تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۱۰
۰
کد مطلب : ۱۲۸۰۲
عبدالحسين مختاباد:

سازمان‌دهی مداحان توسط ارگان خاص، به ورود افراد بی‌سواد به این عرصه منجر می شود

سازمان‌دهی مداحان توسط ارگان خاص، به ورود افراد بی‌سواد به این عرصه منجر می شود
فرهنگ: زمانی كه در هر مجلسی كه ربطی به عزاداری اهل بيت(ع) ندارد، روضه‌خوانی شود، طبيعی است كه يك عده افراد برای جذب مردم و سودجويی از هر ملودی در مداحی استفاده می‌كنند.

«عبدالحسين مختاباد»، خواننده موسيقی سنتی، با بيان اين مطلب گفت: هر فرهنگی كه زیاد در جامعه كاركرد داشته باشد، طبيعی است كه به انحراف كشيده می‌شود، نمونه اين موضوع را می‌‌توان در مداحی كشور مشاهده كرد.

وی افزود: به نظر من بايد آسيب‌شناسی در كشور شود كه چرا از مداحی در هر مجلسی كه هيچ ربطی به عزاداری اهل بيت(ع) ندارد، استفاده می‌شود كه ممكن است اثرات مخربی بر روان جامعه بگذارد، چنانچه اين روند ادامه يابد حتی در جشن‌ها نيز فرد می‌خواهد روضه حضرت قاسم(ع) گذاشته شود و گريه كند.

مختاباد ادامه داد: يكی ديگر از زيان‌های استفاده بيش از حد از مداحی در مجالس حتی مراسم جشن، اين است كه مشاهده می‌شود فردی ترانه لوس آنجلسی را در سفره خانه‌ای می‌خواند و بعد از آن با همين سبك و ملودی در مجلس عزاداری برای امام حسين(ع) هم می‌خواند، با اين تفاوت كه در مجلس عزاداری مردم گريه و در مجلس شادی دست می‌زنند، اين اتفاق بدی است كه شايد ساليان سال كسی نتواند آن را جبران كند، به همين علت است كه مداحان اصيل خانه‌نشين شده‌اند و تمايلی به فعاليت در اين عرصه ندارند.

اين خواننده موسيقی سنتی تصريح كرد: در گذشته مداحان به عشق امام حسين(ع) حتی پول نمی‌گرفتند و تعزيه‌خوان و رديف‌دان بودنند و مداحی و تعزيه منبعی برای موسيقی سنتی به حساب می‌آمد، برخلاف حال حاضر كه برخی مداحان كه سواد موسيقی و صدای مناسبی ندارند، جذب موسيقی‌های مبتذلی می‌شوند و تصور می‌كنند می‌توانند سريع به شهرت برسند.

مختاباد گفت:موضوع دست زدن مردم در مسجد و در ايامی از جمله جشن‌های ۱۳ رجب و نيمه ‌شعبان در فرهنگ سنتی ايران سابقه نداشته است، مقصر اين جريان چنين افرادی نيستند، بلكه مردم و جامعه‌ای هستند كه از اين جريان استقبال می‌كنند.

وی درباره سازماندهی كردن مداحی از نظر استفاده از ملودی در مداحی توسط ارگان‌های فرهنگی افزود: اين مسئله موضوعی نيست كه بتوان آن را توسط ارگان خاصی سازماندهی كرد، آشنايی يك مداح با موسيقی بايد در ذات يك مداح باشد، سعی در سازمان‌دهی كردن مداحی توسط ارگان خاص، باعث می‌شود يك عده افراد بی‌سواد وارد اين عرصه شوند.

اين خواننده سنتی تصريح كرد: مداحی عشق است و نياز ندارد كه ارگان يا فرد خاصی تصميم بگيرد كه به چه صورت باشد، مذهب از هزار و اندی سال گذشته در اين مملكت وجود داشته است و اين تكايا و مساجد با پول خود مردم ساخته شده است، بنابراين بايد اجازه داده شود جامعه با يك پشتوانه فرهنگی، موضوعی را كه پشتوانه فرهنگی و دينی دارد، سازماندهی كند.

وی در پايان، با اشاره به استفاده از ساز در مداحی متذكر شد: مداح نبايد با ساز بخواند و سبك مداحی يك مسئله ساده است، در كليسا‌ها نيز با توجه به پيشرفت‌هايی كه موسيقی جهان كرده است، اما همچنان از ارگ سنتی و گروه كر در خواندن دعاها استفاده می‌شود و فضای معنوی را به اين طريق سال‌ها در كليسا نگه داشته‌اند، افرادی كه از ملودی‌های نامناسب در مداحی استفاده می‌كنند، در حقيقت نوعی دوپينگ می‌كنند، به اين علت كه توانايی ندارند مجلس را بگردانند، از ساز و دهل استفاده می‌كنند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما