تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۳
۰
کد مطلب : ۱۹۰۵۰

معرفت و شناخت نسبت به اهل بیت(ع) گام اول در مداحی است

معرفت و شناخت نسبت به اهل بیت(ع) گام اول در مداحی است
خدابخش مرادی، معاون سیاسی- امنیتی استانداری چهارمحال و بختیاری ۲۱ تیرماه در اولین همایش مداحان نوجوان و جوان شهرکرد، مداحی و نوحه خوانی بر اهل بیت را یک هنر و توفیقی بزرگ الهی دانست و گفت: مداحان با تلاش مجدانه، نوا و صوت دلنشین فضای معنوی جامعه را به عطر اهل بیت (ع) معطرمی‎کنند که این یک هنر تحسین برانگیز است.

وی با اشاره به حدیث امام صادق(ع) که میفرمایند: شیعیان در غم ما محزون هستند و در شادی ما شاداب، مداحان را زمینه ساز تحقق این مهم دانست و گفت: بکارگیری هنر الهی در راه اهل بیت و اسلام ناب هنر واقعی است پس بکوشیم از این هنر در راه اسلام و ترویج شعائر الهی بهره ببریم.

مرادی با بیان اینکه طبق روایات هرکس که در عزای اهل بیت(ع) بگرید و بگرایند از فیوضات الهی آن بهره‌مند خواهد شد، مداحی در رسای اهل بیت(ع) را مستلزم مقدمات و آداب خاص بیان کرد و گفت: معرفت و شناخت نسبت به اهل بیت گام اول در مداحی برای اهل بیت (ع) است.

وی افزود: هر چقدر کلام و شعر مداح مبنای معرفتی و شناختی بیشتری نسبت به سیره نظری و عملی اهل بیت (ع) داشته باشد به یقین اثر گذاری آن بیشتر خواهد بود و به طبع نفوذ و نقش آفرینی بیشتری در ارتقای باورهای دینی در جامعه خواهد داشت.

مرادی شناختن و شناساندن را دو اصل مهم در مداحی دانست و گفت: مداح می‌کوشد با زبان هنر، معرفت و شناخت از اهل بیت(ع) را به جامعه انتقال و گسترش دهد پس این مهم با شناخت درست و مبنایی از سیره اهل بیت (ع) محقق خواهد شد.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) که می فرمایند:«کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‏ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ؛ مردم را به غیر از زبانتان دعوت به دین کنید»، تعارض بین حرف و عمل مداحان را موجب آسیب و خطر جدی برای جامعه مداحان دانست.

مرادی با بیان اینکه نگاه جامعه به قشر مداح یک نگاه ارزشی و ویژه است تصریح کرد: جامعه مداحان به واسطه پیوند با اهل بیت (ع) از ارزش و جایگاه بسیار بالایی برخوردارهستند تعارض بین حرف و سخن آنان به یقین این جایگاه را خدشه دار خواهد کرد.

وی حوزه مداحی را مستلزم مطالعه و آگاهی کامل دانست و تاکید کرد: ذکر مصیبت خوانی برای اهل بیت (ع) به ویژه امام حسین (ع) نیازمند یک سیر مطالعاتی دقیق، عالمانه و معتبر است بنابراین بکوشیم از مقاتل معتبر و مستند در این امر استفاده کنیم.

مرادی با تاکید بر اینکه مداحان سربازان عرصه جنگ نرم هستند تصریح کرد: مداحان اهل بیت(ع) در عرصه فرهنگی جریان ساز و نقش آفرین هستند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما