تاریخ انتشار
شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۵
۰
کد مطلب : ۲۱۹۰۰

آسیبهای مداحی در راستای جلوگیری از تحریف شناسایی شود

آسیبهای مداحی در راستای جلوگیری از تحریف شناسایی شود
حسام سیروس عصر چهارشنبه در نشستی با کارشناسان، مسئولان و فعالان فرهنگی و مذهبی شرق استان سمنان، ضمن بحث و تبادل نظر و بررسی راهکارهای اشاعه فرهنگ اسلامی و تقویت تشکل های دینی در سطح منطقه، با تاکید بر تعامل بین موسسات وابسته سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک ظرفیت، گفت: هدف از برگزاری اینگونه نشستها تبادل نظر برای بهبود عملکرد است.

وی با اشاره به ظرفیت های این نهاد، تصریح کرد: خبرگزاری مهر، تبیان، مجموعه دعبل خزایی، شهرکتاب و … از جمله زیرشاخه های این نهاد هستند که تعامل آنها موجب بهبود شرایط دینی و فرهنگی در سطح جامعه می شود.

سمنان تنها استانی که تعداد مداحان در آن از تعداد هیئات مذهبی بیشتر است

معاون تشکل های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: در اکثر این حوزه ها، باید ورود پیدا کرد و پتانسیل های مربوطه را شناسایی کرد تا در نهایت از این نقاط قوت بتوان به نحو احسن استفاده کرد چراکه زیرشاخه های سازمان تبلیغات از گروه مخاطبان عمومی بهره می برند.

سیروس، سمنان را تنها استانی نامید که تعداد مداحان در آن از تعداد هیئات مذهبی بیشتر است و اظهار داشت: در نظارت بر روی لوح ها و محصولات فرهنگی حوزه مداحی باید دقت نظر بیشتری صورت بپذیرد و این محصولات می بایست با تعامل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابتدا از لحاظ محتوایی مورد بررسی سازمان تبلیغات اسلامی قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: نظارت بر محصولات فرهنگی حوزه مداحی و همچنین تعامل ادارت و نهادهای فرهنگی در دولت پیشین پیگیری شد اما ابتر ماند.

ارتقای شعور دینی به موازات ایجاد شور مورد توجه مداحان باشد

معاون تشکل های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، در خصوص مبلغه های سنتی نیز توضیح داد: نظارت در این حوزه به واسطه بافت عمدتا مردانه کانون مداحان، میسر نیست اما در بحث مبارزات با انحرافات ذهنی مردم حاضر در این جلسات باید دقت نظر بیشتری شود.

سیروس با اشاره به برگزاری سومی دوره از انتخابات کانون مداحان در سطح کشور، اظهار داشت: در انتخابات این دوره، برای رفع مشکل نظارت بر مبلغه ها و مداحان سنتی از خواهران درخواست شده است تا برای انتخابات هیئت مدیره کانون مداحان نام نویسی کنند تا در نهایت بتوان به این مجالس نظارت کرد.

وی بر استفاده از ظرفیت های کانون مداحان برای مبارزه با انحرافات ذهنی مردم تاکید کرد و افزود: ارتقای شعور دینی به موازات ایجاد شور مورد توجه مداحان باشد.

همصدایی و فهم مشترک در مسائل فرهنگی نخستین گام در تعامل

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز در این نشست، شناسایی نقاط قوت و موانع تامل در تشکلها و نهادهای فعال در حوزه فرهنگ را یکی از اهداف این نشست ها خواند و گفت: باید از ظرفیت تشکل های مذهبی مردمی به نحو احسن استفاده کرد اما ابتدا باید برای تعامل دامنه ای خاص را تعریف کرد.

حجت الاسلام علی شکری، همصدایی و فهم مشترک در مسائل فرهنگی را نخستین گام در تعامل دانست و ابراز داشت: ابتدا باید گفتمان حالت کلامی به خود بگیرد اما متاسفانه فقدان این تعامل یکی از نخستین آسیب ها در حوزه فرهنگ کشور است.

وی افزود: حوزه فرهنگ امروزه به جای تکصدایی، صداهایی گوناگون دارد و این امر به مهندسان اجتماعی و شواری عالی انقلاب فرهنگی بر می گردد اما متاسفانه این شکاف ها سبب سوء استفاده عده ای سودجو شده است.

ضرورت وجود یک گروه مطالعاتی و علمی برای ساماندهی تشکلهای فرهنگی

این مقام مسئول یافتن نقاط اشتراک را نخستین گام در تعاملات و جلوگیری از سوء استفاده های شخصی دانست و تصریح کرد: در حوزه های فرهنگی، تشکلات مردمی با نهادها و ارگانهای تاثیرگذار مانند آموزش و پرورش، حوزه علمیه و … باید در تعامل قرار بگیرند و پس از شکل گیری این رابطه باید به دنبال اولویت ها در امور فرهنگی بود.

شکری برنامه ریزی برای این اولویت ها را نیاز جامعه دانست و گفت: کارهای بسیار زیادی در حوزه برنامه ریزی و در حیطه تشکلهای فرهنگی انجام می شود اما وجود یک گروه مطالعاتی و علمی برای ساماندهی این تصمیمات الزامی است.

وی ادامه داد: این کارگروه ها باید امور تحقیقاتی و مطالعاتی را در حوزه فرهنگ مد نظر قرار دهند تا نقشه راهی برای مسیر فرهنگی جامعه مشخص کنند.

مشکلات فرهنگی با وجود ۹۰ هزار تشکل فرهنگی

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان، با اشاره به وجود ۹۰ هزار تشکل مردمی مذهبی در کشور، اظهار داشت: امروزه عدم وجود مطالعات علمی و تحقیقات کشورمان را به جایی رسانده است که با وجود این تعداد تشکل مردمی مذهبی و فرهنگی هنوز در عرصه های مختلف فرهنگ با مشکلاتی روبرو هستیم.

شکری در خاتمه تاکید کرد: باید بتوان در حوزه فرهنگ برنامه ریزی کرد و این کار نیازمند انجام تحقیقات و کارهای مطالعاتی است.

عدم تمرکز تشکلهای دینی باعث موفق عمل کردن آنها می شود

امام جمعه رودیان شاهرود نیز در خلال این نشست، با بیان این مطلب که عدم تمرکز تشکل های دینی باعث موفقیت آنها می شود، گفت: در سال های دهه ۷۰طرح ادغام سازمان تبلیغات اسلامی، اداره ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه و بنیاد شهید مطرح شد که البته در ابتدا مخالفان چندانی هم نداشت.

حجت الاسلام عباس معصومی با اشاره به لغو این طرح با انجام تحقیقات میدانی ابراز داشت: در همان موقع مقام رهبری دستور بررسی بیشتر این طرح در تحقیق میدانی را دادند و با اعلام نتیجه این تحقیقات طرح ادغام متوقف شد و همه به این نتیجه رسیدند که هرچه تشکیلات دینی متمرکز تر نباشد موفق تر عمل می کند.

وی افزود: اکنون در واقع تشکلات مردمی و موسسات فرهنگی می توانند حتی با افراد اندک هم در برگیرنده مسائل فرهنگی باشند و البته تاثیرگذاری خود را دارند.

با تعداد کم هم می توان تاثیرگذار بود

امام جمعه رودیان با بیان این مطلب که در اسلام کیفیت مهم تر از کمیت است، تصریح کرد: تشکیلات فرهنگی و مذهبی حتی با اندک نفرات هم می توانند تاثیرگذار باشند همانطور که امام راحل (ره) فرمودند، امام علی(ع) نیز اگر ۱۰۰نفر از جوانان وفادار را در اختیار داشت، اوضاع اسلام اینگونه نبود.

معصومی با اشاره به این مطلب که با تعداد کم هم می توان تاثیرگذار بود، اظهار داشت: تشکلها باید بستری را فراهم کنند تا شناسایی افراد مستعد انجام بشود چراکه همین استعدادهای خوب حتی به میزان اندک هستند که تشکلات فرهنگی را ساماندهی می کنند و می توانند به اندازه یک وزارتخانه در کشور تاثیرگذار باشند.

وی، با بیان این که پرورش استعدادهای دینی در زمان طاغوت میسر نبود، گفت: امروزه استعدادهای قرآنی و دینی توسط همین تشکل ها شناسایی می شوند و پرورش می یابند که این امر در زمان طاغوت به هیچ وجه مشاهده نمی شد.

رنگین کمان خرده فرهنگ ها مسلخ فرهنگ ما شده است

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان هم در این نشست، با بیان اینکه تهاجم فرهنگی امروزه سوغات شوم دشمنان برای جهان سوم است، گفت: هجمه ها علیه جمهوری اسلامی ایران همواره پس از پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته است اما به یاری خداوند دشمنان ما هر روز ذلیل تر و خار تر شده اند.

حجت الاسلام ولی الله مصائبی، نسبت به هوشیاری نیروهای انقلابی هشدار داد و تاکید کرد: نیروهای ولایی و انقلابی باید نسبت به هجمه های دشمن هوشیار باشند و چشم به استراتژی و فرمایشات مقام معظم رهبری داشته باشند.

وی ادامه داد: امروزه رنگین کمان خرده فرهنگ ها مسلخ فرهنگ شده اند و مباحثی چون آزادی زنان حول محور فرهنگ برهنگی و غربی و اختلافات فرهنگی به وفور طرح می شوند که در این زمینه نیز باید هوشیار بود.

معاون فرهنگی، آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان، با اشاره به وظیفه تشکلهای دینی و فرهنگی و مقابله با تهاجمات غرب، ابراز داشت: مشکلات عدیده ای در جامعه امروزی ما وجود دارد که رسانه های بیگانه با هدف شکستن حریم خانواده ها، سونامی مواد مخدر و روانگردان ها، سوء رفتارهای اجتماعی و فرهنگی از جمله نکاتی است که باید مورد توجه تشکل ها قرار بگیرد.

مصائبی خاطرنشان کرد: سپاه فرهنگی در کنار تشکلهای دینی باید بر اساس متدولوژی دینی و قرآنی ارائه شود و فعالان این حوزه باید با توجه به این موارد قلم فرسایی و ارائه طریق کنند.

۱۸۰۰ مداح شناسنامه دار در استان سمنان فعال هستند

مسئول کانون مداحان و شعرای آئینی استان سمنان نیز در خلال این نشست با بیان این موضوع که هم اکنون دو هزار و ۴۰۰ مداح در استان وجود دارد که یک هزار و ۸۰۰ نفر از ایشان شناسنامه دار هستند، گفت: کانون مداحان در هفت شهر استان شامل، بیارجمند، میامی، شاهرود، دامغان، سمنان، مهدیشهر و گرمسار فعالیت دارد و در این کانون ها نوعا ۳۵ نفر مشغول به کار هستند.

اسماعیل یارمحمدی با اشاره به اقدامات انجام شده در کانون مداحان استان سمنان تاکید کرد: اقدامات آموزشی مفیدی توسط این کانون انجام شده که دعوت اساتید برجسته و برگزاری دوره های مقتل خوانی، روانخوانی، روش و اسلوب و … از جمله این موارد هستند.

وی افزود: سعی شده است تا داشته های مداحان استان مورد ارزیابی و تقویت قرار بگیرند و در مناسبت های خاص سال بسته های فرهنگی، لوح های فشرده آموزشی و کتاب ها و جزوات در اختیار مداحان قرار می گیرد.

نقش شعرای آئینی نباید کمرنگ شود

مسئول کانون مداحان استان سمنان کم رنگ شدن نقش شعرای آینی را از جمله مشکل حوزه مداحی دانست و تاکید کرد: نام این کانون، کانون مداحان و شعرای آئینی است اما متاسفانه نقش مداحان در این زمینه کم رنگ جلوه داده شده است.

یارمحمدی ادامه داد: معضل بعدی در این بین توزیع لوح های فشرده مداحی از مرکز است که متاسفانه باعث کم رنگ شدن سبکهای سنتی و بومی در بین جوانان مداح می شود و این امر در آموزش مداحان جوان استان نیز تاثیر منفی می گذارد.

وی در خاتمه، تفرقه افکنی را یکی از مهمترین اهداف دشمنان دانست و تصریح کرد: امروزه بیش از هر زمانی به وحدت و انسجام نیاز است.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما