تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۷
۰
کد مطلب : ۲۴۶۱۲

هیئات مذهبی داعیه داران عقلانیت دین و فهم صحیح از اسلام باشند

هیئات مذهبی داعیه داران عقلانیت دین و فهم صحیح از اسلام باشند
حجت‌الاسلام ولی الله مصائبی پیش از ظهر شنبه در خلال دوره آموزشی مسئولان و اعضای شوراهای هیئات مذهبی استان سمنان در شاهرود، ضمن بیان اینکه هیئات مذهبی باید داعیه داران اسلام ناب و عقلانیت دین و فهم صحیح از اسلام باشند، افزود: نقش شوراهای هیئات مذهبی در تنظیم فرهنگ قرآنی و عاشورایی قابل توجه است.

وی افزود: هیئات مذهبی و تشکل های دینی، خاستگاه انقلاب و اندیشه ناب اسلامی به حرکت علما، فضلا و روحانیت هستند.

معاون فرهنگی پژوهشی آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان، با بیان اینکه انقلاب اسلامی معلول حرکات هیئات مذهبی و محافل دینی ما است، گفت: عمیق ترین اندیشه دینی باید از هیئات مذهبی بلند شود یعنی هیئات مذهبی باید جایگاه فهم دینی باشد، چون پرچم ما پرچم ولایت است.

مصائبی خاطرنشان کرد: برای فهم دین، باید برنامه های هیئات مذهبی شامل قرآن، اقامه، نماز، ‌بیان احکام، اخلاق اسلامی و مرثیه سرایی باشد.

وی ادامه داد: بدعت از ورود جهل به دین صحیح وارد می‌شود و به عبارتی دیگر اگر کسی جاهل به ساحت و مفاهیم دینی و فروعات و اصول و جوانب دین باشد، بدعت وارد می‌شود.

معاون فرهنگی پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان، با اشاره به اینکه جامعه ما باید جامعه نمازخوان باشد، ابراز داشت: نباید برنامه های هیئت های مذهبی با فریضه پر فیض نماز تلاقی پیدا کند همچنین در ماه های محرم و صفر باید برنامه های هیئات به گونه ای باشد که هیچ هیئتی برنامه اش تلاقی با نماز نداشته باشد، لیکن نماز می بایست در هر شرایطی یکی از برنامه های هیئات قرار گیرد.

مصائبی با تاکید بر لزوم اهمیت به پا داشتن نماز و فرائض دینی توسط هیئات مذهبی، بیان داشت: اعضای هیئات باید نخستین عامل به احکام الهی و شرعی باشند لذا قرائت قرآن در هیئات باید باب شود.

وی خطاب به اعضای شوراهای هیئات مذهبی استان سمنان، گفت: کار قرآن را شما باید انجام بدهید لیکن انگیزه با قرآن بودن، ‌با قرآن زیستن ودر نهایت روز را با قرآن به سر آوردن باید در هیئات مذهبی شکل گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه هیئات مذهبی باید پیوند بین مردم و مسجد را قوی کنند، عنوان کرد: فهم آیات قرآن و دین اسلام، سنت و فهم سیره ائمه اطهار (ع) در هیئات مذهبی، نوعی فرهنگ سازی است.

مصائبی بر برگزاری آئین های مذهبی و ملی با محوریت روحانیان در هیئات مذهبی تاکید کرد و خاطرنشان کرد: سخنرانان هیئات مذهبی از اسلام، دین، تفسیر آیات قرآن، قرائت روایت، اخلاق را برای مردم بازگو کنند، بنابراین هدف سخنرانان باید برای فهم دین و اسلام ناب برای مردم باشد.

وی افزود: هیئات مذهبی یک تشکل نهادین و سنتی هستند که برای فهم دین حرکت می‌کنند بنابراین مهمترین بخش اهتمام تشکلهای ما فهم دین به صورت شاخص است.

معاون فرهنگی، پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان، با تاکید بر اینکه عالمان و طلاب عزیز برگرفته از متن هیئات و تشکلهای دینی هستند، بیان داشت: هیئات مذهبی، مهد ظهور و بروز انقلاب اسلامی بوده اند.

مصائبی با تاکید بر صیانت از انقلاب اسلامی توسط هیئات مذهبی، گفت: هیئات مذهبی مهد رشد و نمو انقلاب اسلامی بوده و مهد علت مبغیه و استمرار انقلاب اسلامی خواهد بود بنابراین از این نقش صیانت کنید.

وی ادامه داد: امروز هم نقش هیئات در بقا انقلاب اسلامی و حفظ ارزشها ایفای نقش اولیه است در انقلاب اسلامی، چون بستر شفاف مردمی با کمیت متراکم بالا همین هیئات مذهبی و تشکلهای دینی است همچنین باید اذعان کرد که، هیئات مذهبی بدون هیچ انگیزه مادی انجام وظیفه می‌کنند و راحت ترین تحلیل و شفاف ترین پیام را از رهبر نظام دریافت می‌کنند و برای آن هم قیام می‌کنند زیرا باید هدفگیری کنند.

این کارشناس امور فرهنگی و مذهبی، با بیان اینکه اهمیت و جایگاه تشکل دینی و هیئات مذهبی از منظر درونی و بیرونی قابل توجه است، گفت: ویژگی عمده هیئات، کمیت متراکم و وسیع این تشکیلات است لیکن هدایت و نظارت سازمان تبلیغات اسلامی، بر تشکل های دینی و هیئات مذهبی ایجابی است به این معنی که معرفی متن، نوحه، مدیحه سرایی، سخنرانی، کتاب خوب و همچنین پشتیبانی قرآنی و لوح های فشرده، از جمله اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی است.

مصائبی بیان داشت: با استفاده از تجربیات و توانایی معتمدین شامل ریش سفیدان، امام جماعت مسجد، علمای محل و فضلا، اهداف هیئات را ترسیم کنید به طوری که فعالیت های هیئات قابلیت شاخص گذاری داشته باشند.

وی در خاتمه با تاکید بر اینکه هیئات مذهبی بستری است برای آماده سازی جوان متدین مشغول در عرصه آموزش و پژوهش و دین فهم افزود: عالمان، ‌ طلاب علوم دینی حوزه های علمیه، متدینان متمسکان به امر به معروف و نهی از منکر، مسجدی و ارزشی از بستر هیئات مذهبی به پا خواسته اند.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما