تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۴
۰
کد مطلب : ۳۴۴۴۴

درباره موسسه روز دهم دزفول

نام اين مؤسسه ابتدا «مركز پژوهش و نشر فرهنگ عاشورا» بود، سپس با تصويب اساسنامه به مؤسسه فرهنگی ـ هنری عاشورا تغيير نام داد. اين مؤسسه دارای ۱۰ واحد است.
كتابخانه‌ی تخصصی مؤسسه فرهنگی ـ هنری فرهنگ عاشورا، در سال ۱۳۸۴، هم‌زمان با آغاز بكار مؤسسه با ۴۰۰ جلد كتاب راه‌اندازی شد، كه اين آمار امروز به ۳۶۰۰ نسخه افزايش يافته است.
اين كتابخانه در تلاش است تا با تهيه‌ كتاب‌های معتبر، پايان‌نامه‌ها و مجلات عاشورايی سطح كشور به غنی‌سازی آرشيو خود بپردازد.
كتابخانه‌ مؤسسه فرهنگی ـ هنری عاشورا دزفول امروز به همت نهاد كتابخانه‌های شهرستان دزفول در مجموعه‌ی باستانی«شاه‌ركن‌الدين» در حال فعاليت و خدمت‌رسانی به پژوهشگران و علاقه‌مندان به مطالعه در اين زمينه است.
راه‌اندازی كتابخانه‌ ديجيتال (مجازی)، ارتباط الكترونيكی با كتابخانه‌های مذهبی ساير كشورها، اضافه كردن زيرشاخه‌ی جديدی با عنوان امام‌‌حسين(ع) به سرشاخه‌ اصلی دين در رده‌بندی‌های بين‌المللی ديويی و كنگره، با در بر داشتن تمام گروه‌های موضوعی و ثبت آن در مركز بين‌المللی رده‌بندی كنگره، ارتقای تعداد كتب به ۲۰۰۰۰ نسخه، راه‌اندازی بخشی تحت عنوان بخش كودك و نوجوان، ايجاد مركزی جامع از تحقيقات و پايان‌نامه‌های عاشورايی، ايجاد زمينه‌ای برای تحقيق و بهره‌گيری محققان به زبان‌های غير فارسی(عربی، انگليسی، اردو، تركی، فرانسه ...) جهت تغذيه ساير كشورها از طريق سايت مؤسسه فرهنگی ـ هنری فرهنگ عاشورای دزفول از جمله اهداف تشكيل اين مؤسسه است.
موضوع‌بندی كتاب‌های موجود در كتابخانه به منظور سهولت دسترسی محققان به منابع موجود، برگزاری كلاس‌های آموزش كتابداری برای كتابداران، معرفی بيش از ۲۰۰ عنوان از كتاب‌ها به صورت توصيفی، اشتراك با مجله‌ تخصصی عاشورايی خيمه، تهيه و تكميل كتاب‌های كودك و نوجوان عاشورايی، تهيه پايان‌نامه‌های عاشورايی، دسته‌بندی كتاب‌ها بر اساس شخصيت‌های حاضر در واقعه‌ عاشورا به منظور تسهيل كار مراجعان از جمله فعاليت‌های انجام شده در واحد كتابخانه را شامل می‌شود.
ارائه‌ی ليست كامل كتاب‌های موجود در كتابخانه بر روی سايت مؤسسه ،سايت «روز دهم» و تغذيه‌ سايت در بخش‌هايی نظير، معرفی كتاب، معرفی پايان‌نامه، چهره‌ها در آينه‌ منابع و تازه‌های كتابخانه از ديگر فعاليت‌های اين واحد است.
پيگيری مستمر و تلاش برای اشتراك با تمامی مجلات (ماهنامه، گاهنامه و...) تخصصی عاشورايی، تلاش برای غنی‌سازی هرچه بيشتر موجودی پايان‌نامه‌های كتابخانه، پی‌گيری برای به دست آوردن ترجمه منابع عربی موجود كتابخانه و نيز اقدام برای تهيه كتب به زبان‌های رايج دنيا، برگزاری كلاس‌های آموزش كتابداری به‌طور تخصصی‌ و حرفه‌ای برای كتابداران، اجرای مسابقه‌ كتاب‌خوانی به منظور آشنايی بيشتر مراجعان با منابع موجود در كتابخانه برنامه‌های ديگر واحد كتابخانه مؤسسه فرهنگی ـ هنری فرهنگ عاشورا دزفول را شامل می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند برای عضويت در كتابخانه‌ی تخصصی موسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا با در داشتن دو قطعه عكس ۴×۳ و مبلغ ۴۰۰۰۰ ريال به عنوان حق عضويت، تكميل فرم نام‌نويسی به نشانی دزفول ـ خيابان طالقانی ـ كوچه‌ی شهيد «ديانتی» مجموعه باستانی شاه ركن‌الدين مراجعه كنند.
واحد سمعی، بصری مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا با هدف تشكيل مجموعه‌ای كامل از نوارها و سی‌دی‌های عاشورايی، كار خود راهم‌زمان با برپايی مؤسسه فرهنگ عاشورا آغاز كرده و در حال حاضر تعداد قابل توجهی نوار و سی‌دی و نرم‌افزار با موضوعات مختلف مرتبط با قيام اباعبدالله‌الحسين(ع) را در خود جای داده است.
راه‌اندازی بانك نرم‌افزاری عاشورايی (شامل مجموعه كامل سی‌دی‌های نرم‌افزاری عاشورايی)، گردآوری سی‌دی‌های سخنرانی عاشورايی با زبان‌های مختلف برای استفاده جهانی، گردآوری سی‌دی‌های معتبر عاشورايی، برگزاری نمايشگاه تخصصی سی‌دی و نوار عاشورايی با هدف تبليغ و نشر سی‌دی‌های مداحی معتبر عاشورايی، برگزاری برنامه‌های مشترك با ديگر مراكز فعال در سطح كشور، طراحی بانك اطلاعات پرسش و پاسخ عاشورايی صوتی، برنامه‌ريزی برای تهيه سی‌دی‌های نرم‌افزاری عاشورايی شامل: فيلم‌های عاشورايی، كتاب‌های عاشورايی، مجموعه احاديث، سخنان و نامه‌های امام حسين(ع)، مقالات عاشورايی، نمايش عزاداری‌های سنتی در سطح كشور از جمله اهداف تشكيل اين واحد است.
جمع‌آوری سی‌دی‌ها و نوارهای سخنرانی و مداحی عاشورايی از سخنرانان و ذاكران معتبر سطح كشور، توليد و ارائه‌ی نرم‌افزارهای عاشورايی، پياده كردن نوارها و سی‌دی‌های سخنرانی عاشورايی جهت ارائه به واحد پژوهش برای تبديل به كتاب و جزوه، آماده‌كردن سی‌دی های سخنرانی و ارائه‌ی آن‌ها از جمله فعاليت‌های انجام شده در واحد سمعی ـ بصری را شامل می‌شود.
توليد سی‌دی‌های سخنرانی و مداحی، توليد نرم‌افزارهای جامع عاشورايی، شامل نوحه، سخنرانی و انيميشن، غنی‌سازی بانك نرم‌افزاری مركز، ايجاد زمينه‌هايی برای ارتباط با مراكز عاشورايی فعال در سطح كشور و تبادل محصولات فرهنگی با اين مراكز برنامه‌های آينده اين واحد در مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا دزفول است.
واحد پژوهش مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا دزفول در پاسخ به نداى «هل من ناصر ينصرنى» غريبانه امام حسين (ع) و با هدف عمق بخشيدن به مطالعات در زمينه فرهنگ عظيم و انسان‌ساز عاشورا، از همان آغاز، با تأسيس واحد پژوهش، كار علمی، دقيق و پژوهشی را سرلوحه‌ی حركت خود قرار داده است.
كمك در تأسيس مراكز عاشورا پژوهشی در كشور با حمايت‌های فكری، فرهنگی. تجربی، برگزاری برنامه‌های مشترك با ديگر مراكز فعال در كشور، تربيت راويان عاشورا، معروف‌شناسی و منكرشناسی نظام جهانی (اُريد أن آمُرَ بالمعروف و انهی عن المنكر- امام حسين (ع))، برگزاری دوره‌های آموزش اعتقادی در همه‌ی زمينه‌های فرهنگی، برگزاری نمايشگاه‌‌های تخصصی، محافل و همايش‌‌های پژوهشی، تبادل تجارب‌ها و دستاوردهای پژوهشی علمی اهداف تشكيل اين واحد در موسسه را تشكيل می‌دهد.
وی تصريح كرد: برگزاری فراخوان پژوهشی در سال ۱۳۸۴، برگزاری دوره‌های سير مطالعاتی مقدماتی و پيشرفته با بررسی كتاب‌های تاريخی و تحليلی زندگانی و قيام امام حسين(ع)، بــرگزاری جــلــسات مــرجــع‌شناسی و مــأخذشناسی كتب عاشورايی، انتشار نشريه‌ای با عنوان ياران آفتاب با هدف معرفی اجمالی اصحاب اباعبدالله(ع)، چاپ كتاب‌های پژوهشی روز دهم يك، روز دهم دو و عاشورانگاران يك، دو، سه و شش، شركت در پنج نمايشگاه تخصصی عاشورايی مركز از جمله فعاليت‌های انجام شده در واحد پژوهش مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا دزفول است.
تهيه‌ و ارائه‌ی بيش از ۴۰ جزوه‌ی سخنرانی و پرسش و پاسخ عاشورايی از سخنرانان معتبر سطح كشور، ارائه‌ی بيش از ۳۰ مقاله‌ی پژوهشی توسط پژوهشگران جوان اين واحد، تغذيه‌ی سايت «روز دهم»، (سايت مؤسسه) در بخش‌های مختلفی مانند مقالات عاشورايی، مدرسه‌ی حسينی، زنان عاشورايی، عاشورا نگاران و...، تربيت روايان عاشورايی، برگزاری كلاس ترجمه عربی از ديگر فعاليت‌های انجام شده در اين واحد را تشكيل می‌دهد.
برنامه‌های آينده‌ی واحد پژوهش شامل فراهم كردن زمينه‌ی ارتباط با پژوهشگران، دانشجويان و طلاب حوزه‌‌‌های علميه سطح كشور، برگزاری نشست‌ها و مناظرات تخصصی عاشورايی با دعوت از اساتيد حوزه و دانشگاه، آسيب‌شناسی و تحريف‌زدايی از مراسم عزاداری محرم در سطح كشور، تشكيل گروه‌های پژوهشی توانمند برای كار در پروژه‌های عاشورايی، تهيه و چاپ سالانه حداقل سه كتاب پژوهشی عاشورايی، تشكيل كلاس‌های عاشوراشناسی در سطح مدارس و دانشگاه‌ها، شناسايی مراكز فعال كشور در اين زمينه و ايجاد پل ارتباطی برای كارهای مشترك فرهنگی، مذهبی است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما