تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۵:۱۶
۰
کد مطلب : ۵۹۷۶

نوای مولودی‌خوانی در آسمان کردستان طنین‌انداز شد

نوای مولودی‌خوانی در آسمان کردستان طنین‌انداز شد
به گزارش خیمه، از گذشته دور تا کنون برگزاری برنامه‌های مولودی خوانی همزمان با آغاز ماه ربیع الاول و میلاد حضرت محمد(ص) در استان کردستان سابقه داشته و هر سال این مراسم با شور و شکوه خاصی در تمامی نقاط استان برگزار می شود.

جمعیت استان کردستان همانند چند استان دیگر کشور تلفیقی از مردمان شیعه و سنی است که همه ساله با شور و شوق فراوان به استقبال میلاد پیامبر می روند.

هفته ای که بنا به دستور بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و از 12 ربیع الاول (روز میلاد حضرت محمد(ص) به روایت اهل سنت) تا 17 ربیع الاول به نام وحدت نامگذاری شده و هر ساله برنامه های خاصی برای گرامیداشت این ایام در نظر گرفته می شود.

در کنار برگزاری مراسم مختلف در سراسر کشور، در این ایام در کردستان با مشارکت دستگاه های دولتی مساجد و تکیه های استان مملو از جمعیتی می شود که میلاد مسعود ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) را به جشن و شادی می نشینند.


بیش از 3هزار تکیه و مسجد در کردستان میزبان مراسم مولودی خوانی
در استان کردستان بیش از سه هزار مسجد و تکیه وجود دارد که به جز ماه ربیع الاول در هر ماه حداقل یک مولودی خوانی در مساجد برگزار می شود و در ماه ربیع الاول (ماه مولود) نیز در تمامی مساجد و اکثر منازل مراسم مولودی خوانی برگزار خواهد شد.

یکی از سنت های دیرینه ای که همچنان در شهرها و روستاهای استان کردستان برگزار می شود، برپایی مراسم های مولودی خوانی است، به نحوی که امروزه علاوه بر مساجد و تکایا اکثر منزلهای شخصی نیز در ایام ماه ربیع الاول میزبانی کسانی است که به عشق مهربانی محمد مصطفی(ص) در یک محفل جمع شده و به راز و نیاز با خداوند بزرگ می پردازند.

مراسم مولودی خوانی به شکلی است که اشعاری با نثر زیبا در وصف حضرت محمد(ص) از کودکی تا زمان وفات سروده شده و یک نفر که صدای خوش دارد همراه با نوای دف، دو طبل و شمشال آنها را می خواند و جمع حاضر نیز بعضی از مصراع ها را تکرار کرده و مراسم این گونه ادامه می یابد.

در این مراسم ابتدا چند آیه از قرآن مجید تلاوت می شود، بعد از بیان مقدمه ای کوتاه، فصلی از «قصیده بردیه» خوانده می شود، این اولین و معمولی ترین بخش از مولودخوانی است.

همه حاضران در این محفل این اشعار را حفظ هستند و همزمان و هم صدا در نوبت خود، شعرهای سربند را تکرار می کنند که نوای خوش به وسیله دف، تاس، دوطبله و گاهی شمشال نیز همراهی می شود.

مولودنامه اشعاری زیبا و روان در وصف حضرت محمد(ص) از کودکی تا زمان فوت ایشان است

بعد از پایان این بخش از مراسم، سخنران که معمولا یکی از روحانیون حاضر در این محفل است بحثی را آغاز می کند که محتوای آن عظمت قرآن یا شخصیت و رسالت پیامبر(ص ) یا هر مطلب دینی دیگری است، که بیشتر جنبه تشویق مسلمانان برای تازه کردن عهد و پیمانشان با خدا را دارد.

بعد از آن موضوع اصلی مولود نامه شروع می شود و آن تاریخچه ای است قبل از تولد حضرت محمد(ص)، دوران کودکی و نوجوانی و جوانی و شناخت خدا و عبادات و چگونگی بعثت آن حضرت که با سروده های بسیار روان و شیوا توسط افراد خوش صدا و به نوبت خوانده می شود.

در پایان با خواندن خطبه الوداع که آخرین خطبه پیامبر(ص ) است، حاضران به احترام حضرت به پا می خیزند و رو به قبله ایستاده آوای خوش «یا محمد مصطفی» را می خوانند و نیز برای حاضران، شفای بیماران، ترقی اسلام و مسلمین به طور دسته جمعی در فضایی سرشار از سرور و قلب هایی پر از محبت، ایمان، معنویت و اخلاص به پیغمبر(ص) دعا می کنند.

این مراسم به شکلی گسترده تر و با مشارکت جمعی از اهالی محل در مساجد نیز برگزار و در آن گروه های دف نوازی و مولودی خوانی به اجرای برنامه می پردازند.


نذور در ماه مولود در میان مردم کردستان از جایگاهی ویژه برخوردار است
توزیع نذور در ایام ماه مولود نیز در استان کردستان رونق خاصی دارد به گونه‌ای که هر فرد به اندازه وسع و توانایی خود در این ایام اقدام به توزیع نذورات کرده و بیشتر آن را در میان افراد نیازمند توزیع می نماید.

انجام نذورات در مناطق روستایی کردستان نیز با شکوه بیشتری از گذشته دنبال می شود و به گونه ای است که هر خانواده ای معمولا یک گوسفند را از ابتدای سال برای مولوی در ایام میلاد حضرت محمد(ص) قرار داده و در این ماه گوشت آن را در بین مردم و خانواده های همسایه و نیازمند توزیع می کند.

در کنار این گونه برنامه ها دیدار از خانواده های که در طول سال جاری یکی از اقوام خود را از دست داده و کمک به آزاد سازی زندانیان و افراد نیازمند از دیگر آیین‌هایی است که در مناطق مختلف کردستان و در ایام ماه ربیع‌الاول برگزار می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما