تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۲۹
۰
کد مطلب : ۱۰۳۳۶
عاشوراپژوهان

درباره محمد صحتی سردرودی

درباره محمد صحتی سردرودی
محمد صحتی سردرودی، سال ۱۳۴۳ ه.ش در سردرود تبريز زاده شد. از هفت سالگی همراه با آموزش رسمی، قرائت قرآن، آداب و اخلاق را از دانشوران دينی سردرود و بيش از همه از محضر محمد تقی محمدی و ميرزا مجيد قنادی که روزانه درس ترجمه قرآن داشتند ياد گرفت.

سال ۵۶ ه.ش هنگام تعطيلات نوروزی به قم آمد تا در دار التبليغ اسم‌نويسی کرده و مشغول تحصيل دروس حوزوی شد، اما چون خرد سال بود و سال تحصيلی هم رو به پايان، به تبريز بازگشت تا يکی دو سال در آنجا ادامه تحصيل دهد.

در تبريز و بناب «مقدمات» و اندکي از «سطح» را نزد اساتيد فرا گرفت و با نهج‌البلاغه انس و الفت یافت. وی بدین واسطه، کم کم عاشق نهج البلاغه شد و در صدد بود تا چنان که بايسته است با نهج البلاغه آشنا شود.

لذا با همين آرزو در سال ۱۳۶۹ ه.ش به قم هجرت کرد. اما در آن زمان نهج‌البلاغه در قم تدريس نمی‌شد. پس در کلاس‌های مختلف حاضر شد و بعد از اتمام «سطح» در محضر حضرات پایانی و اعتمادی، مدت سه سال از درس «اصول» مکارم شيرازی و اندکی از درس «فقه» ميرزا جواد تبريزی و... بهره‌مند شد.

بيش از پنج سال در درس تفسير آقای جوادی آملی و يک سال در درس استاد حسن‌زاده آملی که در مسجد معصوميه کتاب «مصباح الانس» را شرح می‌داد شرکت جست.
از نوجوانی گاه گاهی شعر می‌سرود و هنگامی که در تبريز بود، به طور مرتب در جلسات هفتگی انجمن ادبی شهريار، و ديگر انجمن‌ها شرکت می‌کرد و شعر می‌سرود.

وی از دهه‌ هفتاد به صورت جدی وارد عرصه‌ی عاشوراپژوهی شد؛ نخست شناخت‌نامه‌ای از نخستین نویسنده‌ی تحریف‌شناس و منتقد مداحان و روضه‌خوانان تدارک دید.

در ادامه به ترسیم سیمای کربلا در حلقه‌ی حماسه‌ها پرداخت و تکمیل آن را با ترجمه‌ی چهل حدیث و نشان دادن تحریفی تأثیرگذار در متن زیارت عاشورا پی گرفت.

این سه کتاب در سال ۱۳۷۲ با عنوان‌های «محدث نوری، روایت نور»، «سیمای کربلا، حریم حرّیت»، «چهل حدیث کربلا به ضمیمه‌ی زیارت عاشورا» منتشر شد.

در گام‌های بعدی نیز با رویکردی به تحریف‌شناسی عاشورا به شناسایی دو شاعر عاشورایی و مادح مقبول از سده‌ اول و دوم هجری دست یازید و برای نخستین بار، زندگی‌نامه و کارنامه‌ی هرکدام از آن دو را به رشته تحریر درآورد که با عنوان‌های «کمیت اسدی، حدیث حرّیت» و «سید حمیری، سالار شاعران» منتشر شدند.

استاد صحتی ازسال ۱۳۷۴ همّ و غم خویش را مصروف عاشوراپژوهی کرد که حاصل نخستین آن، کتابی بود با نام «تحریف‌شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین(ع)». تا این که انتقاد یکی از محققان، او را بر آن داشت که علاوه بر شناسایی تحریفات، نکات تاریخی و گنجینه‌های نهان تاریخ عاشورا را از دل تاریخ بیرون بکشد و عرضه نماید.

لذا در کنار انتشار دو کتاب «شهید فاتح در آینه‌ی اندیشه» و «عاشورا عشقینده» به زبان ترکی، نیز انتشار مقالات گوناگون؛ به تألیف و تحقیق «مقتل الحسین به روایت شیخ صدوق» توفیق یافت که سال گذشته منتشر شد.

از وی سه مقاله با عنوان‌های «کتاب‌شناسی توصیفی ـ انتقادی پیرامون تحریف‌های عاشورا»، «بازخوانی فرهنگ عاشورا» و «عاشورا در هاشمیات»، در جشنوارة مطبوعات در رشته‌ی مقاله با گرایش معارف اسلامی شایسته‌ رتبه‌ نخست گردید.

از کتب حجت الاسلام سردرودی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ‏
۱. محدث نوری ، روايت نور که به زبان اردو نيز ترجمه و منتشر شده است
۲. کميت اسدی ، حديث حريت
۳. سيمای کربلا، حريم حريت
۴. سيد حميری، سالار شاعران
۵. چهل حديث جوان و نوجوان
۶. چهل حديث کربلا
7. چهل حديث شعر
۸. سيمای سامرا، سينای سه موسی
۹. نماز ابرار (مجموعه داستان)
۱۰. آقا بزرگ تهرانی، اقيانوس پژوهش
۱۱. محقق شوشتری، قاموس پژوهش
۱۲. غروی اصفهانی، نابغه نجف
۱۳. سيمای دمشق، آستان زينب
۱۴. سيمای مدينه، شهر پيامر(ص)
۱۵. چهل چراغ هدايت (علم)
۱۶. تحريف شناسی عاشورا و تاريخ امام حسين(ع)
۱۷. شهيد فاتح در آيينه انديشه
۱۸. غديريه‌های فارسی از سده چهارم تا چهاردهم
۱۹. مقتل الحسين(ع) به روايت شيخ صدوق
۲۰. عاشورا عشقينده (مجموعه شعر و مراثی به زبان آذری)
۲۱. عاشورا پژوهی با رويکردی به تحريف‌شناسی تاريخ امام حسين(ع)

مقالات: ‏‏
۱. باز خوانی چند حديث مشهور درباره عاشورا / علوم حديث / ۲۶
در حدود پنجاه مقاله نيز در مجله‌ها و نشريات مختلفی چون آينه پژوهش، پاسدار اسلام، شعر، شهاب، صحيفه مبين، علوم حديث، کيهان فرهنگی، مکتب اسلام، موعود، فرهنگ کوثر، ميثاق، نامه آذربايجان، شمس تبريزی، ياغيش و ... منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما