تاریخ انتشار
شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۲
۰
کد مطلب : ۲۶۹۷۱

زيارت اربعين، بستر تحقق جامعه مهدوي

زيارت اربعين، بستر تحقق جامعه مهدوي
سومين جلسه از سلسله نشست هاي تخصصي "بررسي نظام اربعين در حركت به سوي جامعه آرماني" با حضور جمعي از اهالي علم، فرهنگ و تفقه به همت مركز پژوهش هاي مسجد مقدس جمكران برگزار شد.

حجت الاسلام سيد مهدي ميرباقري، رييس فرهنگستان علوم اسلامي و حجت الاسلام سيد ظهير نقوي، مبلغ جهان اسلام، ميهمان اين نشست تخصصي بودند كه به بيان ديدگاه هاي خود درخصوص چگونگي بهره‌برداري از نظام اربعين در حركت به سوي جامعه مهدوي پرداختند.

حجت الاسلام ميرباقري در پاسخ به اين سوال كه ماجراي اربعين در سال هاي اخير را چگونه ارزيابي مي كنيد؟ و از چه زاويه اي به آن مي نگريد، بااشاره به اهميت زيارت اربعين در كلام و سيره ائمه اطهار(ع)، زيارت اربعين را يك سفر كامل الي الله و هجرت به سوي خدا دانست و افزود: زيارت، عهد دو طرفه است. زيارت، سلوك از وادي امام است. در واقع جريان زيارت از امام شروع مي شود و پايانش لقاءالله است.

استاد برجسته حوزه تاكيدكرد: كربلا محل تجليات عرشي است، محل تزكيه است. پيش از آنكه ما بخواهيم تزكيه شويم، امام مسير را باز مي كند تا انسان ها را تزكيه كند. پيش از اينكه ما بخواهيم زيارت كنيم، امام مسير را هموار مي كند. پس جريان تزكيه، جريان شناخت و جريان زيارت از عرش به سوي بيوت آسماني و از آنجا به سوي زمين است. اين جريان است كه ما را به سوي خود مي كشاند.

حجت الاسلام ميرباقري ادامه داد: در روايات اسلامي اهميت زيارت اربعين در مقايسه با سفر حج سنجيده مي شود زيرا همانگونه كه حج پاك كننده و حركت دهنده از شرك به سوي توحيد است، زيارت اربعين نيز يك سير كامل الي الله است و پايان آن نيز لقاء الله است.

وي افزود: اربعين ادامه عاشورا است و اگر عاشورا نبود، اربعين نيز وجود نداشت. زيارت اربعين مي تواند منشاء نوع ديگري از زندگي باشد. زندگي كه حول محور امام(ع) شكل ميگيرد.

وي با تاكيد بر بهره گيري از تمام ظرفيت هاي حركت اربعين در سال هاي اخير، بيان كرد: به بركت حركت ارزشمند اربعين، تمام دشمني ها به الفت و دوستي تبديل شده است و مرزها به معني حقيقي كلمه كمرنگ شده است. اين نشانه اي از حركت به سوي جامعه مهدوي است.
رئيس فرهنگستان علوم اسلامي افزود: حركت اربعين مي تواند به صحنه تجمعي از موحدان و احرار عالم، حول محور ولايت تبديل شود و اين حركت عظيم الهي به تجمع بزرگ موحدان عالم منجر مي شود.

حجت الاسلام ميرباقري بااشاره به مشاهدات چند ساله در حركت اربعين، اظهارداشت: تجمع شيعي و موحدين، حول محور امام در حال برقرار شدن است و اين يك سير معنوي الي الله است و بايد از تمام ظرفيت هاي آن براي ارتقاي شعور و آگاهي مردم استفاده كرد.
حجت الاسلام ميرباقري بااشاره به اينكه ظرفيت واقعي اربعين حسيني بايد شناخته شود، تاكيدكرد، عاشورا نقطه كانوني مقابله با حجاب هاي ظلماني است. حجبي كه در سقيفه ايجاد شد و موجب جدايي و تفرقه شد.

حجت الاسلام مير باقري خاطرنشان كرد: زيارت اربعين، بستر تحقق جامعه مهدوي است و تمام تلاش ها بايد حول محور آماده سازي جهاني براي ظهور باشد.

در ادامه اين نشست حجت الاسلام نقوي، مبلغ جهان اسلام بااشاره به تحركات ضد اسلامي دشمنان و استفاده گسترده از رسانه در تبليغ عليه اسلام، گفت: اربعين حسيني(ع) بهترين فرصت است كه جهان اسلام بايد از ظرفيت هاي آن براي ارتقاء آگاهي، رشد شعور و شناخت بهتر مردم از اسلام استفاده كند.

وي كه سال هاست در كشورهاي مختلف آمريكايي و اروپايي به تبليغ دين مبين اسلام مي پردازد، با اشاره به حاشيه يازدهم سپتامبر و سوء استفاده رسانه هاي معاند آمريكايي از آن حاشيه براي معرفي اسلام ـ به عنوان دين حامي خشونت و ترورـ عنوان كرد: علي رغم تلاش چند ساله مسئولان و رسانه هاي معاند آمريكايي براي سركوب اسلام خواهي در جهان، به خصوص پس از حادثه يازدهم سپتامبر، اكنون شاهد گسترش روز افزون گرايش به اسلام در آمريكا و ساير نقاط جهان هستيم.

حجت الاسلام نقوي بااشاره به ترفند استكبار در ايجاد داعش براي ايجاد رعب و وحشت در ميان مردم و ارائه چهره خشن از اسلام و مسلمانان، گفت: با الطاف الهي و توجهات خاص امام عصر(ع)، تلاش دشمنان با شكست مواجه شد و تمام توطئه ها خنثي شد؛ حتي در حركت عظيم اربعين شاهد هستيم كه هر ساله ميليون ها نفر به اين حركت عظيم اضافه مي شوند.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما