تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۴
۰
کد مطلب : ۳۰۷۷۸
حجت الاسلام سید ابوالقاسم حسینی، نویسنده و عاشورا پژوه:

آثار عاشورایی به تقلید از یکدیگر و بدون محتوای نو و جذاب تالیف میشوند

آثار عاشورایی به تقلید از یکدیگر و بدون محتوای نو و جذاب تالیف میشوند
حجت الاسلام سید ابوالقاسم حسینی(ژرفا)  در خصوص اولین دوره از کتاب سال عاشورایی بیان کرد :در دوران پیش از انقلاب سعی در تحلیل حادثه ی عاشورا بود و اکثر گذشتگان ما به تحلیل عمل آن میپرداختند و لیکن امروزه و عصر پس از انقلاب بیش از پیش بر توصیف جنبه های عاطفی شور انگیز و هیجان آور این واقعه قلم میزنند و توجه بیشتری دارند .

وی ادامه داد :نگاه به جنبه های شور انگیز و عاطفی از سویی نکات مثبت و از سوی دیگری جنبه های منفی خود را دارد . مثبت به جهت آنکه جوانان الخصوص نوجوانان ترغیب و تشویق میشوند و آشناییت بهتری پیدا میکنند و تنها دلیل زیان بار بودن آن نگاه نکردن به عمق مطلب و همچنین بی محتوا بودن کتاب های عاشورایی است .

حسینی تصریح کرد :متاسفانه کار به جایی رسیده است که ما دیگر کمتر آثار عاشورایی میبینیم و یا میخوانیم ، معمولا آثار به تقلید از یکدیگر تولید می شوند و هیچ حرف نو و جذابی را  برای بیان کردند ندارند .
استاد ژرفا در خصوص آثار پژوهشی در مقوله ی عاشورا گفت :ما در اکثر زمینه ها بعد تحقیقاتی بسیار ضعیفی داریم و پژوهش در کتاب های عاشورایی و یا فرهنگ عاشورایی از این دایره به دور نیستند و در تمام حوزه ها الخصوص عاشورا نیازمند تربیت و جمع آوری محققان و پژوهشگران هستیم .

وی ادامه داد: بسیاری از افراد میتوانند بنویسند اما بسیار معدودند کسانی که بتوانند پژوهشی صحیح و پر قدرت را با نگاهی نو به نگارش در بیاورند . در دهه های اخیر پژوهشگران خوبی در عرصه دانشگاهی ، حوزوی ، تربیت نکرده ایم . محققان ما غالبا کار مولفین ما را انجام میدهند و هر آنچه که در زمینه ی عاشورا و امام حسین (ع) به پژوهش و تالیف رسیده سخن نو و تازه ای ندارد .

حسینی با تاکید گره زدن فرهنگ عاشورا با عصر حاضر و فرهنگ امروز جامعه بیان کرد :دوران گذشته علما و روحانیون ما بیشتر بر خود عاشورا توجه میکردند که بر جای خود بسیار قابل احترام است ، اما امروزه چگونگی پیوند راه امام حسین علیه السلام با حال حاضر پیام ها و درس هایی را می طلبد که باید قابل بررسی و توجه قرار بگیرد .
وی گفته های خود با نگاهی بر تالیف کتاب سال عاشورایی و آغاز این حرکت ادامه داد :اصولا هر حرکتی که بتواند وسیله ای برای ترغیب مولفین و محققان شود امری پسندیده است . و باید بگویم هر کاری که باعث از میان برنداشتن فقر فرهنگی و تشویق کردن مردم به خواندن می شود خیر و نیک است . مخصوصا اینکه این ترویج و تبلیغ و همچنین تشویق در راه و مسیر امام حسین علیه السلام باشد .

حسینی یاد آور شد :در گام نخست کتاب سال عاشورایی به بیان فرهنگ صحیح عاشورا و تشویق و تقویت محققان و پژوهشگران کمک شایانی می کند و سپس در گام های بعدی مسیری را برای پیمودن راه پژوهشگران هموار میکند .
حجت الاسلام ابوالقاسم حسینی در پایان با سپاس از بنیاد دعبل خزاعی و برگزاری مراسم کتاب سال عاشورایی متذکر شد :از برگزار کنندگان این آیین مبارک تقاضا دارم تا حد امکان گام های خود را در این مسیر مستمر و پیاپی بر دارند و چراغ دبیر خانه به زودی افول نکند . این یک آیین جدی است که میتواند به فرهنگ جامعه کمک شایانی کند .

انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما