تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۸
۰
کد مطلب : ۳۰۷۷۹
محمد جواد صاحبی نویسنده و عاشورا پژوه؛

برگزاری کتاب سال بی اثر نیست ولی علاج قطعی نیست

برگزاری کتاب سال بی اثر نیست ولی علاج قطعی نیست

محمدجواد صاحبی درباره وضعیت نشر کتابهای عاشورایی گفت: کتاب‌هایی که درباره امام حسین(ع) و عاشورا نوشته شده، بهتر از سایر کتاب‌ها هستند؛ چرا که این موضوع مورد علاقه عموم مردم بوده و رغبت به این گونه آثار از سایر کتاب‌ها بیشتر است، اما نسبت به سال‌های گذشته در رابطه با این موضوعات کاهش تیراژ چشمگیری دیده می‌شود.

وی افزود: کتاب‌هایی که در گذشته منتشر می‌شد، قابل مقایسه با حال حاضر نیست؛ چرا که در گذشته کتاب‌هایی با این موضوع با تیراژهای بسیار بالا به چاپ می‌رسید، اما امروز شاهد کاهش تیراژ در این حوزه هستیم؛ هر چند تقلیل تیراژ در همه حوزه‌ها وجود دارد.
صاحبی با اشاره به وضعیت نشر آثار پژوهشی عاشورایی نیز بیان کرد: در مجموع کاهش تیراژ را در سال‌های اخیر شاهد هستیم که قریب به هشت سال است این کاهش چشمگیری در تیراژ کتابها وجود دارد و از لحاظ تولید کتاب و تعداد عناوین نیز وضعیت به همین صورت است؛ چرا که این تقاضا است که عرضه را به وجود می‌آورد و چون تقاضا کم است تولید نیز وجود ندارد و مقداری از تولید هم که هست از نظر کیفیت و کمیت در شیب نزولی قرار گرفته است و تیراژهای 500 – 600 و ... در رابطه با کتاب‌ها دیده می‌شود، در حالی که در گذشته تیراژهای 10 هزار و 20 هزار و ... را داشتیم.

این نویسنده با اشاره به حوزه‌های مغفول مانده در رابطه با آثار عاشورایی اظهار کرد: عاشورا یک مکتب فکری است و هر کسی سعی می‌کند، در زمینه عاشورا نیازهای خود را تأمین کند، بخشی از این نیازها عاطفی، بخشی اخلاقی و بخشی اعتقادی و برخی نیز جنبه سیاسی و اجتماعی دارد که سعی می‌کند از دریای معارف عاشورایی نیازهای خود را برداشت کند، از این رو بستگی به این دارد که هر کسی چه نیازی داشته باشد و از چه چشم‌اندازی به عاشورا نگاه کند.

وی در ادامه تصریح کرد: در گذشته که درباره تاریخ عاشورا ابهامات بسیاری بود، کاستی‌های فراوانی نیز وجود داشت، اما در این دو سه دهه اخیر تحقیقات خوبی درباره عاشورا و مقتل حضرت امام حسین(ع) انجام شده است و کارهای بسیار خوب و آبرومندی عرضه شده، از سوی دیگر چون عاشورا یک برنامه همگانی است و عموم مردم به آن دلبستگی و علاقه دارند، کارهای سبک، کم‌ارج و کم ارزش در این زمینه نیز کم نیست و با وجود کتاب‌های محکم، استوار و محققانه که منتشر می‌شود، کارهای سطحی، سبک و کم‌ارزش نیز به چاپ می‌رسند.

وی ادامه داد: از نظر موضوعی، به جنبه‌های سیاسی عاشورا در آثار مکتوب اهمیت بسیاری داده شده و جنبه معنوی و اخلاقی عاشورا تحت الشعاع قرار گرفته است و شاید جنبه اخلاقی و معنوی عاشورا دارای اهمیت بیشتری باشد، اما کمتر به آن پرداخته شده است و کمتر اثر مهمی را در این زمینه شاهد هستیم.
صاحبی در پاسخ به اینکه برگزاری جوایز و یا جشنواره‌های ادبی مانند جایزه کتاب سال عاشورا چه تأثیری در ارتقای سطح کیفی آثار عاشورایی می‌گذارد، بیان کرد: این کار در گذشته هم انجام شده و برگزاری چنین برنامه‌هایی بی‌اثر نیست، اما علاج قطعی مشکل هم نیست و در ارتقای سطح کیفی و کمی آثار می‌تواند موثر باشد.

به گفته وی، جشنواره‌ها کارهای موجود را بررسی و گزینش می‌کنند و گاهی هم آثار فاخر از میان آنها انتخاب می‌شود، اما اینکه این موضوع به فرهنگی میان نویسندگان و اهل قلم تبدیل شود، تنها راهش برگزاری جشنواره و جوایز ادبی نیست.
وی راهکار این مشکل را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: باید فرهنگ کتابخوانی را در کشور توسعه دهیم و رسانه‌های گروهی به ویژه صدا و سیما می‌تواند مؤثر باشد، به ویژه در مصاحبه با نویسندگان و معرفی آثار فاخر. صدا و سیما در این زمینه کوتاهی‌های بسیاری دارد، به ویژه اینکه در دایره تنگ حزبی و جناحی نویسند‌ه‌ها و گوینده‌های خاص را ترویج کرده‌اند و بسیاری از کارهای علمی تعمداً کنار گذاشته می‌شوند و عده خاصی از وعاظ و مداحان و گویندگان و عده معدودی از نویسندگان آن هم که آثار چندان فاخری ندارند، معرفی می‌شوند.

این نویسنده یادآور شد: رسانه‌های مکتوب، روزنامه‌ها و مجلات و رسانه‌های مجازی در معرفی آثار محققانه و فاخر می‌توانند سهم زیادی داشته باشند و نویسندگان برجسته و آثار فاخر را معرفی کنند.

انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما