تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۱۶
۰
کد مطلب : ۱۵۲۱۵

قابلیت‌های تعزیه بیش از یک هنر مناسبتی است

قابلیت‌های تعزیه بیش از یک هنر مناسبتی است
فرهنگ: محمود فرهنگ هنرمند پیشکسوت تئاتر بیان کرد: تعزیه قابلیت های مختلفی دارد و تنها مختص محرم و صفر نیست بلکه ما می‌توانیم در لحظات شاد و مفرح از آن استفاده کنیم.

محمود فرهنگ کارگردان تئاتر در این خصوص گفت: ثبت تعزیه به نام ایران در یونسکو برای فعالان این عرصه موجب خوشحالی شد که بعد از گذشت سال‌ها از عمر تعزیه در ایران، این هنر ارزنده به خاستگاه خود تعلق پیدا کرد. ما باید از تمامی عناصر این گونه از نمایش چشم انداز درستی داشته باشیم و این هنر را به خوبی بشناسیم.

وی افزود: تعزیه باید در دانشگاه به صورت علمی تدریس شود و عناصر و اجزای آن به صورت کامل به وسیله اساتید احیا شود ولی متاسفانه ما دانشگاهی نداریم که به این هنر به صورت تخصصی نگاه کند و تنها به صورت چند واحد دانشگاهی به دانشجویان ارائه می شود.

این مدرس تئاتر ادامه داد: ما باید مکانی برای انتقال این هنر ارزشمند داشته باشیم تا پیشکسوتان این عرصه بتوانند تجربیات خود را در اختیار نسل بعد قرار دهند و جای خود را به هنرمندان جوان و با استعداد بدهند تا این هنر زنده بماند.

این منتقد تئاتر اظهار کرد: تعزیه تنها مختص محرم و صفر و ایام سوگواری نیست بلکه جنبه های مفرح و شاد هم دارد که می توانیم در ایام جشن و شادی از تعزیه استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: دفتر نمایش سنت های آیینی که جز زیر مجموعه های مرکز هنرهای نمایشی است، در حیطه کاری خود فعالیت می کند و برای پرداختن بیش تر فعالیت در زمینه تعزیه نیازمند حمایت و برنامه ریزی است.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر تصریح کرد: هنر تعزیه خیلی جای کار دارد و ظرفیت های مختلفی دارد که می توانیم از آن استفاده کنیم و به آن بپردازیم، در بخش موسیقی و رنگ این هنر خیلی حرف برای گفتن دارد که می توانیم آن را به کار ببریم.

مدیر سابق اداره تئاتر در خصوص مرکزیت داشتن این هنر و داشتن مکانی دائمی برای تعزیه بیان کرد: مرکزیت داشتن هنر تعزیه و اختصاص دادن مکانی دائمی برای این هنر می تواند اتفاق بسایر خوبی برای تعزیه باشد و این اتفاق باید با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد و شهرداری صورت بگیرد البته اقداماتی در این خصوص صورت گرفته ولی هنوز به طور جدی این قضیه دنبال نشده است.

این بازیگر تئاتر اضافه کرد: هنرمندان تعزیه باید از ظرفیت های تعزیه بیش تر استفاده کنند تا بتوانیم این هنر را به جهان معرفی کنیم "پیتر بروکز" کارگردانی که این روزها در کشور ما کارگاه آموزشی دارد نمایشی را با عناصر تعزیه ساخت و زمانی که آن را در کشورهای خارجی اجرا کرد با استقبال بسیار خوب مخاطب روبرو شد امیدوارم هنرمندان داخل کشور هم که در این زمینه فعال هستند بتوانند بیش از این از جاذبه های هنر تعزیه در کارشان بهره ببرند.
مرجع : خبرگزاری سینمای ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما