کد مطلب : ۱۰۳۱۹
عاشوراپژوهان
درباره صادق همایونی
وی دانش آموخته دانشگاه تهران در رشته حقوق و وكيل دادگستري است. نخستین نوشتهاش در سال ۱۳۳۰ با عنوان «اراده» در سالنامه گلستان، نخستین شعرش در سال ۱۳۳۴ در صفحه ادبی مجله روشنفکر با عنوان «ترانه» و نخستین داستانش نیز در همان سال در مجله سپید و سیاه به چاپ رسیده است.
در فاصله سالهای ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۴ به طور مستمر در زمینه فرهنگ عامه با مجله «کاوه» که در آلمان به دو زبان فارسی و آلمانی منتشر میشد همکاری کرد و هم اکنون نیز با فصلنامه هنر، فصلنامه تئاتر، مجله بخارا و ... کم و بیش همکاری دارد.
وی برای اولین بار طرح گردآوری «فرهنگ مردم» صادق هدایت را در مورد فرهنگ عامیانه یک منطقه به کار گرفت و «فرهنگ مردم سروستان» را با مقدمه مرحوم انجوی شیرازی منتشر کرد.
«تعزیه، سرآغاز نمایش ملی»، «موسیقی و آیین و نقش آن در تعزیه»، «تعزیه و موسیقی، ارتباطی ناگسستنی»، «سه بیاض خطی برگزیده در تعزیه»، «چرا تعزیه خوانی ممنوع شد؟»،«تعزیهها، سرآغاز نمایش ملی: پیشینه نمایشهای مذهبی در جهان و مقایسه آن ها با تعزیه» ازجمله مقالات و گفتوگوهای وی درباره تعزیه است.
وی کتابهای «تعزیه در ایران» و «تعزیه و تعزیه خوان» و «بافت ساختاری تعزیه» را نیز به رشته تالیف درآورده است.
در فاصله سالهای ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۴ به طور مستمر در زمینه فرهنگ عامه با مجله «کاوه» که در آلمان به دو زبان فارسی و آلمانی منتشر میشد همکاری کرد و هم اکنون نیز با فصلنامه هنر، فصلنامه تئاتر، مجله بخارا و ... کم و بیش همکاری دارد.
وی برای اولین بار طرح گردآوری «فرهنگ مردم» صادق هدایت را در مورد فرهنگ عامیانه یک منطقه به کار گرفت و «فرهنگ مردم سروستان» را با مقدمه مرحوم انجوی شیرازی منتشر کرد.
«تعزیه، سرآغاز نمایش ملی»، «موسیقی و آیین و نقش آن در تعزیه»، «تعزیه و موسیقی، ارتباطی ناگسستنی»، «سه بیاض خطی برگزیده در تعزیه»، «چرا تعزیه خوانی ممنوع شد؟»،«تعزیهها، سرآغاز نمایش ملی: پیشینه نمایشهای مذهبی در جهان و مقایسه آن ها با تعزیه» ازجمله مقالات و گفتوگوهای وی درباره تعزیه است.
وی کتابهای «تعزیه در ایران» و «تعزیه و تعزیه خوان» و «بافت ساختاری تعزیه» را نیز به رشته تالیف درآورده است.











