تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۵:۴۳
۰
کد مطلب : ۱۳۳۳

رویکرد مثبت سعودی ها به عاشورا

با وجود آن‌كه به دليل نفوذ گروه‌هاي افراطي و متعصب وهابي و سلفي، برخي گروه‌ها در كشورهاي سني مذهبي و در رأس آنها عربستان سعودي، هنوز هتاكي‌هايي به فرهنگ عاشورا مي‌شود، با اين حال در گذشته و حال حركت‌هاي مثبتي در راستاي وحدت و نيز احترام به حركت امام حسين(ع) به چشم مي‌خورد. 

هرچند در سال‌هاي اخير، برخي گروه‌هاي افراطي آثاري را در دفاع از يزيد بن معاويه منتشر كرده‌اند و امسال نيز برخي روزنامه‌هاي عربستان، روز عاشورا را روزي مبارك و داراي فضيلت روزه خواندند، برخي روزنامه‌هاي اين كشور به تجليل از حسين‌بن‌علي(ع) پرداختند.

براي نمونه، روزنامه سعودي «الوطن» در آستانه روز عاشورا، در مقاله‌اي با نام «اهل سنت بني‌اميه نيستند»، بر ضرورت تفكيك اهل سنت از بني‌اميه تأكيد كرد.
نويسنده در اين نوشتار با تخطئه يزيد، خليفه فاسد اموي، مي‌گويد: طرفدار يزيد نيستيم، بلكه حسين‌بن‌علي، نواده پيامبر(ص) را بزرگ مي‌شماريم.

در اين مقاله آمده است: شكي نيست علاقه و الفت بين شيعه و سني به دليل كوشش‌هاي اخير عقلاي طرفين براي نزديك كردن نظرات آنان به يكديگر و گفت‌وگو و اجتماع بر نقاط نظر مشترك بيشتر شده است. شيعه و سني، همگي مسلمان هستند و به سوي يك قبله نماز مي‌گزارند و كعبه را دوست دارند و بزرگداشت اين دين بزرگ، آنها را گرد هم مي‌آورد، ولي همچنان كه دشمنان اختلاف را دامن مي‌زنند و در صدد بازگرداندن تاريخ دشمني‌ها به بهانه سياست كه بيشتر دليل آن مسائل ديني است، هستند، اين امر در شكل عميق آن در عراق كه از كمتر كشورهاي عربي طايفي است، بيشتر آشكار است و از آن جمله بهره بردن از مناسبات ديني شيعه همچون روز عاشورا و عزاداري در روز قتل حسين بن علي.

اگر كاوشگران مستقل و مراجع شيعه بدانند، ما مي‌گوييم كه بيشتر شيعيان نمي‌دانند موضع اهل سنت درباره كشته شدن حسين چيست و آن را واقعه‌اي بزرگ مي‌دانند، اما مراجع تاريخي قابل اعتماد اهل سنت، داستان كشته شدن شهيد حسين بن علي را به تفصيل همان‌گونه كه مراجع شيعي نقل كرده‌اند، بازگو مي‌كنند.

نويسنده مي‌افزايد: در «جامع صحيح بخاري» در روايتي آمده است كه ابن ابي نعم گفت: پيش ابن عمر بودم، مردي از او درباره خون پشه سؤال كرد. پس پرسيد: تو اهل كجايي؟ گفت: از اهل عراق. گفت: ببين اين مرد از من درباره خون پشه مي‌پرسد، در حالي كه پسر رسول خدا(ص) را كشته‌اند و من از رسول خدا(ص) شنيدم كه مي‌گفت: اين دو ريحانه‌هاي اين دنيا هستند؛ همانگونه كه در برخي از سندها روايت شده كه رسول خدا، دست حسن و حسين ـ رضي الله عنهما ـ را گرفت و گفت: اين دو پسران من هستند، پس هر كس آنها را دوست داشته باشد، مرا دوست دارد و هر كس با آنها دشمني كند، با من دشمني كرده است.

يادداشت‌نويس «الوطن» البته احاديث و اظهارنظرهاي غيرموثقي را بازگو مي‌كند و در ادامه مي‌نويسد: چيزي را كه مي‌خواهم در اينجا بگويم، اين است كه لشكر يزيد ستمگر مثالي براي اهل سنت نيست، چراكه آنان حسين را به خود نزديكتر مي‌بيند و عزيزتر از كسي كه تنها سه سال حاكم امت اسلامي بود و در اين مدت يك سال، حسين ـ رضي الله عنه ـ را كشت؛ يك سال با منجنيق به كعبه حمله كرد و سال ديگر، جان و مال مردم مدينه را حلال كرد و اين مراجع، گواه اين است و بر آن تأكيد مي‌شود.

عزاداري در روز كشته شدن حسين از ويژگي‌هاي شيعه است كه ما به آن احترام مي‌گذاريم، اما براي ما خطر است كه روز عاشورا، تبديل به روزي شود كه در آن دشمني غليان كند و چشمان خشمگين ضد آناني كه گناهي ندارند و نقشي در قتل حسين ندارند، بچرخد.

پس انتقال حسين به رمز انقلابي براي برانگيختن افراد ضد بني‌اميه، با اين تصور كه بني‌اميه هنوز حكومت مي‌كند، مسئله‌اي است كه جاي تأمل دارد و در راه وحدت ملي، همه مسلمين براي رويارويي با تهديدات جهاني، چاره‌اي جز مراجعه به اين تصريحات تاريخي كه باعث تجمع و نه اختلاف بين امت بزرگ شيعه و سني مي‌شود، نيست.

مطالب اين نويسنده عرب، در حالي مطرح مي‌شود كه قطعا شيعيان اهل سنت را مترادف با بني‌اميه نمي‌دانند. هرچند برخي از امراي كنوني بلاد مسلمين كه عملا راه سلاطين ظالم بني‌اميه را ادامه مي‌دهند، مصداق روز آن دوران به شمار مي‌روند.

گفتني است، اكثريت مسلمانان اهل سنت، دوستي خاندان پيامبر(ص) را لازم شمرده و گروهي از آنان نيز خود را به سوگواري حسين‌بن‌علي(ع) مقيد مي‌دانند و اين نگرش با استقبال خوانندگان اين روزنامه روبه‌رو شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما