تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۷
۰
کد مطلب : ۲۶۹۴۳

باید شیعه واقعی را معرفی کنیم

نویسنده: شیخ شفیق جرادی، ترجمه: مهدی وفایی
باید شیعه واقعی را معرفی کنیم
در هنگامه فرقه گرایی و فتنه های نابودکننده، باید توقع داشته باشیم در زمانی بد و گمانهای نادرست به سر می بریم که هر گروه تصاویر منفی گذشته را گروه دیگر نسبت می دهد و دقیقتر بگویم سعی می کند بسازد و به طرف مقابل نسبت دهد و همچنین وظیفه ماست که همگان را به تسامح و شکستن زنجیرهای عصبیت فرابخوانیم و اولین قدم در این مسیر نیز معرفی خود است در مقابل دیگران.

شاید کسی بگوید: تاریخ گفتگو و توضیح مواضع خود و مذهب دیگر را زیاد به خاطر دارد مخصوصا در ارتباط با شیعه و سنی، ولی با این حال امروز شاهد بازگشتی به مراحل قبل هستیم. مراحلی که گمان میکردیم از آن عبور کرده ایم.

ما عبور کردیم از برداشت هایی که یک گروه را متهم به ناصبی بودن میکرد و گروهی دیگر را متهم به رافضی بودن.در برداشت های اخلاقی و فقهی عبور کردیم از تهمت هایی در دینداری و غلو و حرام را حلال کردن بلکه تهمت هایی در رابطه با شرف و آبرو و وفاداری و تا آنجا که بعضی از مسلمانان متعصب بعضی از فرق را خارج از اسلام میدانند.

من خودم را در مقابل سیلی از اتهاماتی می بینم که به سمت تشیع روانه شده است که نهایتا به خاطر شیطنت بعضی از شیعیان است و باید کمی راجع به تشیع صحبت کنم چه اینکه خطاست کسی گمان کند شیعه مذهبی خاص و محدود است. و این دو علت دارد:

۱ـ آنچه از امیرالمومنین علی(ع) وارد شده است که بعضی از مردم خود را شیعه ایشان می نامیدند و حضرت به ایشان فرمود شما شیعه من نیستید بلکه"شیعیان ما عارفین به خداوند و عاملین به فرامین او هستند. دارای فضایل اخلاقی هستند. صواب می گویند. به اندازه نیاز تغذیه کنند، در پوشش میانه رو می باشند و گام برداشتن آنان متواضعانه است."

۲ ـ امروزه شیعه در ایران و عراق و لبنان به دوازده امامی ها میگویند، که معتقدند خلفای بعد از پیامبر اکرم(ص) همان دوازه امام هستند که اول آنان علی بن ابیطالب و آخر آنان نیز حضرت مهدی(عج) است. بلا شک اینان جزء شیعه هستند بلکه اکثریت شیعه نیز هستند ولکن مذاهب دیگری نیز چون زیدیه و ... هستند که خود را منتسب به تشیع می کنند. چه اینکه شیعه از تشیع می آید و تشیع یعنی گروهی خاص از اهل جماعت و اعتقاد.

زمانی که سنیان خود را اهل"سنت و جماعت" می دانند، پس گروهی خاص از اهل جماعت مسلمین، می شود شیعه. این معنای لغوی شیعه و البته معنای اعتقادی نزد آنان است.

تشیع در حقیقت چارچوبی است برای هرکس که رسالت محمدی را پذیرفته و خونش را در راه حفظ نام رسول الله (ص)، فدا کرده است که اولین این گروه سیده النساء العالمین حضرت زهرا(س) است که شهید ولایت و حفظ یاد و سیره رسول الله(ص) شدند. همچنانکه حضرت علی(علیه السلام) و امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) فدا شدند. همان حسینی که فرمود" میخواهم به سیره جدم رسول الله رفتار کنم"

و این یعنی تشیع گاهی بر این مذهب اطلاق می شود و گاهی بر مذهبی دیگر و از حالتی طائفی و مذهبی عبور کرده است و به سمت رسالت و مسائل اساسی و سرنوشت امت رفته است.

بله شیعه از اهل سنت و جماعت است کما اینکه اهل سنت نیز می توانند شیعه باشند، یعنی شیعه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و الا برای مذاهب شیعه ارتباط با هیچ کس معنا ندارد الا به مقدار ارتباط آنان با رسول الله(ص).

بنابراین هر موضع گیری نقادانه ای که هر مسلمان در مقابل این گروه یا آن گروه بگیرد نباید به اصل مسیر و مذهب تسری دهد مثلا بگوید: اهل سنت ناصبی اند یا شیعیان رافضی هستند. این ممنوع است.

زیرا هر طائفه ای انتسابی دارد و افعالی. خلط بین این دو به خاطر تعصب و ظلم مذهبی است. مثلا من میتوانم بگویم این فرد یا حزب شیعی، رافضی است یا منکر ازرشهای امت است ولی صحیح نیست اصل تشیع را متهم کنیم، چه اینکه اینکار در حقیقت توهین به پیامبر و صحابه است.

همچنین گاهی میگویم این فرد یا حزب سنی یا این فرد یا مجموعه سلفی،ناصبی است . ولی صحیح نیست که این اتهام را به کل اهل سنت نسبت داد چه اینکه این اتهام به رسول الله(صلی الله علیه و آله) و سلف صالح است که پناه می بریم به خداوند از آن.

و در همین راستا آنچه مطلوب است عقلانیت و تقوا است چه اینکه بدون این دو در ورطه اتهامات و هتک حرمت میلغزیم. اتهاماتی که به سمت دشمنان سیاسی خود ولو از همان مذهب باشد روانه می شود.

بالاخره شیعه کیست و اهل تشیع کدامند؟

خدایا شاهد باش بر آنچه میگویم که این اعتقاد من است: تشیع روحی اسلامی است که در زمان معاصر با امام خمینی(ره) انتشار یافته است که باعث شد تشیع فراتر از یک مذهب اسلامی باشد بلکه ارزشی اسلامی در جهت خط اسلام ناب محمدی است.

و هر آزاده ای در دنیا خصوصا مسلمین می توانند خودشان را شیعه بدانند مخصوصا اگر به سه شرط ملتزم باشند:

۱ ـ دفاع از ارزشهای عدالت و حریت و مبارزه با استبداد

۲ ـ مبارزه با اسرائیل و تشکیل جبهه ای جهانی برای مقابله با پروژه ای آمریکایی در دنیا

۳ ـ مبارزه با خرافات و تفرقه و اینکه هیچ مسلمی مسلمان دیگر بدون دلیلی دینی تکفیر نکند زیرا کسی که این کار را بکند دشمن تشیع است ولو دوازده امامی باشد.
مرجع : اخوت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما