تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۳۸
۰
کد مطلب : ۱۵۲۹۲

نخل«کلبی خان» دزفول دیگر از جایش بلند نمی‌شود

نخل«کلبی خان» دزفول دیگر از جایش بلند نمی‌شود
ایران‌زمین: مهمترین نخل دزفول، نخل «کلبی خان» یا کربلایی خان است که با تسخیر خیابان‌ها توسط سیم‌های برق دیگر مجال بلند کردن آن نیست.

مسافران و شهروندان دزفول با گذر از محله «مسجد میان دره» چشمشان به نخلی خواهد افتاد که تاکنون در خوزستان مشابه آن کمتر دیده شده و آنهم نخل کلبی خان است.

اگر چه می‌گویند در دزفول دو نخل دیگر به جز نخل کلبی خان (کربلایی خان) وجود دارد اما همگان می‌گویند مهمترین نخل دزفول، نخل «کلبی خان» است که هنوز هم در ایام عزاداری امام حسین‌(ع) در ماه‌های محرم و صفر آراسته می‌شود.

این نخل از قدیم الایام در محله «مسجد میان دره» قرار دارد. جالب آنکه در دزفول، ضرب المثل «مَری نَلخ ‌‌‌‍( نَخل ) کَلبی خان است» کنایه از اشخاص بسیار تنومند است زیرا که نخل مزبور در میان نخل‌های دیگر در ایام عزاداری بزرگتر و مشخصتر بود.

در خصوص این نخل یکی از ساکنین می‌گوید: «بچه که بودم پدرم می‌گفت این نخل حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد. نخلی که بعد از خود کلبی خان، خاندان عالمشاه متولی آن بودند. نخل از چند تکه مجزا تشکیل شده است. یک چارچوب اصلی دارد و از دو طاق بزرگ و دو طاق کوچک برخوردار است».

تا زمانی که خیابان‌ها در تسخیر سیم‌های برق نبود این نخل توسط ۱۵ تا ۲۰ نفر با سلام و صلوات بلند می‌شد اما دیگر مجال بلند کردن آن نیست. مشابه این نخل که البته از نخل کلبی خان کوچکتر هستند می‌توان در دومحله کرناسیون و کلانتریها نیز دید.

در حال حاضر نیز این نخل همه ساله در مراسم عزاداری سالار شهیدان امام حسین(ع) شرکت داده می‌شود و در اتاقی موسوم به نخل کلبی خان نگهداری می‌شود. این نخل در فهرست آثار معنوی ملی میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.

کلبی خان شخصی ثروتمند بود که در خواب به امام علی(ع) متوسل شد تا خداوند فرزندی نصیب او کند. در خواب به او گفته می‌شود که در سرنوشت تو فرزندی جای نمی‌گیرد اما زمینی خریداری کن و مسجدی بنا کن که امروزه به مسجد علی ابن ابی طالب معروف است و در نهایت نخلی بساز و در عزاداری امام حسین(ع) شرکت بده. کلبی خان بعد از اجابت این فرمایشات فوت می‌کند.

باید در نظر داشت که چنین مواردی به عنوان آثار معنوی باید مورد معرفی جامعه قرار بگیرند و بیشتر از آنچه که است به مردم شناسانده شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما