تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۷
۰
کد مطلب : ۳۰۶۹۸
در بازدید از اولین نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا مطرح شد:

بی مهری مسئولان،به جشنواره های کتب عاشورایی

 سعید مهدویان ذاکر اهل بیت علیهم السلام در گفتگو با خبرنگار بنیاد دعبل خزاعی، از بررسی آثار مکتوب عاشواریی و ترویج آن در قشر هیئتی گفت. 
 

در نگاه اول، شما به عنوان یکی از ذاکرین اهل بیت علیهم السلام، وضعیت نشر کتب عاشورایی را چگونه ارزيابی می کنید؟ 
الحمد الله، امروزه با پیشرفت چشمگیری که در بازخوانی مقاتل داشتیم ، شاهد تأثیر خوب این آثار در بین ذاکرین و وعاظ بوده ایم. 
 

براساس برخی آمار بدست آمده، حدود 6000 عنوان کتاب با موضوع حماسه عاشورا و فرهنگ عاشورایی به تالیف رسیده است، شما با این حجم عنوان کتاب موافق هستید؟ 
اعتقاد ما بر بهتر و بیشتر شدن کیفیت و محتوای آثار است، نه کمیت و تعداد عناوین. 


خوشبختانه ،شما هم از جامعه بزرگ مداحان هستید، به نظرتان فرهنگ کتابخوانی در قشر مذهبی و هیئتی چقدر توسعه یافته است؟ 
اکنون در بین ذاکرین مامطالعه قبل از فرارسیدن سوگواری و برپایی مجالس رواج پیدا کرده است و مادحین ما با دانش بیشتری خوارک مستمع خود را برآورده می کنند. 


اولین نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا را چگونه ارزيابی می کنید؟ این رویداد می تواند زمینه ای برای گسترش فرهنگ کتابخوانی در بین قشر مذهبی و هئیتی باشد؟  
با توجه به فضای خوبی که فراهم شده، لیکن استقبال اندکی به چشم می خورد که این هم به دلیل اولین سال از برگزاری نمایشگاه است. 
 

آثار مکتوب عاشورایی، متاسفانه سهم کمی در جشنواره های جمهوری اسلامی دارد، این از کم توجهی متصدیان امر برگزاری جشنواره ها است؟ و یا کیفیت پایین آثار کتب عاشورا، علت است؟ 
به عقیده من، قدری به بی مهری مسئولان باز می گردد، چون ناشران ما در این حوزه آثار فاخری را روانه بازار کردند، اما از تبلیغات خوبی بهره مند نشدند.


با توجه به نگاه و ارزیابی که به روی کتب عاشورایی داشتیم، جای چه مولفه و یا چه روشی در آثار مکتوب دینی بخصوص عاشورایی خلاء داریم؟ چه موضوعی در حوزه کودک و نوجوان و یا ادبیات داستانی و ...؟ 
اگر ناشری بتواند با همکاری مولف در باب آداب حسینی و عاشورایی گام بردارد، تاثیر بسزایی به روی مابقی آثار مکتوب خواهند گذاشت. 


آیا فرآیند و یا نهادی برای رصد و راهبری بازار نشر کتاب های عاشورایی، استخراج آمار تحلیل موضوعات و محتوای کتب عاشورایی وجود دارد؟ به نظر شما چنین فرآیندی ضروری است؟  
چون ندیدم، احتمال میدهم وجود نداشته باشد. اگر هم فعالیت می کنند ،یقیناً باید شناخته و ما مداحان با این عزیزان آشنا شویم. 


محور اصلی محتوا در میان مجالس مذهبی شعر و مقتل است. حجم زیادی از تولیدات بازار کتاب‌های عاشورایی نیز شعر و مقاتل است. از طرفی گروهی از صاحب‌نظران تحت عنوان عاشورا پژوهان یا عاشورا نگاران هم آثاری فاخری در این عرصه تولید کرده‌اند. آیا آثار تولیدشده توسط عاشورا پژوهان توانسته است بر کتاب‌های شعر و مقتل تأثیری بگذارد؟ به عبارت دیگر آیا زنجیره تولید کتاب  مبتنی بر آثار پژوهشی است یا بین این دو انقطاع وجود دارد؟ چرا؟ 
صد در صد ،متاسفانه در گذشته بیشتر مطالب کلیشه ای بود، اما در حال حاضر به حمد خدا، قدرت فهم و تشخیص مستمع بالا رفته و فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را در میان قشر ذاکرین ترویج داده است. 


تا به امروز آثار مکتوبی که جزو برگزیده نمایشگاه ها بوده و یا مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته است، در ستایشگری جامعه مادحین مورد استفاده قرار گرفته است؟  
سعی می کنیم ،مسیری دو طرفه را هم از سوی ناشران و هم ما مداحان برقرار کنیم ،اما متاسفانه در بعضی از مجالس روضه خوانی نسبت به موضوع فرهنگ عاشورادچار فقر شده ایم.


با توجه به بیانات مقام معظم رهبری  درخصوص سخنوری وعاظ و ستایشگری مداحان، امسال قشر هیئتی ما پاسخگوی امر رهبر انقلاب اسلامی هستند؟  
متاسفانه جامعه مداحان ما در کشور دچار دسته بندی شده است و قشر جوان ،با به دنبال کردن هیجان و شور، انرژی خودشان را پای مداحی و شورحسینی  جوانتر ها می گذرانند.   
امیدواریم جامع مادحین جوان ما هم نسبت به صحبت های آقا اهتمام بورزند و بیانات ایشان را در جلسات خود پیاده کنند. 
 

انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما