تاریخ انتشار
شنبه ۸ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۱۹
۰
کد مطلب : ۱۴۶۹۳

جابه‌جایی در احکام،‌ عقاید و اخلاق خسارت‌آفرین است

جابه‌جایی در احکام،‌ عقاید و اخلاق خسارت‌آفرین است
اندیشه - جلال بیطرفان: بیست و پنجمین نشست از دوره دوم نشست‌های عاشوراپژوهی چهل منزل تا اربعین با حضور رضا بابایی، نویسنده و مسئول انجمن قلم حوزه با موضوع «جایگاه‌شناسی عاشورا» در قم برگزار شد.

رضا بابایی در این نشست كه در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم به همت مرکز مطالعات راهبردی خیمه برگزار شد در سخنانی با بیان اینكه مراد از جایگاه‌شناسی یعنی حفظ ترتیب و اولویت‌ها، اظهار داشت: وقتی جایگاه‌شناسی عاشورا مطرح می‌شود مراد این است ببینیم عاشورا در اطلس دین در كجا قرار داد و آیا ما در این حوزه خطایی داریم یا خیر.

وی اهمیت جایگاه‌شناسی را در اهمیت عدل دانست و ابراز داشت: هر چیزی را كه از جای خود بیرون بیاوریم ظلم است هر چند او را در جایگاه برتری بنشانیم و تمام حكمت نظری ما در ذیل حسن عدل و قبح ظلم می‌گنجد.

مسئول انجمن قلم حوزه با تاکید براینكه جایگاه‌شناسی یعنی  عدل را در باورها و در آموزه‌ها رعایت كنیم، افزود: ضرورت دیگر بحث جایگاه‌شناسی در همه حوزه‌های دینی، مذهبی، اصولی و.... ریخت و پاش‌ها و بی‌مبالاتی‌هایی است كه طی قرون صورت گرفته است به گونه‌ای كه این به هم ریختگی‌ها باعث شده است بعد از مدتی اصلی در جای فرعی و فرعی در جای اصلی قرار گیرد و قداست هم پیدا كند.

این محقق با تقسیم‌بندی آموزه‌های دینی به سه قسم «احكام، عقاید و اخلاق» تصریح كرد: جا به جایی مهم و زیان رسان و خسارت آفرینی كه در تاریخ ما صورت گرفته است و كسی هم چندان عمیقا در اندیشه درمان آن نیست جا به جایی این سه عضو اصلی دین است زیرا ما به متون مراجعه نكردیم تا ببینیم تاكید پیامبر اسلام‌(ص) بیشتر بر كدام یك بوده است.

بابایی با بیان اینكه بی هیچ شك و تردیدی مهم‌ترین اصل دین توحید است، تصریح كرد: جامعه ما توحیدی كه نیست هیچ، انبیایی هم نیست به عنوان مثال ما هنوز بزرگداشت یكی از انبیا را نگرفته‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینكه در بحث‌ها و آثار ما جای بحث جایگاه‌شناسی خالی است، بیان داشت: در بحث جایگاه‌شناسی نیز ما باید از توحید شروع كنیم زیرا جامعه‌ای كه از توحید و شرك غافل است این جامعه هر چه قدر هم به شاخه و برگ بپردازد میوه‌ای شیرین نخواهد چید.

مسئول انجمن قلم حوزه در ادامه گفت: درباره جایگاه‌شناسی عاشورا دو نگاه وجود دارد، یكی نگاه پدیدار‌شناسی، جامع‌شناختی یا همان نگاه تاریخی‌شناسی است وبدان معنا است كه فارغ از اینكه جایگاه در متون و نصوص ما كجاست باید دید عاشورا چه جایگاه و آثاری در تاریخ و جامعه داشته و موجب و مبدا چه تحولاتی بوده است.

وی تاكید كرد: از نگاه پدیدار شناسی و تاریخ شناسی و تحولاتی كه قیام عاشورا بر انگیخت و روحیاتی كه در برخی از مواقع و مواضع به مجاهدان و سلحشوران داد هر چه درباره عاشورا بگوییم كم گفتیم.

بابایی نگاه دیگر به جایگاه‌شناسی عاشورا را نگاه معرفتی و دین‌شناختی عنوان كرد و یادآور شد: در نگاه معرفت‌شناسی ما به سراغ نصوص و متون عبارت‌های تاریخی و خود سخنان حسین بن علی(ع) می‌رویم.

این محقق و پژوهشگر با تاكید بر اینكه بهترین جایگاه برای عاشورا امر به معروف و نهی از منكر است، ابرازداشت: عاشورا در جایگاه‌شناسی به لحاظ محتوایی و شكلی در امر به معروف و نهی از منكر می‌گنجد و چون در این مجموعه می‌گنجد به لحاظ محتوایی مشمول و شرایط امر به معروف و نهی از منكر است و به لحاظ ساختاری شكلی مشمول مرحله‌بندی است كه بزرگان در مرحله‌بندی در امر به معروف و نهی از منكر عنوان كرده‌اند.

مسئول انجمن قلم حوزه افزود: اگر مرحله بندی‌هایی كه در امر به معروف و نهی از منكر عنوان شده است در جایگاه شناسی عاشورا مورد توجه قرار نگیرد و رعایت نشود بدان معنا است كه تمام انبیا، اولیا و ائمه استثنا بودند و عاشورا قاعده است.

وی در توضیح این مسئله گفت: اگر ترتیب و مرحله‌بندی رعایت شود ما می‌بنیم كه عاشورا به امام حسین(ع) تحمیل شد، از ابتدا امام حسین(ع) قصد قیام به شمشیر نداشت بلكه بنای نخست ایشان این بود كه جامعه و مردم را از درون بسازد زیرا تغییرات سطحی مثل آمدن و رفتن حاكمان تاثیر پایدار در جامعه ندارند.

بابایی در پایان با تاكید بر اینكه ما از عاشورا روح ظلم‌ستیزی را فرا می‌گیریم تصریح كرد: عاشورا به لحاظ محتوایی فقط شرایط را می‌پذیرد اما به لحاظ شكل، ساختار و سازمان مشمول مرحله‌بندی امر به معروف و نهی از منكر است.

نشست‌های عاشوراپژوهی چهل منزل تا اربعین پنج‌شنبه‌ها در قم، بلوار جمهوری، كوچه شماره ۲، اولین فرعی سمت چپ، ساختمان انجمن‌های علمی حوزه برگزار می‌شود.

همچنین، كلیه علاقه‌مندان به مباحث عاشوراپژوهی می‌توانند در این نشست‌ها شركت كنند و برای كسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۷۷۵۱۴۲۳-۰۲۵۱ تماس بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما