تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۵
۰
کد مطلب : ۲۱۳۳۵

آگاهی‌بخشی سیاسی در پای کدام منبر حاصل می‌‌شود؟

آگاهی‌بخشی سیاسی در پای کدام منبر حاصل می‌‌شود؟
در آستانه فرارسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین(ع)، ضرورت دارد که شاخص‌های یک مجلس یا منبر عاشورایی در حوزه تبیین مسائل سیاسی مشخص شود و تمایزات آن با سیاسی‌کاری و آلوده کردن منابر سخنرانی و عزاداری امام حسین(ع) به مسائل سیاسی روشن شود.

منابرعاشورایی و تبیین حرکت امام حسین(ع) برپایه اعتقادات، اخلاق و احکام

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با ایکنا دراین باره اظهار کرد: حرکت و قیام امام حسین(ع) دارای ابعاد مختلفی است. این حرکت هم بعد اخلاقی و اعتقادی (معرفت) دارد و هم بعد بایدها و نبایدها، یعنی احکام را دارد. در واقع تعالیم عالیه اسلام براین سه اصل و پایه قرار گرفته است و امام حسین(ع) نیز هر سه اصل را در قیام خود رعایت کردند.

وی ادامه داد: به دعای عرفه که نگاه می‌کنیم هر سه بعد در این دعا به خوبی قابل مشاهده است، لذا کسانی که می‌خواهند از قیام امام حسین(ع) برای مردم سخن بگویند و سبک زندگی امام حسین(ع)را به جامعه معرفی کنند بایستی این ابعاد سه گانه را در نظر بگیرند.

سیاست؛ «مغز» حرکت امام حسین(ع)

حجت‌الاسلام ابراهیمی اظهار کرد: سیاست نیز در دل همه این سه بعد وجود دارد که در قالب اعتقاد، اخلاق و احکام می‌تواند بیان شود. حرکت امام حسین(ع) بیانگر این است که سیدالشهدا خواسته است حکومت را از دست نااهلان بگیرد ودر اختیار اهلش قرار دهد و لذا سیاست «مخ» و مغز حرکت و قیام امام حسین(ع) بوده است.

عضو جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: بنابراین کسانی باید درباره قیام عاشورا برای جامعه صحبت و بحث کنند که بتوانند قیام و شخصیت امام حسین(ع) را با توجه به این سه اصل بیان کنند.

منابر عاشورایی شاخص‌های حیسینیان و یزیدیان را بیان کنند

حجت‌الاسلام ابراهیمی با تأکید بر ضرورت تبیین اسلام حسینی در مقابل اسلامی که گروه‌هایی چون داعش معرفی کنند، از طریق منابر و سخنرانی‌های ایام عاشورا گفت: ما حتما بایستی هم شاخص‌های قیام، زندگی و شهادت امام حسین(ع) را به درستی تبیین کنیم و هم از طرفی شاخص‌های معاندین و معارضین با امام حسین(ع) و راه ایشان را بیان کنیم.

وی افزود: از این طریق دو ستون نور و ظلمت با تمام ویژگی‌هایشان در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و تمایزات آنها به خوبی برای مردم روشن و آشکار می‌شوند.

حجت‌الاسلام ابراهیمی ابراز کرد: لذا یزید تنها نام یک فرد نیست بلکه هر کس کار یزیدی انجام دهد مانند یزید است و هر کس در مسیر حق باشد در مسیر امام حسین(ع) است. لذا «کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا».

داعش و امثال آن در مسیر یزیدیان هستند

وی تصریح کرد: بنابراین داعش و امثال آن و هرکه در طول تاریخ در مسیر انحراف قرار گرفته است و ظلم و ستم روا داشته است یزیدی است، «الکفر مله واحده»؛ انحراف از اول تا اخر یکی است و دوتا نیست.

حجت‌الاسلام ابراهیمی یادآور شد: البته شیوه انحراف فرق می‌کند و برحسب اقتضای زمان در هر دوره به گونه‌ای بروز و ظهور کرده است. امروز این گروه‌‌های منحرف مورد تأیید و حمایت استکبار جهانی هستند و در مسیر یزیدیان همان زمان هستند.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه یزیدیان آن دوره هم نماز می‌خواندند، تکبیر می‌گفتند و حتی زمانی که سر مبارک امام حسین(ع) را از تن جدا کردند تکبیر گفتند، عنوان کرد: لذا آنها نیز ظاهر اسلامی را داشتند، اما اگر شاخص‌های اسلام ناب محمدی بیان شود و مشخص شود یزیدی‌ها چه ویژگی‌هایی داشتند و حسینی‌ها از چه شاخص‌هایی برخوردار بودند کارمهمی صورت گرفته که بصیرت‌بخش است و به آگاهی‌های سیاسی و اعتقادی جامعه می‌افزاید.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما