تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۶
۰
کد مطلب : ۳۴۳۴۳

درباره کتاب سال عاشورا – جایزه دعبل دوره اول

گزارش اجمالی برگزاری جایزه‌ی دعبل (کتاب سال عاشورا)
دومین دوره(1394-1396)
 
 مراحل مقدماتی دومین دوره‌ی جایزه‌ی دعبل با هدف شناسایی و تقدیر از برترین آثار مکتوب در حوزه‌ی امام‌حسین(ع) و عاشورا از مهرماه 1394 و با پایان کار نخستین دوره‌ی جایزه آغاز شد. رصد مستمر بازار نشر و خرید نوبه‌ای آثار مرتبط  و برقراری ارتباط با نویسندگان و پژهشگران، مهم‌ترین اقدام دبیرخانه در فاصله‌ی برگزاری دو دوره بود.
 

مستند اولین دوره جایزه دعبل - کتاب سال عاشورا ر اینجا ببینید

اختتامیه اولین دوره جایزه دعبل - کتاب سال عاشورا را اینجا ببینید

تشکیل شورای سیاستگذاری
 در ماه‌های آغازین سال 1395، تشکیل شورای سیاستگذاری و تعیین مدیران گروه‌ها در دستورکار هیئت علمی بنیاد دعبل قرار گرفت و متعاقب آن، طبق روال آیین‌نامه‌ی جایزه، شورای سیاستگذاری با نفر عضو تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرد. 
فراخوان
طبق زمان‌بندی، فراخوان دومین دوره، در بهمن‌ماه 1395 منتشر شده و از طریق روابط عمومی به رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها اطلاع‌رسانی شد.

شناسایی و تهیه‌‌ی آثار
تهیه‌ی آثار به دو شکل: اول‌ ارسال توسط مؤلفان و ناشران، و دوم خرید توسط دبیرخانه‌ی جایزه صورت گرفت. تا پایان مهلت فراخوان در 31 اردیبهشت 1396، جمعاً 343 عنوان اثر در دبیرخانه‌ی جایزه به ثبت رسید. آماری که نشانگر مجموع کتاب‌هایی است که از آغاز سال 1394 تا پایان سال 1395 در ایران، با موضوع امام‌حسین(ع)، عاشورا و ادبیات، هنر و آیین‌های عاشورایی منتشر شده است. از این تعداد ـ همان‌طور که در جدول و نمودار شماره‌ی 1 آمده است ـ بیش‌ترین تعداد متعلق به پژوهش‌های فرهنگی (69 عنوان) و پس از آن کتاب‌های شعر (65 عنوان) بوده است. پژوهش‌های تاریخی و کتاب‌های داستان‌ کودک به‌ترتیب با 44 و 42 عنوان در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. پایین‌ترین آمار آثار ثبت‌شده متعلق است به رشته‌های عکس و تجسمی (هرکدام 2 عنوان) و پژوهش هنری (4 عنوان). در رشته‌های شعر کودک، خوش‌نویسی و ترجمه از فارسی هم هیچ اثری شناسایی و ثبت نشده است.
 
مراحل داوری
 از ابتدای خردادماه 1396، فرایند تفکیک آثار براساس رشته‌های 19 گانه و متعاقب آن داوری اولیه آغاز شد. در نخستین مرحله‌ی داوری، 243 اثر از گردونه‌ی کار خارج شده و 100 اثر به مرحله‌ی دوم راه یافتند. داوری‌های مرحله‌ی دوم نیز به حذف 59 اثر انجامید و نهایتاً 41 اثر به‌عنوان نامزد به مرحله‌ی نهایی راه یافتند (جدول شماره‌ی 2). داوری‌های این مرحله توسط گروهی متشکل از 32 داور و به‌طور مجزا در پنج گروه (فرهنگ و تاریخ، ادبیات، هنر، ترجمه و کودک و نوجوان) صورت پذیرفت (جدول شماره‌ی 3). نهایتاً پس از بررسی‌های دقیق و ارزیابی آثار راه‌یافته به مرحله‌ی پایانی، ‌نهایتاً 7 اثر در 7 رشته به‌عنوان برگزیده و 11 اثر در 8 رشته به‌عنوان شایسته‌ی تقدیر انتخاب شدند (جدول شماره‌ی 4).

اختتامیه
دومین دوره‌ی جایزه‌ی دعبل (کتاب سال عاشورا) با برگزاری اختتامیه در 14 شهریور 1396 و معرفیمنتخبان به کار خود پایان داد.
  اختتامیه نخستین دوره جایزه دعبل- کتاب سال عاشورا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما