تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۳۱
۰
کد مطلب : ۱۴۸۴۰
در بيست و هشتمين نشست عاشوراپژوهي چهل منزل تا اربعین عنوان شد؛

نهضت و خروج امام حسين يك جنبه آسمانی و يك جنبه زمينی دارد

اندیشه - جلال بیطرفان: ‌بيست و هشتمين نشست از دوره دوم سلسله نشست‌های عاشوراپژوهی چهل منزل تا اربعين با موضوع «امامت، عاشورا و انسان معاصر» با حضور دکتر احمد تميم‌داری، عضو هيئت علمی دانشگاه علامه طباطبايی برگزار شد.

دکتر احمد تمیم تمیم‌داری در این نشست كه در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه به همت مرکز مطالعات راهبردی خیمه برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: در اعتقاد ما نماز دارای تاویل است و مهم‌ترین تاویل نماز هم به پیامبر(ص) و اهل بیت ایشان كه معصوم، منصوب و منصوص من عندالله هستند، بازگشت پیدا می‌كند.

وی با بیان اینكه ما در اعتقادات اسلامی به ویژه در تشیع در درجه اول به قرآن مراجعه می‌كنیم، ابراز داشت: ما در تشیع بین امام معصوم و جانشین پیامبر(ص) با پیامبر فرقی قائل نمی‌شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، امامت پس از پیامبر را امری منصوب، منصوص و معصوم از سوی خداوند بزرگ دانست و در رد این اشكال كه امامت و نبوت در یك بیت جمع نمی‌شوند،‌ به آیات قرآن اشاره كرد و گفت: بنابر فرموده خداوند در آیه ۵۴ سوره نسا «آیا نسبت به مردم (پیامبر و خاندانش) و بر آنچه خدا از فضلش به آنان بخشیده، حسد مى‏ورزند؟ ما به آل ابراهیم، كتاب و حكمت دادیم و حكومت عظیمى در اختیار آنها قرار دادیم.»

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه تعریف از كلمات امامت،‌ سیاست، حكومت و ولایت تصریح كرد: كلمه امامت را بیشتر به معنای پیشوایی به كار می‌برند و در دو معنای خاص و عام استفاده می‌شود.

تمیم‌داری افزود: امامت به معنای عام هم در تشیع هم در تسنن كاربرد زیادی دارد مثلا امام جمعه، امام جماعت همچنین برای شخصیت‌ها مختلف مثل امام خمینی، امام موسی‌صدر و ...، امامت در تشیع نیز دارای معنی خاصی است و آن به معنای جانشین بلافصل پیامبر است یعنی شخصیتی مثل انبیا منصوص، منصوب و معصوم من عندالله است.

وی گفت: حكومت، سیاست و امامت در معنا تفاوت بسیار زیادی با ولایت دارند، معنایی كه ما در فرهنگ تشیع برای ولایت به كار می‌بریم بسیار قوی‌تر و والاتر از این سه كلمه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینكه ولایت به معنی تصرف پیامبر و جانشین پیامبر در امور عالم است، در اهمیت معنای كلمه ولایت به آیه ۵۵ سوره مائده اشاره كرد و بیان داشت: خداوند در این آیه می‌فرماید «اِنّما ولیکم الله و رسولُهُ والذین آمنوا الذین یقیمون الصلاةِ و یوتون الزکاة و هم راکعون» یعنی اینكه كه «ولى شما خداست و رسول او و آنان كه ایمان آورده‌اند، همان ایمان آورندگانى كه اقامه نماز و اداى زكات مى‌كنند در حالى كه در ركوع نمازند.» اهمیت ولایت آن قدر است كه در اینجا خداوند ولی‌الله معرفی شده است.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به مسئله منصوب شدن امام از سوی خداوند،‌ ابراز داشت: این به معنای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی نیست ولی مباحث علمی و آكادمیك، بررسی تاریخ، بررسی لغت، ‌زبان و روایات چیزهایی است كه در همه جای دنیا در مجامع علمی رایج است.

تمیم‌داری با بیان اینكه سوال اساسی كه ما در تشیع داریم این است كه بعد از نبوت جانشین پیامبر(ص) چه كسی است؟ تصریح كرد: بسیار از كسانی كه به عنوان حاكمان اسلامی حكومت كردند، حكومتشان بویی از اسلام نبرده بود و نباید حكومت آنها را به اسم اسلام بگذاریم.

وی گفت: نصب امام از سوی خداوند، نصب بر تعیین امام و عصمت او از سوی خداوند، یكسان بودن اطاعت از نبی و امام، منكر امامت همانند منكر نبوت، وجوب اقرار به پیامبران الهی و کتب و رسل خداوند و امامان پس از پیامبر، وجوب معرفت نبی و ائمه به اسامی و اعیان ایشان، انکار یکی از امامان برابر است با انکار همه آنان، اهل زمین بودن امامان، خالی نبودن زمین از حجت از تاكیداتی است كه در ولایت ائمه مورد توجه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه سخنان خود تاكید كرد: سیره پیامبر(ص) همان سیره‌ای است كه امیرالمومنین(ع) به كار بردند، همان سنت و روشی است كه حضرت مجتبی(ع) به كار بستند و همان سنتی است كه حضرت امام حسین(ع) به كار بردند.

وی بیان داشت: اگر كسی تاریخ اسلام و سنت پیامبر(ص) و ائمه(ع) را مطالعه كند مشاهده می‌كند كه همه این بزرگواران از یك روش پیروی كردند و یك سنت داشتند منتها تحت شرایط زمان و مكان روش‌های آنها تغییر پیدا می‌كرد.

تمیم‌داری با بیان اینكه امام حسین(ع) از ابتد قصد جنگ نداشت ابراز داشت: نهضت و خروج امام حسین(ع) یك جنبه آسمانی و یك جنبه زمینی دارد و داستان‌های مفصلی در خود جای داده است.

وی معجزه و شهادت را دو مسئله مهم در نظام الهی نام برد و گفت: هر چند در خصوص رد معجزه سخنانی زیادی گفته شده است اما تنها چیزی كه هیچ تردیدی نمی‌توان داشت مسئله شهادت است.

نشست‌های عاشوراپژوهی چهل منزل تا اربعین پنج‌شنبه‌ها ساعت ۱۶ در قم، بلوار جمهوری، كوچه شماره ۲، ساختمان انجمن‌های علمی حوزه برگزار می‌شود.

همچنین، كلیه علاقه‌مندان به مباحث عاشوراپژوهی می‌توانند در این نشست‌ها شركت كنند و برای كسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۷۷۵۱۴۲۳-۰۲۵۱ تماس بگیرند.

برای اطلاع از سخنرانان آینده این نشست‌ها و خلاصه نشست‌های گذشته به پایگاه اینترنتی ۴۰manzel.com مراجعه كنید.
  • بيست و هشتمين نشست چهل منزل تا اربعين

    بيست و هشتمين نشست چهل منزل تا اربعين

  • بيست و هشتمين نشست چهل منزل تا اربعين

    بيست و هشتمين نشست چهل منزل تا اربعين

  • بيست و هشتمين نشست چهل منزل تا اربعين

    بيست و هشتمين نشست چهل منزل تا اربعين

  • بيست و هشتمين نشست چهل منزل تا اربعين

    بيست و هشتمين نشست چهل منزل تا اربعين

  • بيست و هشتمين نشست چهل منزل تا اربعين

    بيست و هشتمين نشست چهل منزل تا اربعين

  • بيست و هشتمين نشست چهل منزل تا اربعين

    بيست و هشتمين نشست چهل منزل تا اربعين

  • بيست و هشتمين نشست چهل منزل تا اربعين

    بيست و هشتمين نشست چهل منزل تا اربعين

  • بيست و هشتمين نشست چهل منزل تا اربعين

    بيست و هشتمين نشست چهل منزل تا اربعين

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما