تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۹
۰
کد مطلب : ۲۴۱۵۹

دغدغه راستگویی، راست رفتاری و صحیح خواندن برای مداحان داشت

دغدغه راستگویی، راست رفتاری و صحیح خواندن برای مداحان داشت
حاج مرتضی طاهری در این گفتگو درباره شخصیت مرحوم استاد علی آهی گفت: اولاً مرحوم آهی حدود ۸۰ سال افتخار نوکری و ذاکری خاندان عصمت و طهارت علیه السلام را داشته است و بنده نیز بیش از ۴۰ سال است ایشان را از نزدیک می شناسم. آهی انسانی فاضل، انقلابی، ادیب و متدین بود که برای مداحان کسی جزء دغدغه راستگویی، راست رفتاری و صحیح خواندن مداحان به ویژه مداحان جوان در هیئت ها را از او سراغ ندارد.

وی در ادامه به حضور و فعالیت های انقلابی مرحوم آهی در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و تصریح کرد: وی سال ها پیش از انقلاب مشارکت گسترده ی را در حرکت های سیاسی مذهبی که علمای دین در آن حضور داشتند انجام می داد. ایشان از شخصیت های بودند که همواره پشت سر امام خمینی(ره) و پس از ایشان مقام معظم رهبری حرکت کرند و سال ها برای کمک به انقلاب تلاش کردند.

این مداح مطرح کشوری خاطر نشان کردند: پذیرفتن مسئولیت های متعدد اجرایی کشور به ویژه مسئولیت های در کمیته انقلاب اسلامی تا ادغام کمیته و شهربانی و پس از آن شکل گیری نیروی انتظامی همه و همه تلاش های بود که برخاسته از نگاه دینی ایشان برای کمک به انقلاب بود و ادامه داشت تا زمانی که با درجه سرتیپی بازنشسته شدند و پس از آن هم تا زمانی که توان داشت و قبل از بروز عوارض بیماری همواره نسبت به سامان دادن امور مداحان تلاش کرد.

طاهری تاکید کرد: مرحوم آهی واقعا به همه مداحان لطف داشتند، روزی بنده ایشان را ملاقات کردم و حرف از دعوت از بنده در هیئت امنای خانه مداحان کردند که متاسفانه به دلیل مشغله های کاری و سفرهای که به شهرهای مختلف ایران داشتم اجرای دستور ایشان برای بنده میسر نشد، البته همیشه ایشان به بنده محبت داشتند.

وی در ادامه افزودند: هیچ گاه نشده بود که ما در مجلسی حضور داشته باشیم و ایشان ما را برای کارهایمان تشویق نکنند، همیشه هر کجا مداحی را می دیدند سعی داشتند تشویق کنند. هر ساله شب های ماه رمضان ایشان در یکی از حسینیه های منطقه موتور آب جلسات مداحان آن منطقه را مدیریت می کردند و بنده نیز سعی می کردم بتوانم به طور مداوم هر سال حداقل یک شب را در آن محفل حضور پیدا کنم تا بتوانم از ایشان نیز بهره ببرم.


این مداح مطرح کشوری توجه ویژه به جوانان را یکی از مهمترین ویژگی استاد آهی دانست و گفت: برخوردهای پدرانه و پر از عطوفت مرحوم آهی برای جوانان مداح دلنشین بود. اختلاف سلیقه ایشان در نوع خواندن ها نیز باعث دوریشان از قشر جوان جامعه نمی شد و بلکه همیشه جوانان را به سنگین خواندن و حفظ احترام جلسه ها دعوت می کردند.

طاهری در بخش دیگری از این گفت‌وگو به استفاده مرحوم آهی از آیات و روایات در مداحی و شعرهایشان اشاره داشت و گفت: مرحوم استاد علی آهی به دلیل اینکه دروس حوزوی را تا سطوح عالیه طی کرده بودند با مباحث مختلف دینی و آیات و روایات به طور ویژه آشنا بودند و همین مسئله باعث وجود و استفاده مباحث عمیق در اشعارش می شد. ایشان به طور ویژه سعی در استفاده از رویات در اشعارشان داشتند.

وی در پایان این گفت‌گو گفت: حضور اقشار مختلف مردم، علما، مداحان پیشکسوت و جوان در مراسم وداع با این پیر غلام خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام دلیلی است بر سلامت نفس و مقبولیت ایشان از ناحیه مردم. همان مردمی که هیچگاه اشتباه انتخاب نمی کنند و همیشه افراد خدمتگذار را از دیگران به خوبی تشخیص می دهند.
مرجع : بسیج مداحان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما