تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۴۵
۰
کد مطلب : ۱۳۰۸۰
یک محقق حوزوی:

ازدواج امام حسین با شهربانو خرافه و افسانه است

ازدواج امام حسین با شهربانو خرافه و افسانه است
فرهنگ: حجت الاسلام محمد صحتی، نویسنده کتاب «تحریف شناسی عاشورا» در نشست علمی «تحریف شناسی عاشورا» در مدرسه علمیه حجتیه قم با اشاره به تحریفات صورت گرفته در واقعه کربلا افزود: یکی از تحریفات عاشورا، ماجرا و داستان ساختگی ازدواج امام حسین با شهربانو است که من هیچ دلیل مستندی برای آن در منابع نیافتم.

وی ادامه داد: بزرگانی مانند مرحوم آیتی، شهید مطهری، مرحوم شهیدی، آیت الله اصف محسنی و دیگران به تفصیل در کتب خود به این موضوع پرداخته و به شدت آن را رد کرده‌اند.

حجت الاسلام صحتی تصریح کرد: به دنبال این موضوع عده‌ای داستان سرایی کرده و گفته‌اند که شهربانو به کربلا آمد و جزء یکی از اسرا بود که در فرات خودکشی کرد و یا داستان دیگری گفته‌اند که از کربلا فرار کرد و با اسب به تهران فعلی آمد و به علت تقربی که داشت به کوه گفت مرا در خود فرو ببر و چنین شد و بارگاهی برای ایشان در آنجا درست کردند.

وی با افسانه خواندن این موضوعات عنوان کرد: این مسایل همه افسانه و خرافات است و ارزش علمی ندارد.

این نویسنده حوزه علمیه بیان کرد: از دیگر تحریفات موضوعی است که درباره حضرت زینب بیان کرده و گفته‌اند که ایشان در کوفه سر خود را به محمل و کجاوه کوبید و از سر او خون جاری شد؛ این هم دروغی بیش نیست. مرحوم شیخ عباس قمی در اواخر عمر خود در کتاب «منتهی الامال» به شدت این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید چنین کاری در شان حضرت زینب نیست و شخصیت ایشان اجل از این کار است.

وی ادامه داد: از دیگر دلایل باطل بودن این سخن آن است که در آن زمان تنها برای شاهزادگان و بزرگان از کجاوه و محمل استفاده می‌شد در حالیکه حضرت زینب اسیر بود و بازماندگان کربلا را بر روی شترهای بی‌جهاز به این طرف و آن طرف می‌بردند. عده ای از متفقهین همین موضوع ساختگی را با هدف خوشامد عوام به مستمسکی برای تجویز قمه زنی استفاده کرده و آن را تجویز کرده‌اند و به آن استدلال می‌کنند؛ در حالی که ما در کتاب «تحریف شناسی عاشورا» پانزده دلیل در رد آن آوده ام.

حجت الاسلام صحتی، جعل حدیث را از دیگر تحریفات عاشورا عنوان کرد و افزود: متاسفانه این تحریف تا آنجا پیش رفته است که برخی مصرعی از یک بیت یکی از شاعران عرب را به عنوان حدیثی از امام صادق(ع) بیان کرده‌‌اند. احمد شوقی یکی از شاعران عرب، مصرعی سروده است که «الحیوة عقیدة و جهاد» عده ای یک «انما» به آن افزوده و بر ابتدای آن «قال الصادق» گذاشته و آن را بر سر زبان‌ها انداخته‌اند در حالی که این اصلا حدیث نیست.

وی گفت: آیات بهشتی و مطهری نیز به شدت چنین روایتی را رد کرده و گفته‌اند اصلا معنای این عبارت، صحیح نیست زیرا بسیاری از چیزها مانند اسلام و ایمان و دانش و تفکر و صلح از عقیده و جهاد برتر هستند.

حجت الاسلام صحتی، شعار کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا را یکی دیگر از تحریفات برشمرد و ادامه داد: این یک شعار است و شعر و جزء مستندات نیست بلکه احادیث صحیحی داریم که با آن در تعارض است.

وی عنوان کرد: در روایتی از امام حسن(ع) بیان شده است که هیچ روزی مانند روز تو (امام حسین) نیست همچنین امام سجاد بیان کرده اند که هیچ روزی مانند روز پدرم نیست و حتی در زیارت عاشورا می خوانیم عاشورا روزی است که در آن آل مروان و بنی امیه خوشنود شدند و باز هم می گوئیم هر روز عاشورا و هر سرزمین کربلا است.

این نویسنده حوزوی با بیان اینکه البته طرح این شعار با این هدف که ما هر روز باید با اندیشه امام حسین زندگی کنیم و آن را فراموش نکنیم درست است، ادامه داد: روز عاشورا روز فاجعه، شوم و نحس است که بر امام حسین تحمیل شد؛ امام شش ماه تمام دائما هم و غمش این بود که درگیری و خون ریزی ایجاد نشود و در سه روز آخر نیز به دنبال مذاکره بود تا درگیری و نزاعی درست نشود.

وی بیان کرد: این شعار امروز به دشمنان ما، صهیونیستها، خاخام‌ها و اربابان کلیسا این بهانه را می دهد که شیعیان خشن هستند و همواره دنبال خونریزی هستند و میلیاردها دلار برای القاء این تفکر خرج کرده و می کنند.

استاد حوزه علمیه افزود: امروز حتی وهابیون توطئه و فتنه و آتش ایجاد می کنند تا ما متهم به خشونت شویم در صورتی که ما پیرو امام سجادی هستیم که وقتی شیعیان به چند گروه تقسیم شدند و هر کدام به نحوی دست به شمشیر بردند اما ایشان بر تربیت تاکید داشتند.

وی تاکید کرد: سلاح شیعه امام صادق(ع)همیشه منطق بوده است و نه شمشیر و در کتب کلامی ما نیز از بزرگ‌ترین امتیازات برای امام، اعلمیت و افضلیت بیان شده است و نه استفاده از شمشیر.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما