تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱۴
۰
کد مطلب : ۱۴۰۷۸

اجرای نخستين سوگواره آيين‌های محرم در شاهرود

اجرای نخستين سوگواره آيين‌های محرم در شاهرود
جامعه:  مدير کل تبليغات اسلامی استان سمنان شنبه شب ۲۳ مرداد در نشست هم انديشی با دست اندرکاران ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود در حسينیه سعادت برنجی شاهرود، گفت: نوگرايی در آيين‌های عزاداری سنتی بايد به گونه‌ای در کنار هم تلفيق شود که بتوان عزاداری قيام عاشورا و فلسفه اين قيام را در کنار يکديگر به نسل جوان انتقال داد.

حجت الاسلام علی شکری افزود: بزرگان دين بر روی حفظ آئين عزاداری به شکل سنتی تاکيد داشته‌اند و خواهان برگزاری مراسم و مجالس به سبک و شيوه سنتی هستند.

نمايندۀ مردم شهرستان شاهرود در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين آيين با اشاره به وجود آرامگاه شيخ ابوالحسن خرقانی و بايزيد بسطامی در اين شهرستان گفت اگر بخواهيم گردشگری را در سطح کلان رونق دهيم بايد در زمينه توريست عرفانی و مذهبی متمرکز شويم.

دکتر کاظم جلالی افزود: بايد براي جذب توريست عرفانی با توجه به پتانسيل اين شهرستان سرمايه گذاري لازم صورت پذيرد.

وي افزود: ايجاد دانشکدۀ گردشگری و صنايع دستی با توجه به پتانسيل اين شهرستان ضروری است و برقراری پروازهای فرودگاه تأثير شايانی در توسعه گردشگری شهرستان خواهد داشت.

سرپرست ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود نيز در اين نشست گفت‌: نخستين سوگواره آيين‌های محرم، تعزيه ميراث معنوی با همکاری دستگاه‌ها اجرايی شاهرود در محرم الحرام سال جاری بر گزار خواهد شد‌.

حميد رضا حسنی ابراز اميدواری کرد، همايش‌های عرفان شرق و شناخت سنگ چخماق بسطام به عنوان يکی از نشانه‌های تمدن تاريخی با ارزش اين شهرستان برگزار می‌شود.

وی بر برپايی بازارچه دائمي صنايع دستی، صدور مجوز اقامتگاه‌های روستايی براي مناطق خوارتوران و کالپوش تاکيد کرد.

ابوالفضل عامريان پيشکسوت مداحان استان نيز در اين همايش، نمونه‌ای از ابيات و مضامين عرفانی سحرخوانی را قرائت نمود که مورد توجه حاضران قرار گرفت.

در ادامه اين مراسم مديرکل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان سمنان نيز گفت توليدات صنايع دستی اين شهرستان از نظر کيفيت از نفيس ترين توليدات محسوب می‌شود.

يزدانی افزود: ۱۸۰ اثر شاخص تاريخی اين شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسيده که ۷۰ مورد آن را ابنیه تاريخی تشکيل می‌دهد.

وی اضافه کرد: کارهاي مرمت پرديس مياندشت، احداث کمپ هاي گردشگری، احداث موزه در استان مقدس امامزاده محمد(ع) بسطام و مطالعه بافت تاريخی شهر مجن انجام شده است.

مدير کل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان سمنان بر تهيه شناسنامه و بيمه هنرمندان، بازاريابی صنايع دستی توليدی و همکاری در خصوص اشاعه فرهنگ دينی تأکيد نمود.

در پايان اين برنامه از هنرمندان پيشکسوت صنايع دستی شهرستان شاهرود با لوح تقدير و اهداء جوايز تجليل شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما