تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۱
۰
کد مطلب : ۱۹۳۸۸
کتاب مقدس

چاپ دوم «کتاب مقدس» نوشته محمدرضا زائری منتشر شد

تجلی دلبستگی شاعران و نویسندگان مسیحی به قرآن کریم و رسول گرامی اسلام(ص)
چاپ دوم  «کتاب مقدس» نوشته محمدرضا زائری منتشر شد
خوشتر آن باد که سر دلبران          گفته آید در حدیث دیگران
انتشارات خیمه به‌مناسبت بهار قرآن ماه مبارک رمضان، چاپ دوم کتاب «کتاب مقدس» اثر حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا زائری را با شمارگان هزار نسخه منتشر کرد.

در اين كتاب به موضوع قرآن كريم و پيامبر اكرم(ص) از ديدگاه نويسندگان و شاعران مسيحي لبناني پرداخته شده است. نويسندگان و شاعراني كه در دهه‌هاي اخير پيشتاز جريان‌هاي فكري و فرهنگي جامعه‌ي خود بوده‌اند و به دليل تفاوت‌هاي بنيادين مسيحيت شرقي و مسيحيت غربي و به حكم ارتباط نزديك و اختلاط با مسلمانان، قرآن كريم را مي‌شناخته و از آن بهره مي‌جسته‌اند.

اين ارتباط و‌ آشنايي به‌ويژه به سبب پيوند زبان عربي و جايگاه قرآن كريم چنان است كه حتي بعضي كشيش‌ها يا استادان و اهل فكر مسيحي بخش‌هاي قابل‌توجهي از قرآن را حفظ هستند و به تناسب بحث در سخنراني‌هايشان تلاوت مي‌كنند. به‌همين جهت در ميان كتاب‌هاي اين شاعران و نويسندگان مسيحي، گاه آثاري ديده مي‌شود كه به‌سختي مي‌توان باور كرد صاحب آن مسلمان نباشد.

محمد رضا زائری در مقدمه کتاب می نویسد :
« از زماني كه با نوشته‌ها و سروده‌هاي نويسندگان و شاعران مسيحي دربارة موضوعات اسلامي و بزرگان اسلام روبه‌رو شدم دريافتم كه بسياري از ما با اين‌گونه آثار آشنا نيستيم و نه فقط در ايران بلكه در لبنان نيز جز برخي آثار مشهور چون كتاب‌هاي جورج جرداق و پولس سلامه و سليمان كتاني معمولاً از اي نگونه آثار سخني به ميان نمي‌آيد. از آنجا كه به دليل رشتة تحصيلي‌ام، يعني «روابط اسلام و مسيحيت » ناچار به جست‌وجو و كاوش در منابع و مآخذ گوناگون بودم به مرور با آثار فراواني آشنا شدم كه با رويكردي مثبت و زباني ستايشگر به تجليل و تكريم از رسول اكرم و خاندان آن حضرت پرداخته بود. با ديدن اين‌گونه آثار به اين باور رسيدم كه كشف و شناسايي و بازخواني و ترجمة اين آثار ضرورت فراوان دارد و آنچه من بر عهده گرفتم دورة زماني 1900 تا 2000 ميلادي و در محدودة جغرافيايي لبنان بود، با اين اميد كه ديگران به شناسايي و معرفي نوشته‌ها و سروده‌هاي ديگران چون نوشتة زيباي پوشكين شاعر مشهور روسي دربارة قرآن كريم، مرثية جاناتان سويفت (خالق گاليور) دربارة كربلا و نمونه‌هاي ديگر در آثار گوتة آلماني يا وُلتر فرانسوي يا تولستوي و ديگران بپردازند. كتاب «پدر، پسر، رو ح‌ القدس » با اين هدف منتشر شد و تجلي عشق علوي و شور حسيني در آثار شاعران و نويسندگان مسيحي لبناني را در حد توان ترسيم كرد و اينك پس از انتشار آن كتاب كه بازتاب‌هاي مثبت فراوان داشت و مورد استقبال فراوان قرار گرفت، كوشيده‌ام با اين كتاب كه در واقع كامل‌ كنندة آن است به دو موضوع مهم مورد توجه نويسندگان و شاعران مسيحي لبناني، يعني قرآن كريم و رسول گرامي اسلام بپردازم. نام اين كتاب يعني «كتاب مقدس » نيز مانند نام كتاب پيشين ايهام دارد و گرچه كتاب مقدس در ادبيات و فرهنگ مسيحي عنوان مجموعة عهد قديم (تورات) و عهد جديد (انجيل) است؛ ليكن قصد من از اين عنوان، كتاب مقدس مسلمانان يعني قرآن كريم بوده و تحت اين عنوان نمونه‌هايي از نوشته‌هاي انديشمندان و اهل ادب مسيحي دربارة قرآن كريم و حامل آن پيامبر گرامي اسلام را گرد آورده‌ام. » 

انتشارات خیمه پیش از این کتاب «پدر، پسر، روح‌القدس» را نیز از همین نویسنده و با موضوع آثار نویسندگان و شاعران مسیحی درباره‌ی امام‌علی(ع) و امام‌حسین(ع) منتشر کرده بود. جهت تهیه‌ی کتاب‌های فوق و دیگر آثار انتشارات خیمه می‌توانید به سایت انتشارات به نشانی www.nashrekheime.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن‌های 2-88934970 تماس بگیرید.

\"\"
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما