تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۶ ساعت ۱۰:۱۶
۰
کد مطلب : ۱۵۵۷
استاد دانشگاه شیراز:

جنگ بین قبیله حق و باطل پایان نیافته است

جنگ بین قبیله حق و باطل پایان نیافته است
به گزارش خیمه، محمد مهدی جعفری، استاد دانشگاه شیراز و مفسر نهج البلاغه در آخرین نشست از سلسله نشست های عاشورا پژوهی چهل منزل تا اربعین اظهار داشت: سخن گفتن در خصوص امام حسین(ع) و عاشورا از مسایل سهل است زیرا از مسایلی است که با تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم ما توام شده است هرگز هم از این زندگی بیرون نخواهد رفت و انشاالله تا انسانیت باقی است این مظهر انسانیت و آزادگی از یادها نخواهد رفت.

وی افزود: اما با گذشت زمانی طولانی از این قیام، عاشورا با مسایل مختلفی آمیخته است و باید بکوشیم آن چه حقیقت است از میان غیر حقیقت ها و باطل ها و آنچه شایسته این قیام بزرگ نیست بیرون بیاوریم.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به چگونگی ورود اسلام به عربستان و نجات بشر جاهلی توسط پیامبر اکرم(ص)، شکستن سنت ها، ایجاد وحدت و از بین بردن فرهنگ قبیله ای را از جمله دست آوردهای آن حضرت معرفی کرد.

وی به چگونگی غصب مقام خلافت امام علی(ع) بعد از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: بازگشت به فرهنگ قبیله ای بعد از رحلت پیامبر نمودار شد و خلفا نیز دانسته و یا ندانسته تمام برنامه های پیامبر(ص) را برهم زدند.

جعفری به تحلیل دوران امامت امام علی(ع) و امام حسن(ع) پرداخت و گفت: در دوران امام حسن (ع)معاویه ای به گونه ای عمل کرد که مردم نمی توانستند حق و باطل را از هم تمیز دهند که امام حسن(ع) با برنامه ای حکیمانه موضع افشاگری و آشکاری حق بر مردم را در پیش گرفت.

وی گفت: بعد از امام حسن(ع)، امام حسین(ع) جای تامل ندید و برای اصلاح و احیا دین جدش و افشای باطل دست به قیام زد.

استاد دانشگاه شیراز افزود: یزید نیز که کینه اسلام را در دل دارد و حسین(ع) را نماینده اسلام می داند و می خواهد اسلام را ریشه کن کند که در نهایت امام حسین (ع)به شهادت می رسد.

وی گفت: باید سخنان امام حسین(ع) و اقدامات ایشان به صورت فیلم و کتاب برای کودکان، نوجوانان، جوانان به زبان های خارجی ارائه شود.


جعفری در ادامه به تحولات اسلام و شیعه در طول تاریخ بعد از قیام عاشورا پرداخت و دوران آل بویه را دوران خردگرایی، آزاد اندیشی و دوران زرین فرهنگ شیعی معرفی کرد.

وی همچنین گفت: در دوران صفوی نیز بر خلاف تصور این که شیعه ناب حاکم می شود متاسفانه ظاهر گرایی عزاداری های سنتی و تعزیه داری به سبک مسحیت رونق گرفت.

این محقق و نویسنده افزایش قمه زنی را در دوره قاجاریه دانست و گفت: علمای مشروطه خواه نیز با الهام از عاشورا و شعار آزادی خواهی، عدالت خواهی و ظلم ستیزی قیام مشروطه را به پا داشتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید تمام تلاش ها صرف بیان زیبایی فرهنگ عاشورا شود زیرا این فرهنگ نماینده شیعه، قرآن و اسلام است.

جعفری با اشاره به انحرافات ایجاد شده در فرهنگ عاشورا مخصوصا در نحوه عزاداری ها گفت: نه اسلام می میرد نه تشیع و نه نهضت حسینی منتها در طول تاریخ خسوف و کسوف و ضعف و قدرت دارد.

وی تاکید کرد: وظیفه ما همیشه تاریخ است که آن نقاط ضعف را آگاهانه و متناسب با زمان برای مردم تشریح کنیم تا مردم آگاه شوند و عزاداری ها اصلاح شود.

استاد دانشگاه شیراز گفت: باید در عزاداری ها حد معمول و منتطقی رعایت شود و در مجالس روضه خوانی اهداف قیام امام حسین(ع) بیان شود تا انشاالله این نهضت تا قیامت ادامه داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که حسین به عنوان بنی هاشم با یزید به عنوان بنی امیه نجنگید خاطر نشان کرد: امام حسین(ع) به عنوان قبیله حق با قبیله باطل جنگید .

جعفری در پایان با اشاره به پرچم سرخ گنبد امام حسین(ع)، جنگ بین قبیله حق و باطل پایان یافته ندانست و گفت: پرچم سرخ برگنبد امام حسین(ع) و در راس قبیله حق در اهتزاز است تا صاحب اصلی بیاید و انتقام خون حسین را از قبیله باطل بگیرد و آن وقت آن پرچم بازهم سبز خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما