تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۶
۰
کد مطلب : ۲۸۴۸۷

پیاده روی اربعین؛ تجلی دلدادگی به آموزگار بزرگ شهادت

پیاده روی اربعین؛ تجلی دلدادگی به آموزگار بزرگ شهادت
دوباره اربعین نزدیک است و قرار سالانه عاشقان راه حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) برای شرکت در بزرگ‌ترین راهپیمایی جهان فرا می‌رسد و قافله دل‌های شیدای اباعبدالله به راه افتادند تا قدم در جاده افلاکی نجف –کربلا بگذارند.

گویی امسال رهروان، پرشورتر و بی‌قرارتر از هر سال دیگری با سپردن دل به جاده مسیر قدوم عمه سادات را به لطف اشک، تبرک می‌کنند تا به کربلای یار رسند... آن‌ها که قدم قدم تا حرم می‌روند از شوق زيارت بی‌قرارند و آن ها که جا می‌مانند گرفتار حسرت جانسوز ديدار. سفر به کربلا آن هم با پای پياده، حکايت قرن‌ها عاشقی است...

راز و رمز این همه دلدادگی و تکاپو برای زیارت کردن سید الشهداء(علیه السلام) در روز اربعین چیست؟ این کشش و میل درونی فراتر از یک سفارش معمولی از سوی بزرگان دینی است که سفارشات بزرگان بر بسیاری از اعمال مستحب و حتی واجب بسیار است اما داستان اربعین و زیارت امام حسین(علیه السلام) در روز بیستم صفر حساب دیگری دارد.

اربعین فقط یک مناسبت در تقویم ها نیست. تجلی گاهی است از عشق و دلدادگی به بهترین بنده خالق هستی. آنکه با خون خود، جهان را بیدار کرد و نوری خاموش ناپذیر.

آنچه می توان راز زیارت اربعین امام حسین(علیه السلام) در کربلا دانست، نقش این روز در تداوم قیام حسینی است.

به بهانه ايام عزاداري سالار شهيدان اين‌بار به سراغ مسافری رفته‌ايم كه با وجود سفر به كربلا هنوز تشنه زيارت رهبر حق، امام حسين(علیه السلام) است و امسال هم مثل هر سال ديگری می‌خواهد به جمع مسافران و زائرانی بپيوندد كه يا سال اول سفرشان به كربلاست يا سال‌هاست كه تجربه سفر به كربلا در ايام اربعين را دارند.

مهدی سبزه‌کار، مسئول کاروان زائران پیاده کربلا در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند، حرف‌هایش را با این حدیث امام حسین علیه السلام که فرمودند«مَنْ اَحَبّنَا كَانَ مِنّا اَهْلَ الْبَيت؛ كسى كه ما را دوست بدارد، از ما اهل بيت است» آغاز کرد و گفت: امسال سومین سالی است که قرعه کار به نام ما زدند تا پا به ‌پای عاشقان برای اربعین حسینی در کربلا حضور داشته باشم.

وی که از سال ۷۵ کاروان پیاده زیارتی امام رضا علیه السلام را برای ایام پایانی ماه صفر با تعداد زیادی از جوانان راه‌اندازی کرده، افزود: همیشه آرزویم این بود که کاش می‌توانستم یک بار هم که شده با پای پیاده به کربلا بروم و به حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) عرض ادب کنم.

این مداح برجسته با بیان اینکه بالاخره سه سال پیش خدا خواست تا اولین کاروان پیاده را به کربلا ببرم، ادامه داد: حضور در پیاده روی اربعین لذتی دارد که باید آن را تجربه کنید و شاید این گام هايی که به عشق کربلا برداشته می
شوند، تنها کاری باشد که از دست عاشقان امام سوم شیعیان که بسیار مظلومانه به شهادت رسیدند، بر می‌آید.

او که در حرفهایش می‌گوید سال گذشته را به نیت مادرش که به رحمت الهی پیوسته پیاده به کربلا رفته است، بیان کرد: امسال نیز به به لطف خدا و با درخواست بسیاری از جوانان مشتاق و ارادتمند ائمه اطهار(علیه السلام)، با پایی پیاده به ‏سوی کربلای معلی سفر و حرکت خواهیم کرد تا مسیر پیاده‌روی حضرت زینب سلام الله علیها را احیا کنیم.

سبزه‌کار با بیان اینکه علما و اولیای الهی برای زیارت سیدالشهدا(علیه السلام) در روز اربعین اهمیت و جایگاه والایی قائل بودند و بر ادامه این راه تاکید کردند، گفت: تنها امامي كه اربعين دارد، امام حسين (علیه السلام) است و تنها امامی كه زيارت اربعين دارد و زيارتش در حدیث امام حسن عسکری(علیه السلام) جزو علامات مومن شمرده شده است، امام حسين عليه السلام است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تهدیدات و خطرات احتمالی مثل گروه‌های تکفیری داعش تصمیم گرفتید به کربلا سفر کنید؟ بیان داشت: هنر این است که در اوج شرایط سخت یار اهل بیت علیهم السلام باشیم مانند شهدای گرانقدر که در اوج توپ و تانک دشمن برای دفاع از انقلاب و اسلام خودشان را سپر قرار دادند.

این مسئول کاروان پیاده کربلا ادامه داد: امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هرگز زیارت حسین (علیه السلام) را به خاطر ترس، رها مکن هر کس زیارت آن حضرت را واگذارد و به سبب ترس، زیارت نکند، حسرت فراوان خواهد دید».

سبزه کار با بیان اینکه ۸۰ درصد کاروان ۴۰ نفره آنان را جوانان تشکیل می‌دهند که سال گذشته هم همسفر این کاروان پیاده کربلا بوده‌اند، گفت: اینقدر در کربلا معنویت نهفته است که بسیاری می گویند فقط از کربلا شنیده بودیم اما وقتی خودمان رفتیم و معنویت آن را لمس کردیم مشتاق‌تر شدیم.

به گفته وی کربلا که پا می‌گذاری، دیگر خودت نیستی که پیش می روی، تشنه اى هستى که هر لحظه به آب نزدیکتر مى شود. اما هر چه از دریاى عشق و معرفت اهل بیت علیه السلام بنوشى تشنه تر خواهى شد.

این مداح اهل بیت علیه السلام تاکید دارد که حال هوای کربلا را هیچ کسی نمی‌تواند توصیف کند که این چه عشق و جاذبه ای است که زن و مرد، پیر و جوان، کودک و بیمار و ناتوان، نمی‌شناسد و با اشتیاق پیاده به سمت حرم حسینی حرکت می‌کنند و همين صحنه های ناب است كه پاسخ محتشم كاشانی را می‌دهد که اين حسين است كه عالم همه ديوانه اوست، حسينی كه پير و جوان به عشق او صحنه هایی از دلدادگی و انسانيت را به نمايش می‌گذرانند.


مسئول کاروان پیاده کربلا از احترام خاص شیعیان عراقی برای زائران حسینی می‌گوید و تصریح کرد: در مسير پياده‌روی، اوج عاشقی به
امام حسين(علیه السلام) مشهود و ملموس بود و موکب‌داران با کمترين امکانات خود بيشترين اقدامات رفاهی را انجام می‌دادند و با اینکه بسیاری از آنان از وضع مالی مناسبی برخوردار نیستند اما از هر چه بخواهی از آب و خوراک و جا و مکان و خلاصه تمام مايحتاج برای خدمت به زائران دريغی ندارند.


به گفته وی یکی از دوستان عراقیش یک پنجم حقوق خود را هر ماه پس انداز می‌کند تا در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی که خیل عظیم زائران کربلا با پای پیاده در مسیر حرم عشق طی طریق می کنند با برپایی ایستگاه پذیرایی میزبان این دلباختگان و عاشقان اباعبدالله الحسین (علیه السلام) باشد.

سبزه کار با بیان اینکه افتخار می‌کنیم شیعه هستیم و بزرگترین اجتماع میلیونی جهان در کربلای معلی و در روز اربعین حسینی اتفاق می افتد که مسافتی حدود ۸۰ کیلومتر را پیاده طی می کنند، گفت: وقتی ندای«لبیک یا حسین» میلیون‌ها عاشق از بین الحرمین طنین انداز می‌شود و چشمان دنیا را به خود خیره می‌کند از اشتیاق گریه می‌کنی خدا را شکر که شیعه امیرالمومنین علیه السلام هستم چرا که هیچ مذهب و گروهی اتحاد و همبستگی شیعیان را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه باید اربعین پررنگ و پرشور برگزار شود چرا که دشمنان ترس شدیدی از وحدت شیعیان و مسلمانان دارند، تصریح کرد: دشمنان و گروه های تکفیری بارها تهدید کردند اما غافل از این هستند که شیعیان وقتی رهبر و مریدشان مقام معظم رهبری تشویق می‌کنند به طرف اربعین اباعبدالله علیه السلام بروید، از این تهدیدات ترسی ندارند.

این مداح برجسته بیرجندی به غربت و مظلومیت اهل بیت علیه السلام اشاره کرد و افزود: لشکر یزید بعد از شهادت امام حسین علیه السلام، اهل‌بیت را با سر و پای برهنه و لباس به یغما رفته به اسیری گرفتند و سعی داشتند با تبلیغات سوء امام را سیاست طلب و مادی‌گرا معرفی کنند ولی با خطابه‌هایی که امام سجاد علیه‌السلام و خانم زینب سلام‌الله علیها ایراد کردند ورق برگشت و همه آگاه شدند و این یعنی قیام و با گذشت ۱۴۰۰ سال این حرکت و قیام تا زمان ظهور امام زمان (عج) ادامه خواهد داشت.

سبزه کار با اشاره به اثرگذاری پیاده روی اربعین در روحیه و ایمان جوانان، خاطر نشان کرد: وقتی در اوج امکانات پیاده به زیارت امام حسین علیه السلام می‌روند یک خودسازی درونی در آنان رخ می‌دهد و حداقل آن این است که مرتکب گناه نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه تمام تلاش دشمنان این است که جوانان را از اهل بیت علیه السلام جدا کنند، افزود: اربعین و محبت اهل بیت علیه السلام جوانان را بیمه می‌کند.

به گفته وی اگر ۹۰ سال از عمرت گذشته باشد اما بدون کربلا رفتن بمیری ناکام از دنیا رفته‌ای، عنوان کرد:
بر اساس روایات چند روزی که به زیارت میروی از عمرت حساب نمی‌شود و امام صادق علیه السلام فرمودند « زائرین حسین یک برتری نسبت به سایر مردم دارند که چهل سال قبل از مردم وارد بهشت می‌شوند در حالی که دیگران هنوز در حال حساب هستند».


سبزه کار با بیان اینکه جان و مال و زندگیم را در راه اهل بیت علیهم السلام می‌دهم، یادآور شد: به دلیل اینکه مداح بعثه رهبری است سالی چندین بار به کربلا می رود اما با خود عهده کرده با وجود مریضی و دیسک کمر هر سال پای پیاده در بزرگترین اجتماع شیعیان در اربعین شرکت کند تا حداقل سیاهی لشکر امام حسین علیه السلام باشد و به یقین و ایمانی رسیده‌ که اهل بیت علیه السلام با برکت در زندگی چند برابر جبران می‌کنند.


این مداح و ذاکر اهل بیت علیه السلام به خاطرات زيارت اربعين در كربلا اشاره کرد و افزود: در اولین سفر کاروان پیاده به کربلا خیلی دغدغه برای مکان داشتیم اما اینقدر لطف امام حسین علیه السلام شامل حال ما شد که در یکی از جاهایی که مراسم عزاداری داشتیم بعد از مراسم یک نفر جلو آمد و پرسید شما مکان دارید اما وقتی متوجه شد مکانی نداریم آدرس حسینه‌ ای در نجف به نام ام البنین در شارع مدینه را به ما داد تا به آنجا برویم.


وی ادامه داد: اتفاقاً در آن حسینیه هم چون مراسم مداحی و عزاداری بسیار باشکوهی داشتیم خودشان ما را معرفی به موکب حجت ابن الحسن (عج) در کربلا کردند که این واقعاً برایم جالب بود که امام حسین علیه السلام این چنین از مهمانان خود پذیرایی می‌کند.

سبزه کار در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه متاسفانه برخی شنیده اند باید به کربلا بروند اما در شرایط که قرار می‌گیرند نه از آداب زیارت خبری هست و نه از اخلاق و رفتار مناسب، توصیه کرد: زائران خود را در حریم خانی امام حسین علیه السلام احساس کنند و هر نوع آداب و ادب لازم را به جا آورند تا این فیض عظیم را از دست ندهند.

وی که حدود ۱۸ بار با پای پیاده به زیارت امام رضا علیه السلام مشرف شده در پایان بیان کرد: اگر همین فرهنگ سازی و تبلغات اربعین برای زائران حرم رضوی نیز انجام شود مشتاقان بسیاری پای پیاده به زیارت امام رضا (علیه السلام) می شتابند و این جریان مردمی که آغاز شده، ادامه پیدا می‌کند.

اربعين نزديك است و از همين حالا صدای «لبيك يا حسين» ميليون‌ها آدم در اين نقطه از زمين به گوش می‌رسد. می‌دانم خيلی دلت می خواست تو هم مسافر كربلا می‌شدی و اربعين با ميليون‌ها آدم همصدا شوی اما نشد توفيق نبود، اما نااميد كه نبايد باشيم. صدايت را آزاد كن. اربعين نزديك است. از همين نقطه از زمين هرجا كه هستی فرياد بزن «لبیک یا حسین(علیه السلام)».

گفتگو: زهرا مهرور

پایان پیام/
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما