تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۲
۰
کد مطلب : ۳۴۴۳۴

درباره حاج علی آهی+ مستند پرچمدار ستایشگری اهل بیت(ع)

استاد علی آهی در تهران به دنیا آمد و پس از پایان رساندن دوره ابتدایی، وارد بازار کار شد و در کنار آن به تحصیل علوم حوزوی پرداخت. او پیش از انقلاب اسلامی به عنوان یکی از اعضای جمعیت فدائیان اسلام فعالیت می‌کرد و پس از پیروزی انقلاب، علاوه بر حضور در جبهه‌های حق علیه باطل، در کمیته انقلاب اسلامی تا سطح فرماندهی استان طبق موازین شرعی خدمات شایانی ارائه کرد. آهی در طول تلاش های مذهبی و علمی خویش مؤسس محافل، مساجد و حسینیه‌های متعددی بوده که از آن جمله تشکیل بنیاد دعبل خزاعی، تأسیس چند باب کتابخانه و مسجد در تهران و آبعلی و تأسیس صندوق قرض الحسنه الغدیر آبعلی است. دیوان آهی (دو جلد)، دیوان آئینه نور (دو جلد)، فرهنگ اصلاحات قافیه (یک جلد)، توصیف صنایع شعر کهن فارسی و پیرایش آن با کلک بدیع، فلسفه قیام امام حسین(ع) از دیدگاه عقل، شعر و شاعری از نظرگاه قرآن و عترت و سنت در هفت بخش، درس‌هایی از علم کلام «نگرشی تحلیلی درباره تصوف و تاثیرات آن در ادبیات آئینی» و «تنور الافکار؛ روشنی افکار جهت شعر و شاعری و مداحی اهل بیت(ع)» ( یک جلد) و چندین اثر دیگر از جمله تألیفات این پیرغلام حسینی کشورمان است.
 
از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مداحان در سال94: ...یاد مرحوم آقای آهی (رحمة‌الله علیه) مدّاح متعهّد و پایبند و خیرخواه و پرتلاش را گرامی میدارم.
بنده مرحوم آهی را از سالهای اوایل دهه‌ی ۴۰ می‌شناسم. در مشهد یک جمعی از مادحان اهل‌بیت آمده بودند و ایشان فعّال بود؛ البتّه آشنایی‌ای پیدا نکردیم امّا من ایشان را شناختم و دیدم؛ سالهای متمادی ایشان را از دور می‌شناختیم؛ بعد هم از نزدیک خدمت ایشان رسیده بودیم. خدا ان‌شاءالله درجاتش را عالی کند، به‌معنای حقیقی کلمه، پابند و متعهّد و علاقه‌مند و بخصوص نسبت به جامعه‌ی مدّاح دارای احساس تعهّد و مسئولیّت بود. و هر سال ما ایشان را در اینجا زیارت میکردیم. رحمت خدا بر او باد.

دو میراث بزرگ مرحوم آهی
آدم‌های بزرگ، میراثی ارزشمند از خود به جای می‌گذارند. وحدت و همدلی و استفاده از اشعار صحیح و مناسب، دو میراث برجسته استاد علی آهی است که مداحان و شاعران باید از آن به خوبی مراقبت کنند.

خاک لباس مداحی را با هیچ، پست و درجه ای عوض نمی کنم
... ایشان در نیروی انتظامی مسئول اداره ایثارگران بودند و به درجه سرتیپ تمام نائل شدند. جلسه ای در نیروی انتظامی گذاشتند که باید لباس نظامی می پوشیدند وگرنه نمی توانستند در آن جلسه حضور پیدا کنند. وقتی این موضوع به گوش ایشان رسید، گفتند: «من خاک لباس مداحی را با هیچ، پست و درجه ای عوض نمی کنم. همه درجات در جای خودش ارزش دارد، ولی درجه نوکری اباعبدالله سرآمد تمام درجه های عالم است.

ویژه نامه مرحوم استاد علی آهی
 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما