تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۲
۰
کد مطلب : ۳۱۲۰۵

هنر و ادبیات؛ بهترین مظروف برای حفظ میراث اربعین

نشست خبری دومین سوگواره فرهنگی و هنری عبرات صبح دیروز، ‌۱۲ دی‌ماه، در وزارت کشور برگزار شد. 

آقابابایی،‌ دبیر ستاد مرکزی اربعین در این نشست،‌ کمیته فرهنگی و آموزشی را از مهم‌ترین کمیته‌ها برشمرد و گفت: ساماندهی مناسبی را در موضوعات فرهنگی در ایران و عراق شاهد بودیم. نیاز است که آثار مختلف همچون عکس، خاطره و نگارگری برای آیندگان باقی بماند. این آثار برای کسانی که امکان حضور در مراسم اربعین را نداشتند،‌ می‌تواند آن رویداد بزرگ را بشکافد که این رویکرد یکی از موضوعات جشنواره عبرات است.
وی ادامه داد: موضوع فرهنگی از اصلی‌ترین، پایاترین و محوری‌ترین موضوعات اربعین حسینی است. بر اساس فتاوای علمای اعظم و مراجع در موضوع اربعین،‌ باید رویکرد مناسبی روی این پدیده (بنا به فرموده مقام معظم رهبری) و مغناطیس حسینی ایجاد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی،‌ مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین نیز در این نشست به برگزاری نخستین دوره سوگواره عبرات در سال گذشته اشاره کرد و با بیان اینکه عبرات برگرفته از زیارت ناحیه مقدسه و کتیبه سر در ورودی حرم سیدالشهدا(ع) است،‌ گفت: در سال گذشته با اینکه فرصت محدود و مهلت ارسال اثر اندک بود،‌ توانستیم سوگواره را پیش ببریم و به صورت مستمر آن را ادامه دهیم.

وی با تاکید بر اینکه اربعین پدیده‌ای فرهنگی و تراث معنوی است که به ما رسیده است،‌ افزود: حفظ این گنجینه ارزنده نیازمند استفاده از ظرف و لوازم فرهنگی است و هنر و ادبیات بهترین مظروف برای حفظ آن به شمار می‌آید. اربعین حسینی با زیبایی درآمیخته است و باید این زیبایی را در آثار فرهنگی و هنری به نمایش درآورد. باید به این حوزه نگاه زیباشناسانه داشت و تراث را حراست کرد.

مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین در بخش دیگری از سخنانش گفت: جهانی‌سازی اربعین یک امر ضروری است. با توجه به اینکه زبان هنر برای همه ملل مشترک است،‌ می‌توان از این زبان برای جهانی‌سازی استفاده کرد. انتقال پیام اربعین و استفاده از هنر برای جهانی‌سازی پیام اربعین و تجلیل از آثار و آفرینش‌های ادبی و هنری یک امر ضروری به شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه اهالی قلم و هنر در مراسم پیاده‌روی اربعین حضور می‌یابند،‌ اظهار کرد: آثاری که در همین راستا خلق می‌شود سفارشی نبوده و بلکه دلی است و انگیزه خالص افرادی را می‌رساند که در این مسیر الهی گام زده‌اند. صدها شاعر و هنرمند در این مسیر به پیاده‌روی اهتمام داشتند و اکنون این فرصت باقی است که از آنچه آنان در این راه خلق کرده‌اند بهره بگیریم.

حجت‌الاسلام احمدی به استقبال مطلوب مخاطبان و علاقه‌مندان از این سوگواره یاد کرد و گفت: بیش از ۲ هزار اثر در داخل کشور به دبیرخانه سوگواره رسیده است که بیشتر این آثار شامل عکس و شعر بوده. با توجه به اینکه وسایل عکاسی با توسعه فناوری جدید بهبود کیفی پیدا کرده‌ است و حضور شعرای آئینی در این مراسم،‌ می‌توان انتظار ارائه آثار ارزنده‌ای را داشت که باید از این فرصت استفاده کرد.

مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین به این موضوع که حوزه نگارگری برای اولین بار در سوگواره به عنوان محور اعلام شد،‌ اظهار کرد: البته در ابتدا نگرانی وجود داشت که شاید اثری در این حوزه ارسال نشود،‌ ولی ۵۰ اثر از جمله آثار ارزنده به دبیرخانه رسید.
وی با اشاره به اینکه نگارگری ظرفیت جدید هنری است که باید شناسایی و مدیریت شود،‌ تاکید کرد: حتی در حوزه کاریکاتور نیز فراخوان اعلام شد و آثاری در این حوزه به دست ما رسید که این حوزه نیز می‌تواند ظرفیت خوبی برای انتقال مفاهیم اربعین حسینی به دیگران باشد.

حجت‌الاسلام احمدی همچنین در ادامه سخنانش به بخش دیگری از محورهای ارسال اثر به سوگواره اربعین اشاره کرد و یادآور شد: بخش مقالات علمی نیز برای نخستین بار در این سوگواره اعلام فراخوان شد. در همین محور،‌ آثار ارزنده‌ای از عراق و ایران به دبیرخانه سوگواره رسید که برای مراسم اختتامیه چاپ خواهد شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تلاش و همیاری جامعةالمصطفی(ص) العالمیة برای اعلام فراخوان این سوگواره در خارج از کشور، ادامه داد: فراخوان این بخش از سوگواره نیز اعلام شد و دبیرخانه جدایی برای آن در نظر گرفته شده است. ۳۰۰ اثر از ۴۰ ملیت در این حوزه به دست ما رسیده است که آثار داوری نیز شده‌اند.
حجت‌الاسلام احمدی استقبال هنرمندان از این سوگواره را راهی برای باز شدن جای سوگواره در اذهان و فعالیت‌های فرهنگی هنرمندان عنوان کرد و گفت: پایان مهلت ارسال آثار را تا دهم دی ماه اعلام کرده بودیم که این میزان را به دلیل استقبال مخاطبان تا ۲۰ دی ماه تمدید کردیم.

وی همچنین به همکاری سازمان صدا و سیما در برگزاری این سوگواره اشاره کرد و گفت: این سازمان به عنوان کمیته اطلاع‌رسانی است و بخش‌های مستند این سوگواره را با آنان پیش می‌بریم و داوران این بخش را نیز آنان تعیین می‌کنند. در این راستا تلاش کردیم تا از داورانی استفاده کنیم که حرفه‌ای و شناخته شده هستند تا علاوه بر اینکه به صاحبان اثر شرکت‌کننده در این سوگواره احترام گذاشته می‌شود،‌ بتوان انتخاب درستی از آثار به عمل آورد.

حجت‌الاسلام احمدی همچنین به استفاده جامعه فرهنگی و هنری از آثار رسیده به دبیرخانه یاد کرد و ادامه داد: برای این موضوع دو مجموعه شعر و عکس را همانند سال گذشته منتشر خواهیم کرد. همچنین نمایشگاهی پیش از برپایی اختتامیه در ششم بهمن ماه در تالار وزارت کشور برگزار می‌شود. نمایشگاهی در استان تهران و همچنین در دیگر استان‌ها نیز برپا می‌شود تا آثار ارسال شده در معرض دید مخاطبان قرار گیرد.
وی به دیگر راه‌های استفاده از آثار ارسال شده به دبیرخانه سوگواره عبرات اشاره کرد که در اربعین سال ۹۶ مورد بهره‌برداری قرار می‌‌گیرد و افزود: این آثار در قالب برپایی نمایشگاه، همچنین مورد استفاده قرار گرفتن در سرود و موسیقی و نوحه بهره‌برداری می‌شود. همچنین بخشی از نگارگری‌های ارسال شده به دبیرخانه سوگواره که مورد نیاز کشور عراق است،‌ در این کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی همچنین به بخش آثار رادیویی اشاره کرد و ادامه داد: این بخش نیز برای نخستین بار اعلام فراخوان شد و در قالب برنامه‌های رادیویی،‌ مستند، گزارش، نمایش و اجرا قابل ارائه هستند تا از سوی هیئت داوران مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرند. همچنین هیئت داوران بعد از پایان مراحل داوری، بیانیه می‌دهد که روند داوری را تشریح کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که ورود به وزارت کشور برای خبرنگاران را نیز دشوار ترسیم کرده بود،‌ حال آنکه قرار بر این بود که مردم نیز بتوانند از نمایشگاه عکسی که پیش از اختتامیه در این محل برگزار می‌شود دیدن کنند و اینکه چه تمهیداتی اندیشیده شده است،‌ گفت: سال گذشته نیز نمایشگاهی در این محل برگزار کردیم و مشکلی برای ورود عموم مردم نبود.

حجت‌الاسلام احمدی در توضیحات بیشتر اظهار کرد: همچنین دو نمایشگاه را طی سال جاری در عراق برگزار کردیم. این نمایشگاه‌ها به کوشش دو شهر بابل و اهواز در مسیر راهپیمایی و شهر کربلا برپا شده بود. همچنین موسسات ایرانی به برگزاری نمایشگاهی در نجف پرداختند و در هر استان نیز به منظور برپایی نمایشگاه فرهنگی از اربعین حسینی،‌ کمیته فرهنگی متشکل از نهادهای فرهنگی و عمومی وجود دارد که هر مکانی را برای برپایی نمایشگاه مناسب ببیند،‌ به این کار اقدام می‌کند.

مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین بنا به درخواست یک خبرنگار مبنی بر اعلام اسامی داوران بخش‌های مختلف بیان کرد: در حوزه شعر، هیئت داوران شامل سعید بیابانکی، سیدحمیدرضا برقعی،‌ زمانی، محمدجواد شرافت هستند. همچنین در بخش نثر و دلنوشته، اسامی هیئت داوران شامل محمدرضا سنگری، جواد محقق و جواد کامور بخشایش است.

حجت‌الاسلام احمدی همچنین به دیگر اعضای هیئت داوران حوزه‌های دیگر سوگواره اشاره کرد و گفت: سلیمانی، رحیمیان،‌ میرهاشمی اعضای هیئت داوران در بخش عکس،‌ شجاعی طباطبایی، دوست‌محمدی،‌ نیرومند هیئت داوران بخش تصاویر و کاریکاتور، شاه‌حسینی،‌ شورجه و غفوریان به عنوان اعضای هیئت داوران بخش مستند معرفی شدند. در بخش رادیو نیز اعضای هیئت داوران از سوی رسانه ملی اعلام خواهد شد. همچنین در بخش مقالات علمی نیز اعضای هیئت علمی عبارتند از نگارش، پیروزمند،‌ خوشخو و رنجبر حسینی.

وی با تاکید بر اینکه باید در بخش عکاسی،‌‌ آثار را به آثار برتر و حرفه‌ای‌‌تر بدل کنیم و در بخش فیلم و مستند نیز تقسیم‌بندی‌هایی صورت خواهد گرفت، گفت: گاه تعداد برگزیدگان از سه نفر بیشتر بوده است و به همین دلیل گاه تا پنج اثر و حتی به صورت مشترک نیز برگزیدگانی را اعلام و معرفی کردیم.
حجت‌الاسلام احمدی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اینکه اعلام فراخوان دیرهنگام بوده است و بسیاری از مردم از این موضوع اطلاع ندارند،‌ تصریح کرد: در حوزه شعر، پیش از برپایی مراسم اربعین و در خردادماه همزمان با ماه رمضان فراخوان این حوزه اعلام شد. فراخوان دیگر حوزه‌ها نیز از تیرماه اعلام شده بود و فقط حوزه رادیو بود که فراخوان آن در اربعین اعلام شد.

وی همچنین به فرهنگ‌سازی از طریق رسانه ملی و ائمه جماعات در مراسم نماز جمعه یاد کرد و گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به مدیریت رفت‌وآمد زائران در مراسم پیاده‌روی اربعین می‌توان یاد کرد کرد که با فرهنگ‌سازی به عمل آمده،‌ مشکلات کاهش یافت.
حجت‌الاسلام محمدی در پایان از اهدای لوح تقدیر،‌ هدیه‌ای از عتبات عالیات و مبالغی میان ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان به برگزیدگان این سوگواره خبر داد.


انتهای پیام/
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما