمانی دربارۀ مرحوم منزوی گفت که او می‌توانست شاعر بزرگ‌تری باشد، اما به حاشیه‌های شعر توجه کرد و در انزوا قرار گرفت. دربارۀ عزیزی نیز همین موضوع صادق است.».

احمد عزیزی، از پیشگامان شعر آیینی پس از انقلاب، که چند سال بود در بستر بیماری به‌سر می‌برد روز دوشنبه، ١۶ اسفندماه ١٣٩۵، در سن ۵٨سالگی درگذشت.


انتهای پیام/
مرجع : روزنامه شهرآرا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما