با تصویب هیأت امنای سازمان تبلیغات اسلامی؛

سازمان هیات و تشکل‌های دینی کشور به صورت رسمی آغاز به کار کرد

1 شهريور 1401 ساعت 8:32

حجت‌الاسلام والمسلمین باباخانی از موافقت هیأت امنای سازمان تبلیغات اسلامی برای فعالیت رسمی سازمان هیأت و تشکل‌های دینی کشور خبر داد.


حجت الاسلام والمسلمین مجید باباخانی رئیس سازمان هیات و تشکل های دینی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه که عصر امروز 31 مردادماه در محل این سازمان برگزار شد به تشریح برنامه ها و فعالیت‌های این مجموعه پرداخت.
وی با بیان اینکه با تصویب هیأت امنای سازمان تبلیغات اسلامی با فعالیت سازمان هیأت و تشکل‌های دینی کشور به صورت رسمی موافقت شده است، خاطرنشان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در دوره جدید تلاش کرد با هدف انسجام و نظم دهی بیشتر در واحدهای مختلف این سازمان‌ها را ساماندهی کنند که راه‌اندازی سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در همین صورت گرفته است.
رئیس سازمان هیأت و تشکل های دینی کشور اظهارکرد: تا به حال بخش‌های متعددی در موضوع تشکل‌های و هیئات مذهبی در سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کردند که اداره کل تشکل‌های دینی، کانون مداحان، انجمن شاعران اهل بیت علیهم السلام، مجموعه ستایشگران اهل‌بیت علیهم السلام و بنیاد دعبل خزاعی از جمله این مجموعه‌های مشترک به شمار می‌آیند، از این‌رو به منظور انسجام و وحدت رویه بیشتر در ذیل مجموعه‌ای با عنوان سازمان هیأت و تشکل‌های دینی ساماندهی شدند.
وی، سیاست اصلی در تشکیل این سازمان را ایجاد انسجام بیشتر در فعالیت‌ها و وحدت رویه در مجموعه‌های مرتبط با هیات‌ها دانست و تصریح کرد: تاکنون بخش‌های متعدد به موضوع هیأت‌های مذهبی می‌پرداختند و در این زمینه انسجامی وجود نداشت، گرچه برخی به صورت نانوشته فعالیت‌های خود را از طریق اداره تشکل‌های دینی دنبال می‌کردند، اما در سیاست ساختاری جدید سازمان تبلیغات بنا بر این شد که در مدیریت واحد ضمن حفظ هویتی که دارند، کار خودشان را سامان دهند.
حجت‌الاسلام باباخانی، جامعه‌پردازی در گام دوم انقلاب اسلامی در حوزه هیأت را از اهداف این سازمان برشمرد و یادآور شد: جامعه مخاطبان سازمان هیأت شامل ستایشگران اهل‌بیت علیهم السلام، هیأت‌های مذهبی، شاعران آیینی، نغمه پردزان، سبک پردازان، رسانه‌های مرتبط با هیأت، پژوهشگران حوزه هیأت و تشکل‌های دینی هستند که صدور مجوز، نظارت و هدایتگری کلان، ایجاد انسجام بین مجموعه‌ها از رسالت‌های اصلی این سازمان به شمار می‌آید.
وی با بیان اینکه این سازمان هیأت ارکان مختلف هیئات مذهبی همچون شاعران و مداحان را نظارت دارد، از راه اندازی سامانه صدای هیأت در محرم امسال خبر داد و اعلام کرد: صدای هیأت رسالتش رسیدگی به مشکلات هیأت‌های مذهبی و پیگیری امور جاری این تشکیلات مردم‌نهاد و همچنین پیگیری گزارش‌های مردمی در این حوزه است.  این سامانه در دو بخش ویژه مسئولان هیأت و عموم مردم عزادار مورد بهره‌برداری قرار گرفت و به طور خاص تمرکزش بر روی برگزاری مراسم و آئین‌های تعزیت و تهنیت اهل‌بیت علیهم‌السلام ، به ویژه ماه محرم به عنوان مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین مراسمات قرار داشت.
رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با اشاره به فعال بودن بیش از 400 شورای هیئات مذهبی در کشور اظهار کرد: این شوراها به صورت انتخاباتی توسط خود هیئات‌های مذهبی انتخاب می‌شوند، که در انتخابات اخیر حدود 69 درصد هیئات مذهبی شرکت داشتند. 
وی همچنین به فعالیت اندیشکده هیأت و تشکل‌های دینی در ذیل مجموعه سازمان هیأت اشاره کرد و گفت: اندیشکده هیأت ﺩﺭ حوزه راهبردنگاری، تدوین سیاست، تصمیم‌سازی، ایده‌پردازی، مطالعات بین‌رشته‌ای و راهبری پژوهش در موضوع هیأت، تشکل‌های دینی و آیین‌های مذهبی فعالیت می‌کند. این مجموعه با هدف کمک برای تصمیم‌سازی دقیق‌تر و کارآمدتر در موضوع هیأت، تشکل های دینی و آیین های مذهبی تأسیس شده است.


کد مطلب: 36378

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/36378/سازمان-هیات-تشکل-های-دینی-کشور-صورت-رسمی-آغاز-کار

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir