با حضور دو نویسنده ایرانی برگزار می‌شود؛

نقد و بررسی کتاب «چهره گشایی دختران امام حسین علیه السلام»

31 ارديبهشت 1401 ساعت 8:52

دکتر سعید طاووسی و دکتر محمد فراهانی به نقد و بررسی کتاب «چهره گشایی دختران امام حسین علیه السلام» خواهند پرداخت.


آرمان هیأت ـ در ادامه سلسله جلسات نقد کتابهای عاشورایی، بیست و دومین جلسه اندیشه هیأت به نقد و بررسی کتاب «العاصمیه» اثر محمدعلی سنقری همدانی خواهد پرداخت.
در این نشست دکتر سعید طاووسی و دکتر محمد فراهانی به نقد و بررسی کتاب «چهره گشایی دختران امام حسین علیه السلام» خواهند پرداخت.

این جلسه روز یکشنبه اول خرداد ماه ساعت 14 ظهر در محل تکیه شمس واقع در اندیشکده هیأت به نشانی تهران، خیابان سمیه، تقاطع استاد نجات اللهی، پلاک 241، واحد 4 برگزار خواهد شد.

این کتاب اولین اثر از مجموعه آثار خطی شیخ محمدعلی سنقری حائری است که توسط روح الله عباسی مورد تصحیح و تحقیق واقع شده است. نام کتاب در اصل«العاصمیه» است که توسط مرحوم حائری از عربی به فارسی ترجمه شده و آقای عباسی برای تقریب بیشتر آن را با نام«چهره گشایی دختران امام حسین(ع) » نامگذاری کرده اند.

در کتاب حاضر با بررسی و نقد روایات مربوط به ربودن حجاب دختران امام حسین(ع) در اسارت تفاسیری را که از این روایات می شود را مورد چالش دانشورانه قرار داده و رد می کند. هدف از نگارش و ورود این کتاب به عرصه علمی حوزه تفکر دینی این بود، تا محققین عرصه عاشورا با جدیدت به بررسی بیشتر این موضوع مهم در واقعه کربلا بپردازند.

در این کتاب بعد از مقدمه اشاره ای مختصر به زندگی حاج شیخ محمدعلی سنقری حائری می شود و بعد از آن، متن اصلی کتاب آغاز می شود که در شانزده فصل، به عصمت و نقد روایت کشف حجاب بانوان اهل بیت علیهما السلام می پردازد.
 حضور حضرت زهرا(س) در مجالس عزاداری، تسبیح و خضوع جمیع موجودات، لزوم اجتناب از نسبت اکاذیب و استحانات، نقد روایت فاطمه صغری(س) در کشف رأس، نقد دو روایت کشف رأس از علیاء مکرمه زینب(س) و نقد علیاء مکرمه در مورد نگاه به اسیران برخی از موضوعات مطرح شده در  این کتاب است.
 احتجاج، بحارالانوار،کامل الزیارات و مجمع البحرین برخی از عناوین استفاده شده در نگارش کتاب به شمار می آید.

همچنین علاقه‌مندان می‌توانند به صورت غیرحضوری از طریق اتاق جلسات مجازی اندیشکده در اسکای روم ، صفحه اول شبکه اجتماعی بیرق و یا صفحه اینستاگرام اندیشکده، این جلسه را دنبال کنند.

سلسله جلسات نقد کتاب‌های عاشورایی از خرداد سال 1393 باهدف شناسایی، معرفی و نقد منابع تاریخ عاشورا و  کتاب‌هایی که با موضوع عاشورا، امام حسین علیه‌السلام و آیین‌های عزاداری منتشر می‌شوند، برگزار می‌شود.
 انتهای پیام/


کد مطلب: 35185

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/35185/نقد-بررسی-کتاب-چهره-گشایی-دختران-امام-حسین-علیه-السلام

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir