تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۲
۰
کد مطلب : ۲۴۵۶۲

منظور از عزاداری سنتی، حفظ سنت های حسنه مداحی در زمان های گوناگون است

منظور از عزاداری سنتی، حفظ سنت های حسنه مداحی در زمان های گوناگون است
"محمد فراهانی" رئیس سازمان بسیج مداحان کشور در گفت وگو با بسیج مداحان به سوالاتی در مورد مسائل و مباحث روز جامعه مداحان پاسخ داد که در زیر آمده است:

- تاکیدات و توصیه های رهبری در دیدار اخیرشان با جامعه مداحان کشور بیانگر چه چیزهایی بود؟

در این دیدار مقام معظم رهبری یک بار دیگر جامعه مداحی و هیئتی کشور را به جهت ورود با دقت و ظریف خود به مسئله مداحی متحیر کردند. از طرفی با عنایت های پدرانه نسبت به مداحان، برنامه های مبنایی و راهبردی به عنوان نقشه راه جامعه مداحان تصویر کردند که باید مداحان با استفاده این موارد در راه تعالی قدم بردارند.

- جامعه مداحان و ذاکرین چه مشکلات و آسیب هایی دارند؟

در حال حاضر اگر بخواهیم جامعه مداحان را مورد بحث و بررسی قرار دهیم، یکی از محدودیت ها نبود اسناد بالادستی مداحی قابل استناد است که البته با همکاری شورای عالی تشکل های جامعه مداحی و ستایشگری در تلاش هستیم در همین زمینه سند عترت را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسانیم که در آن جنبه های راهبردی، تاکتیکی و عملیاتی عرصه مداحی مشخص شده است.

در زمینه آسیب های مداحی نیز باید گفت با توجه به وجود همواره شیطان و ایادی جنی و انسی آن در محافل مذهبی و جایگاه مداحان، وسوسه شیطان زیاد بوده و باید مداحان بیشتر مراقبت باشند. یکی از مهمترین آفاتی که جامعه مداحان درگیر آن بوده و علمایی مانند محدث نوری و محدث قمی در کتب خود به آن اشاره دارند صدق و راستگویی است. یعنی مداحان بایستی در خواندن روضه ها بسیار دقت داشته باشند که روایات و احادیث معتبر و مستند باشند. آفت دوم ریا است، یعنی نباید برای روضه قیمت تعیین کرد چراکه قیمت روضه سید الشهدا فقط بهشت و رضوان الهی است و اگر کسی با غیر از این معامله کند قطعا متضرر شده است. چه خوش گفت شاعر که «به مهر و مه ندهم ذره ای ز مهر تو را ، که این معامله یک آسمان ضرر دارد».

یکی از آفت های مهم دیگر مداحی که علما به آن اشاره داشته اند این است که مداح به حرفی که خود می زند عمل نکند، در یک جمله مداحان اهل بیت(ع) شعرای آئینی و مدیران هیئات اگر می خواهد مورد رضایت خداوند و اهل بیت(ع) قرار گیرند باید مصداق کامل ایمان و عمل صالح باشند.

- یکی از سخنان رهبری در دیدار اخیر ایشان با مداحان سفارش بر عزاداری سنتی است، چطور می توان به این خواسته رهبری جامه عمل پوشاند؟

برای رسیدن به این خواسته رهبری باید در ابتدا عزاداری سنتی را تعریف کنیم. نکته بسیار مهم این است که منظور رهبری از این سخن عزاداری قدیمی نیست بلکه منظور عزاداری است که سنت های حسنه جامعه در آن رعایت و حفظ شود . از بدو اسلام تاکنون مرثیه سرایی ها و مداحی ها دارای نقاط قوت و ضعف بوده است که به نقاط قوت سنت های حسنه گفته می شود و منظور مقام معظم رهبری نیز همین سنت ها هستند.

درواقع عزاداری سنتی به معنای مداحی به سبک های قدیمی نیست بلکه استفاده از اشعار، آهنگ ها و مداح عالم و با اخلاق است.

- به ایام اعتکاف نزدیک می شویم نقش این فریضه در زندگی چیست و مداحان چه جایگاهی در این زمینه می توانند ایفا کنند؟

جایگاه مداحان در اعتکاف از دو جنبه قابل بررسی است. یکی اینکه مداحان اهل اعتکاف باشند یعنی خود مداح اهل معنویت و منشا معنویت باشد. دوم حضور مداحان در اعتکاف است که می تواند الگوی عملی برای جوانان باشد. چیزی بهتر از این نیست که عده ای از بندگان خوب خداوند سه شبانه روز قلب خود را در اختیار خدا و اهل بیت(ع) قرار دهند و مداح مسئول انتقال معنویت به آنها باشد.

- ماه گذشته عربستان به یمن حمله کرد و رهبری نیز در این زمینه فرمودند پوزه عربستان به خاک مالیده می شود که همانطور هم شد، این جنگ چه چیزهایی را نشان داد؟

جنگ یمن درواقع محکی برای نمایان شدن ذات وهابی - صهیونیستی آل سعود بود تا کشورهای جهان بدانند این نظام مزدور، ریزه خوار استکبار است و این موضوع به گونه ای بود که حتی هم پیمان وی کشور پاکستان نیز به این موضوع پی برده و از جنایت های وی حمایت نکرد . مداحان با خواندن اشعاری در این زمینه می توانند بصیرت مردم در این زمینه را افزایش دهند.

- سازمان بسیج مداحان در سالهای اخیر اقدام به برگزاری همایش هایی برای سرگروه های حلقه های صالحین مداحان کرده است، سرگروه حلقه های صالحین دارای چه ویژگی هایی هستند؟

سرگروه های حلقه صالحین مداحان در واقع مربی عده ای از علاقمندان اهل بیت(ع) هستند. کسی که می خواهد سرگروه باشد در ابتدا باید نفس خود را مورد تزکیه قرار دهد یعنی جنبه های تربیتی و عقیدتی و مهارتی خود را تقویت کند. این دوره گامی برای آموزش این موارد به سرگروهها است تا در این زمینه ها تقویت شوند.
مرجع : بسیج مداحان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما