تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۲
۰
کد مطلب : ۲۶۴۸۴

۱۱۰ هیئت مذهبی در دارالشهدای آران و بیدگل فعالیت می‌کنند

۱۱۰ هیئت مذهبی در دارالشهدای آران و بیدگل فعالیت می‌کنند
حسین ابوالحسن‌زاده، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی آران و بیدگل گفت: ۱۱۰ هیئت مذهبی با مجوز اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل در این شهرستان فعالیت می‌کند.

وی افزود: هدف شورای هیئات مذهبی از ابتدا بر این بوده که هیئت‌های مادر و سابقه‌دار در محلات تقویت شود و به منظور حفظ شور و شوق در هیئت‌های مذهبی از افزایش بدون توجیه هیئت‌های مذهبی پیشگیری می‌شود.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی یکی از دلایل شور و جمعیت بالای دستجات و هیئت‌های مذهبی در شهرستان را که منجر به استقبال سیمای جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر شده، افزود: برهمین اساس، شورای هیئت‌های مذهبی برای تشکیل هیئت‌های مذهبی جدید در کنار هیئت‌های با سابقه شهرستان در صورتی که توجیهی برای این امر وجود نداشته باشد مقاومت می‌کند.

ابوالحسن‌زاده، تجزیه هیئت‌های مذهبی به چند هیئت کوچک‌تر به دلایل واهی را یکی از آسیب‌های مهم عزاداری در سطح کشور خواند و افزود: تجزیه و تعدّد هیئت‌های مذهبی و به تبع آن خلوت شدن برنامه‌ها، از شور و عظمت و ابهت برنامه‌های هیئت مذهبی می کاهد.

وی از هیئات مذهبی شهرستان آران و بیدگل به‌عنوان محور کلیه فعالیت های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نام برد و افزود: آران و بیدگل به تبعیت از علما و بزرگان و پیرغلامان اباعبدالله توانسته است چارچوب فعالیت های مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را بر محوریت هیئات مذهبی بنا نهد و برنامه های این شهرستان را به‌عنوان برنامه های هیئت محور معرفی کند.

عضو ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی در مناسبت های مذهبی افزود: فعالیت های هیئات مذهبی در شهرستان به گونه ای بوده که در سال های ابتدایی پخش زنده عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی، مورد توجه و عنایت مقام معظم رهبری قرار گرفت و معظم له به برگزاری مراسم عزاداری به شیوه سنتی همچون عزاداری آران و بیدگل تاکید کردند.

ابوالحسن زاده خاطر نشان کرد: سبک سنتی عزاداری آران و بیدگل و شور و شعور مردم در این عزاداری ها، دوربین های سیما را به شهرستان کشانده و همه ساله، عزاداری این منطقه به‌عنوان یکی از برنامه های برترعزاداری در کشور از شبکه های ملی و بین المللی پخش می‌شود.

رئیس شورای هیئات مذهبی آران و بیدگل در ادامه تصریح کرد: گسترش برخی سبک های جدید عزاداری توسط گروه های غیررسمی نه تنها شیوه درستی برای عزاداری اهل بیت(ع) نیست بلکه زمینه ای برای ورود بدعت و آسیب های عزاداری در هیئات مذهبی است که دربه هیچ وجه در شأن ائمه اطهار علیهم السلام نیست.

ابوالحسن زاده، برگزاری مستمر تجمع هیئات مذهبی در مناسبت های مختلف را از جمله برنامه های شاخص شورای هیئات مذهبی آران و بیدگل عنوان کرد و افزود: شهرستان آران و بیدگل نخستین شهر در بین شهرهای استان اصفهان بود که طرح برگزاری تجمع هیئات در مناسبت هایی همچون اربعین حسینی، شهادت حضرت زهرا(س) و جشن گلریزان نیمه شعبان را با حضور یکپارچه هیئات مذهبی در زیر یک بیرق، برنامه ریزی و اجرا کرد.

وی با اشاره به فعالیت های فراملی هیئات مذهبی آران و بیدگل خاطر نشان کرد: نخستین موکب عزاداری و ایستگاه صلواتی کشور در عراق به همت هیئت مهدیه ولی عصر (عج) و با همکاری شورای هیئات مذهبی با نام «موکب هلال» راه اندازی شد که ضمن عزاداری در طول محرم و صفر، به مدت ۴۰ روز در ۳۰ کیلومتری کربلا از زائران کاروان های پیاده مسیر نجف به کربلا پذیرایی می‌کند.

رییس شورای هیئات مذهبی، بررسی هیئت به هیئت مشکلات هیئات مذهبی را از جمله برنامه های مشترک با دادستانی آران و بیدگل دانست و خاطر نشان کرد: در این طرح که از محرم امسال اجرا خواهد شد، آسیب های عزاداری، مشکلات و معضلات فرهنگی هیئات مذهبی احصا و در جهت رفع آن برنامه ریزی و تلاش خواهد شد.

ابوالحسن زاده، تقویت روحیه همدلی و همزبانی را از دیگر اقدامات شورای هیئات مذهبی دانست و خاطر نشان کرد: با تلاش این شورا، در سال های اخیر روحیه همکاری و همدلی جای رقابت،چشم و هم چشمی در هیئات مذهبی را گرفته است و در صورت بروز اختلاف، با تشکیل جلسات توجیهی در جهت رفع مشکلات تلاش می‌شود.

وی بر لزوم تجلیل از پیشکسوتان هیئات مذهبی و احترام به پیرغلامان تاکید کرد و افزود: در نشست های عمومی هیئات مذهبی بر این نکته تاکید می‌شود که جایگاه پیرغلامان و پیشکسوتان هیئات مذهبی حفظ و از تجربیات آنان در اجرای برنامه های مذهبی استفاده شود.

رییس شورای هیئات مذهبی آران و بیدگل با اشاره به اینکه هدف اصلی امام حسین(ع) از قیام، احیای امر به معروف و نهی از منکر است خاطر نشان کرد: هیئات مذهبی باید با تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر، این فریضه را در رأس فعالیت های خود قرار دهند.

ابوالحسن زاده با بیان اینکه قرآن کریم مفسر اهل بیت(ع) است کما اینکه اهل‌بیت(ع) مفسر قرآن هستند، تأکید کرد: یکی از دلایل وجود آسیب ها، خرافات و غلو دربرخی محافل مذهبی این است که هنوز قرآن کریم به خوبی شناخته نشده و هنوز معرفت کافی به قرآن نداریم.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم اهل بیت(ع) را خوب بشناسیم باید فعالیت‌های قرآنی را محور کارهای هیئات مذهبی قرار دهیم، تصریح کرد: دامنه فعالیت های قرآنی هیئات مذهبی باید از تلاوت ابتدای برنامه به برپایی محافل قرآنی، جلسات روخوانی و روان‌خوانی و تفسیر قرآن کریم و آشنایی با آموزه های قرآنی، برگزاری مسابقات متنوع و برگزاری دوره‌های آموزش قرآنی در هیئات مذهبی توسعه یابد.

وی با اشاره به رتبه نخست ایثارگری شهرستان آران و بیدگل به نسبت جمعیت در سطح کشور خاطر نشان کرد: شهدای دفاع مقدس از مکتب امام حسین (ع) در همین هیئات مذهبی درس آموختند و به فرمان امام خمینی (ره) لبیک گفته و برای دفاع از اسلام و قرآن از تکایا و حسینیه ها به جبهه های حق علیه باطل اعزام شدند.

عضو هیئت امنای هیئت مذهبی ابوالفضلی دهنو، به نقش مردم آران و بیدگل در قیام های مردمی علیه حکومت ستم شاهی اشاره کرد و افزود: آران و بیدگل در قیام ۱۵ خرداد از معدود شهرهایی بود که در کنار شهرهای قم و ورامین از همین تکایا و حسینیه ها علیه حکومت ستمشاهی قیام کرد.

حسین ابوالحسن زاده یکی دیگر از الگوهای بارز ایثارگری قبل از انقلاب را شهید رضا شمس آبادی عنوان کرد و افزود: این شهید بزرگوار با شجاعت و ایثار در کاخ مرمر اقدام به ترور محمدرضا شاه کرد و با ریختن خون خود، برگ زرینی در مبارزات انقلابی مردم آران و بیدگل رقم زد.

یادآور می‌شود؛ شورای هیئات مذهبی به‌عنوان تشکل میانی تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کند و اعضای آن با رأی مستقیم رؤسای هیئات مذهبی هر شهر انتخاب می شوند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما