تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۵۶
۰
کد مطلب : ۱۴۳۷۵

زيارتگاه اويس قرنی

زيارتگاه اويس قرنی
جامعه: بناهای مذهبی در هر کشوری از جايگاه ويژه‌ای نزد مردم برخوردارند که ايران اسلامی نيز از اين قاعده مستثنی نبوده و دارای هزاران بنای مذهبی با ارزش است و استان کرمانشاه نيز به واسطه عوامل بسياری هم‌چون قرار گرفتن در مسير شاهراه عتبات عاليات از قديم الايام بناهای مذهبی بسياری را داشته و اين بناها نيز مورد تکريم و احترام مردم و زایران عتبات عاليات قرار گرفته است.

عليرضا مرادی بيستونی معاون فرهنگی و ارتباطات اداره کل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در خصوص بنای زيارتگاه اويس قرنی، گفت: آرامگاه حضرت اويس قرنی كه از صحابه بزرگ پيامبر اکرم(ص) بوده است و بسيار مورد احترام پيامبر اكرم(ص) نيز بوده در استان کرمانشاه قرار دارد.

وی ادامه داد: اين زيارتگاه در مسير جاده كرمانشاه - روانسر در فاصله ۳۵ كيلومتری شمال غربی كرمانشاه واقع است.

مرادی بيستونی تصریح کرد: زيارتگاه اويس قرنی در ايام مختلف سال زایران بسياری را از شهرهای دور و نزديك به سوی خويش می‌کشاند كه در بارگاه ويس به ذكر و مراسم عبادی خاص خويش می‌پردازند.

مدير موزه‌های استان کرمانشاه در خصوص ويژگی‌های بنای اين زيارتگاه، اظهار داشت: بارگاه اويس به شكل بناهای دوره سلجوقی و بر ارتفاعات كوهی به نام (بيشه كوه) در محدوده روانسر قرار گرفته است.

وی افزود: در مورد احداث بنای مقبره اويس اطلاع دقيقی در دست نيست اما گويا عمر بنای آرامگاه از آغاز حكومت سلجوقيان است، هرچند كه پيش از آن نيز قبرستانی در آن محل وجود داشته است.

معاون فرهنگی و ارتباطات اداره کل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: در كتب تاريخ اصحاب و تابعين پيامبر اکرم(ص)، رواياتی چند مبنی بر فوت اويس در هنگام جهاد در منطقه‌ای از كردستان آمده است.

اویس بن عامر قَرَنی، از پارسایانِ نامدار صدرِ اسلام، مُلَقب به «سیّدُ التابعین» و از اصحاب و حواریون حضرت علی علیه السلام بود. وی در قَرَن، از نواحی یمن دیده به جهان گشود و زمانی که خبر رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به او رسید، ایمان آورد. اویس به دلیل پرستاری از مادر پیر و ناتوانش، موفق به زیارت ظاهری پیامبر اسلام نشد، ولی پیامبر او را «نَفَسُ الرحمان» نامید و فرمود: «من از سوی یمن، بوی خدا می شنوم». او سرانجام در جنگ صفین، به یاری حضرت علی علیه السلام شتافت و در نبردی سخت با سپاهیان معاویه، به درجه والای شهادت نایل آمد.

مادر اویس، پیرزنی ناتوان، بیمار و نابینا بود. اویس به حکم فطرت و هم چنین فرمایش پیامبر صلی الله علیه و آله به نیکی و مهربانی با والدین، مراقب مادر بود. هنگامی که شوق دیدار پیامبر نور و رحمت، سرتاسر وجودش را فراگرفته بود، بر خویش واجب دانست با اجازه مادر،برای دیدار پیامبر به مدینه سفر کند. مادر که کسی جز اویس نداشت و نیازمند پرستاری بود، گفت: اگر پیامبر در مدینه نبود، توقف نکن و زود بازگرد.

اویس با شور و شوق دیدار پیامبر به مدینه سفر کرد. وقتی به مدینه رسید، با خبر شد که پیامبر به سفر رفته است. او که می دانست پیامبر راضی نیست برای دیدارش به مادری بی احترامی شود، آخرین نگاه را به خانه گلین پیامبر دوخت و با سختی از شهر پیامبر خارج شد. هنگامی که پیامبر به مدینه بازگشت، به او عرض کردند: شتر چرانی از یمن به نام اویس به این جا آمد و به شما سلام رسانید و بازگشت. پیامبر فرمود: «آری، این نور اویس است که در خانه ما هدیه گذاشته و خود رفته است».

همچنین برخی روایات مرقد اویس قرنی را در سوریه عنوان کرده‌اند. بر اساس این روایت، مرقد اویس قرنی، در سمت چپ قبر عمار یاسر، در شهرِ رقّه سوریه قرار دارد. مزار شریف او، دارای گنبد و بارگاه و حرم کوچک و صحن است و در روی سنگی که نصف روی قبر را گرفته و در ناحیه سر روی قبر قرار دارد، به خط کوفی نام اویس نوشته شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما