تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۶
۰
کد مطلب : ۲۶۱۹۳

حجاج ایرانی مراقب شبهات برخاسته از تفکر «مدّ شیعی» باشند

حجاج ایرانی مراقب شبهات برخاسته از تفکر «مدّ شیعی» باشند
حجت‌الاسلام سیدمهدی علیزاده موسوی، ‌رئیس پژوهشکده حج و زیارت در خصوص فعالیت‌های پژوهشکده حج و زیارت از حج تمتع سال گذشته تاکنون، گفت: در این بازه زمانی پژوهشکده حج و زیارت ۸۴ اثر در حوزه‌های موضوعی مختلف منتشر کرده‌ است.

وی اعلام کرد: بخش عمده کتاب‌ها و مطالب منتشر شده در حوزه کلام، فقه، پاسخ گویی به شبهات، تاریخ اماکن و مطالعات سیاسی ـ اجتماعی تهیه و عرضه شده است.

آنچه حجاج باید بدانند در کتاب «راهنمای حج»

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی با اشاره به شعار حج تمتع سال جاری با عنوان «حج، معنویت، بصیرت و همدلی اسلامی» گفت: در همین راستا کتابی با عنوان «راهنمای حج» آماده شده که مباحث مربوط به بحران‌هایی که جهان اسلام با آن روبه رو است و حجاج باید به آن توجه داشته باشند و اصولی که باید در حج رعایت کرده و در تعاملاتی که با حجاج سایر کشورها دارند باید به آنها منتقل کنند و ... در آن گنجانده شده‌ است.

وی در ادامه گفت: جزوه‌ای نیز تحت عنوان کارنامه پژوهشکده از حج ۹۳ تا حج ۹۴ را تهیه کرده‌ایم که تمام پژوهش‌ها، نشست‌های علمی، بایسته‌ها و شایسته‌های حج و زیارت در این جزوه ذکر شده است؛ همچنین امسال به دنبال این هستیم که با تلاش پیگیر نوعی مسئله‌یابی دقیق‌تر در خصوص حج داشته باشیم تا بر اساس مسائلی که در حج امسال استخراج خواهد‌ شد برنامه‌های کاری سال آینده را تدوین کنیم.

‌رئیس پژوهشکده حج و زیارت در پاسخ به این سؤال که آیا کتاب‌ها و محتواهایی را برای شیعیان سایر کشورها در خصوص حج فراهم کرده‌اید، گفت: پژوهشکده به چند زبان از جمله ترکی استانبولی، اردو، عربی و انگلیسی آثار خود را ترجمه می‌کند و امسال ۳۳ کار به زبان اردو ترجمه شده البته نگاه ما فراشیعی است و تلاش داریم که معارف و دیدگاه‌های حج که وحدت اسلامی، همگرایی، مقابله با تکفیر و افراطی‌گرایی هست را به سایر کشورها ارائه دهیم.

وی افزود: مناسک حج مراجع، به ویژه مناسک مقام معظم رهبری نیز به زبان‌های اردو، انگلیسی، ترکی، عربی و فارسی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت در پاسخ به این سؤال که آیا شبهات جدیدی به ویژه با توجه به فعالیت تکفیری‌ها علیه شیعه و ایران مطرح شده است، گفت: تکفیری‌ها به شدت مسئله‌ای با عنوان «مد شیعی» را مطرح کرده و عنوان می‌کنند که شیعه در جهان در حال گسترش است تا از این طریق در اهل سنت حساسیت ایجاد کرده جبهه مشترک در برابر تشیع تشکیل دهند.

موج جدید شبهه‌افکنی علیه تشیع در پی فعالیت تکفیری‌ها

وی ادامه داد: این گروه برای اینکه به اهداف خود برسند موج جدیدی از شبهات را مطرح و اتهاماتی را به شیعه می‌زنند مانند تحریف قرآن، لعن صحابه و ... که زائران ما باید با این مسائل آشنا شوند و بتوانند پاسخ‌های مناسب ارائه کنند.

علیزاده موسوی با اشاره به اینکه بهانه سربریدن‌ها و کشتارهایی که توسط تکفیری‌ها انجام می‌‌شود همین مسئله است که مطرح می‌کنند شیعه قائل به لعن صحابه و خلفا است که این یک تهمت است و بر اساس فتوای علما (که توسط پژوهشکده نیز جمع آوری شده)، اهانت به مذاهب اسلامی، صحابه و خلفا حرام است.

غلو کردن در حج ممنوع

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی در پایان گفت: برخی دیگر از اتهامات از جمله اینکه شیعه قائل به اولوهیت علی(ع) است، می‌طلبد که در طول حج از انجام اعمال غلوآمیز پرهیز شود تا بتوانیم مأموریت اهل بیت(ع) را در حج به جهانیان معرفی و آنها را با سیره اهل بیت(ع) آشنا کنیم.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما