تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۴۲
۰
کد مطلب : ۶۵۷۷

بخش خصوصي تمايلی نسبت به توليد بازي‌هاي رايانه‌اي ديني ندارد

بخش خصوصي تمايلی نسبت به توليد بازي‌هاي رايانه‌اي ديني ندارد
توليدکنندگان موسسه فرهنگي ‌ـ‌ نرم‌افزاری آرمان در گفت‌و‌گويي با خبرنگار خيمه، به بررسي بازار بازي‌ها و نرم‌افزارهاي ديني و عاشورايي پرداختند.

آنها بر اين اعتقادند که هزينه بالا، عدم وجود بازار مناسب و رعايت نکردن حق مولف، بخش خصوصي را از ورود به عرصه توليد بازي‌هاي رايانه‌اي ديني منع مي‌کند.

موسسه فوق، با هدف شناخت و استفاده از قابلیت‌های رسانه‌ای فن‌آوری اطلاعات در عرصه‌های فکری و فرهنگی در سال 1383 آغاز به کار کرده‌است.

موسسه آرمان، نرم‌افزارهاي «قابيليان» و «نينوا» را در پرونده خود داردY قابيليان نرم‌افزاري است که به بررسي صهيونيسم پرداخته و نينوا نيز مجموعه نواهاي دفاع مقدس است.

در نخستین گام از سلسه گفت‌و‌گوهايي با موسسه‌هاي نرم‌افزاري مذهبي، با موسسه آرمان به گفت‌و‌گو نشستیم. اين توليدکنندگان معتقدند که نرم‌افزاری که بتواند پیام یا مفهومی از دین را منتقل کند، نرم‌افزار ديني به شمار می‌آید.

بازار يا مسئولان؟
توليدکنندگان موسسه آرمان، عدم توليد نرم‌افزارها در حوزه عاشورا را نه تنها مشکل اين حوزه بلکه در زمینه‌های محتوایی و فرهنگی نيز اين مشکل را جاري مي‌دانند و عدم برنامه‌ریزی خاص برای تولید و ارتقای این‌گونه نرم‌افزارها را توسط متوليان اين حوزه، دليل عدم توليد برمي‌شمرند.

هم‌چنين بر اين اعتقادند که درخواست بازار نيز در توليد يک اثر رسانه‌اي تاثيرگذار است؛ وقتي بازار، مداحی را طلب مي‌کند، تولیدکننده‌ها نيز به این سمت می‌روند.

براي رفع اين مشکل، اين گروه توليدکننده پيشنهاد مي‌‌دهند که  متوليان فرهنگي براي بازار برنامه‌‌ريزي وي‍ژه‌اي را در نظر داشته‌باشند تا بازار به هر سمتي کشيده نشود.

عدم توليد محتواي عاشورايي در نرم‌افزارها، راه حل
ارزيابي آنها از مشکل  ِ  عدم پرداخت به توليد محتواي عاشورايي در نرم‌افزارها و به طور عام ديني، فاصله ميان سه دسته است.

در واقع بین سه گروه فاصله است؛ يک: محققین و تولیدکنندگان محتوای دینی، دو: موسسات فرهنگی و تولیدکنندگان نرم افزار سه: مسئولان نهادهای فرهنگی و سیاستگزاران مربوطه.

اين موسسه به عنوان راهکار اين مشکل، پيشنهاد مي‌دهد که هرکدام از این گروه‌ها، جایگاه و نقش خود را بشناسند تا بازار فرهنگی مناسبي شکل بگيرد.

موانع رشد نرم‌افزارهای عاشورایی
 گروه توليد کننده‌نرم افزار مرکز فرهنگي‌ـ‌نرم‌افزاري آرمان بر اين باورند که مفاهيم ديني مقدس را مي‌توان با استفاده از قابليت‌هاي چندرسانه‌اي به مخاطب منتقل کرد. لزوم درک محتوا و نوع استفاده از قالب در درک و فهم چنين محتوايي نقش دارد.

از موانع در راه رشد نرم‌افزارهاي عاشورايي نبود بازار مناسب هم به لحاظ ساختاری و هم به لحاظ مخاطب، عدم شناخت و حمایت مسئولان مربوطه و وجود فاصله بین سه گروه گفته‌شده‌است.

بازي‌هاي رايانه‌اي ديني
 آنها معتقدند که مشکل عدم پرداختن به بازي‌هاي ديني ريشه در مشکل در پرداختن به بازي‌هاي رايانه‌اي به صورت عام دارد.

باتوجه به اینکه تولید بازی‌های رایانه‌ای نیاز به فناوری بالا و هزینه‌های زیادی دارد و از طرفی در کشور نيز بازار مناسب و قانون کپی رایت وجود ندارد، بخش خصوصی کمتر به این عرصه وارد مي‌شود.

پيشنهاداتي که مي‌شود: الف) تشکیل گروه‌های تخصصی و حرفه‌ای در دو حوزه محتوا و قالب؛ ب) توجه به کارکرد انواع مختلف نرم‌افزار مانند چندرسانه‌ای، صوتی، تصویری، بازی‌های رایانه‌ای و غيره است.

بنابراين برای بازی‌های رایانه‌ای باید برنامه‌های بهتری از سوی مسئولان مربوطه اعمال شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما