تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۴۶
۰
کد مطلب : ۶۶۳۹
حجت‌الاسلام وافی:

مقام معظم رهبری مسجد مقدس جمکران را پایگاه نشر معارف اهل‌بیت(ع) می‌دانند

مقام معظم رهبری مسجد مقدس جمکران را پایگاه نشر معارف اهل‌بیت(ع) می‌دانند
اولین نشست همفکری شورای‌عالی فرهنگی و برنامه‌ریزی مسجد مقدس جمکران با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان برگزار شد. حجت‌الاسلام مرتضی وافی، دبیر این نشست، با اشاره به توجه مقام معظم رهبری به مسجد مقدس جمکران گفت: «مقام معظم رهبری مسجد مقدس جمکران را نه تنها پایگاه مهدویت بلکه پایگاه نشر معارف اهل‌بیت(ع) می‌دانند.»

بسترسازی برای ارائه طرح‌ها و نظرات، ارائه‌ راهکارهای اساتید و صاحبنظران با هدف رشد و توسعه فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی مسجد مقدس جمکران را از مهم‌ترین اهداف تشکیل این شورا دانست.

وافی بر ضرورت درک وجود مؤسسات و نیروهای فرهنگی فعال در عرصه‌ رشد معارف اهل‌بیت(ع) به‌ویژه با موضوع مهدویت از سوی خدمت‌گزاران فرهنگی مسجد تاکید کرد و گفت: «این تعامل و ارتباط می‌تواند دغدغه‌ها و تخصص‌های موجود در نیروی فرهنگی را به سمت و سوی مسجد مقدس جمکران و فعالیت‌های فرهنگی این پایگاه عظیم فرهنگی گسیل دارد.»

دبیر شورای عالی فرهنگی همچنین در این سخنان به دو برنامه پیش‌روی شورای‌عالی فرهنگی و برنامه‌ریزی مسجد مقدس جمکران اشاره کرد. یکی افتتاح کتابخانه تخصصی مسجد جمکران را با 15 هزار عنوان کتاب و دیگری راه‌اندازی اولین شعبه مرکزی فروشگاه محصولات فرهنگی را در محوطه مسجد مقدس جمکران.

به گفته وافی ۱۷ میلیون زائر در سال به مسجد مقدس جمکران می‌آیند، که ۷۸درصد آنان زیر ۳۰سال هستند. او تعداد افرادی را که به طور مداوم به مسجد جمکران می‌آیند حدود ۶۰۰تا ۷۰۰هزار نفر اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه این نشست که در دو مرحله دیگر طی روزهای آینده با دعوت از صاحبنظران و فعالان عرصه مهدویت انجام پذیرد، گفت: «این نشست‌ها می‌تواند منجر به تشکیل دائمی شورای‌عالی فرهنگی و برنامه‌ریزی مسجد مقدس جمکران شود تا طرح‌های فرهنگی رسیده به سرعت و بر اساس چشم‌انداز تدوین شده و سند راهبردی اجرایی گردد.»

راهی برای ایجاد انگیزه در جوانان
علی‌اصغر گرانمایه، عضو فراکسیون مسجد مجلس شورای اسلامی، نیز در سخنانش برگزاری چنین نشست‌هایی را زمینه‌ساز گسترش معارف اسلامی و آشنانمودن نسل جوان با فرهنگ معارف دینی و اسلامی عنوان کرد.

به گفته وی ایجاد تسهیلات لازم برای مشتاقان مسجد مقدس جمکران و ایجاد انگیزه و علاقه برای جذب جوانانی که به مسجد جمکران نمی‌آیند، دو هدف مهم برگزاری چنین نشست‌هایی است. او برای رسیدن به این اهداف پیشنهاداتی نیز داشت. ایجاد دفاتر مدرن برای مشاوره جوانان با حضور روحانیون و اساتید و تشکیل کارگاه‌های آموزشی و کلاس‌های مختلف در زمینه‌ علمی و هنری، دو پیشنهاد نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی بود.

او همچنین پیشنهاد داد که نام مسجد مقدس جمکران توسط سازمان میراث فرهنگی در لیست گردشگری ثبت شود تا منجر به حضور بیشتر مردم در مسجد مقدس جمکران شود.

در این نشست همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت، ایجاد شبکه ماهواره‌ای با نام جمکران، برگزاری دوره‌ مربی‌گری مهدویت و ایجاد فضاهای فرهنگی را از عوامل آشنایی با بحث مهدویت دانست.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما