تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۳
۰
کد مطلب : ۳۰۰۱۵
نویسنده کتاب «رسانه شیعه»؛

بیان هنرمندانه زندگی ائمه(ع) از اهداف بنیاد دعبل است

بیان هنرمندانه زندگی ائمه(ع) از اهداف بنیاد دعبل است
محسن حسام‌مظاهری، نویسنده کتاب «رسانه شیعه» درباره سطح محتوای آثار دینی گفت: در برخی موضوعات هم از نظر محتوا و هم تعداد آثار منتشر شده با فقر کتاب مواجه هستیم و به نوعی در این حوزه خلاء پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی را شاهدیم، اما در حوزه تاریخی و ادبیات دینی آثار بهتری داریم.

وی با اشاره به راه‌اندازی جایزه کتاب سال عاشورا در سال گذشته افزود: این جایزه به صورت دوسالانه و با هدف معرفی آثار برگزیده عاشورایی در حوزه‌های گوناگون برگزار می‌شود و فعالیت‌های دیگری نظیر انتشار کتاب سال شعر عاشورایی و پژوهش‌های برتر در این حوزه انجام می‌شود، که در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

حسام‌مظاهری ادامه داد: در حال حاضر مقدمات اجرای کتاب سال شعر عاشورایی در حال انجام است و در سال جاری گروه‌های آن تشکیل شده و به عنوان مقدمات دو جلد کتاب با موضوع شعرهای برگزیده عاشورایی قبل و بعد از انقلاب اسلامی منتشر می‌شود که این شعرها با داوری جمعی از اساتید و شاعران انتخاب شده و در آستانه ماه محرم به چاپ می‌رسد.

این عضو هیئت علمی بنیاد دعبل در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه یک دهه از فعالیت‌های بنیاد دعبل سپری شده، در دهه دوم چه فعالیت‌های علمی و پژوهشی در اولویت است، عنوان کرد: فعالیت‌های پژوهشی بنیاد دعبل از نیمه دوم عمرش، پررنگ‌تر شده و یکی از دلایل آن این است که در ابتدا ارائه خدمات به مداحان و شاعران اهل بیت(ع) در اولویت بود و سپس این احساس نیاز به وجود آمد که در حوزه پژوهش نیز فعالیت کند، به همین دلیل نیاز به رصد و پایش دقیق و پژوهش‌های روزآمد در حوزه عاشورایی وجود داشت، تا مفید و سازنده باشد.

وی تصریح کرد: در این راستا هیئت علمی تأسیس شده که اساتید حوزه‌های مختلف از جمله محمدرضا سنگری، محمد اسفندیاری، مهدی امین‌فروغی، اسماعیل امینی، سیدعلی سادات رضوی و عزت‌الله پوریان ترکیب فعلی هیئت علمی بنیاد را تشکیل می‌دهند و من نیز در این هیئت حضور دارم.در این بخش، برخی پژوهش‌های کاربردی نیز انجام شده و نتایج آن در اختیار نهادها و جامعه هدف قرار می‌گیرد و بخشی از این نتایج پژوهشی نیز منتشر شده است.

حسام‌مظاهری با اشاره به اینکه نگاه علمی بنیاد در دهه دوم فعالیت‌‌های آن ادامه خواهد داشت، بیان کرد: فعالیت‌های علمی و پژوهشی بنیاد دعبل در دهه دوم پررنگ‌تر و جدی‌تر و تبدیل به ساختار شده است و ادامه می‌یابد.

وی درباره تأکید مقام معظم رهبری بر بیان هنرمندانه درس‌های کاربردی زندگی ائمه(ع) از سوی شاعران و مداحان اهل بیت(ع) بیان کرد: بخشی از این موضوع مربوط به بضاعت ما در حوزه مکتوبات و منابعی است که وجود دارد و یکی از اهدافی که در راه‌اندازی کتاب سال عاشورا مدنظر بود همین موضوع بود که یک گروه کارشناسی منابع اهل بیت(ع) را به شکل مستمر بررسی کنند که آمار آثار مکتوب در این حوزه قابل توجه است.

حسام‌مظاهری یادآور شد: کتاب‌های ادبی، شعر، تاریخ و مقاتل در حوزه عاشورا زیاد است، اما اینکه از حیث معرفت دینی، قابل دفاع بودن و معیارهای تخصصی قابلیت داشته باشند، مدنظر کارشناسان و اعضای هیئت علمی بوده و این موضوع در دهه دوم فعالیت‌ها باجدیت بیشتری دنبال می‌شود.

انتهای پیام/
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما