تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۶
۰
کد مطلب : ۱۸۳۹۹

رییس بسیج مداحان: مداحی رسانه انحصاری شیعه است

رییس بسیج مداحان: مداحی رسانه انحصاری شیعه است
ˈعلی اکبر مداحیˈ روز جمعه در آیین اختتامیه ˈکارگاه تداوم آموزشی سرگروه های طرح صالحین مداح خواهر سراسر کشورˈ در حسینیه الغدیر مجتمع فرهنگی تربیتی ولایت، با بیان اینکه همه ائمه اطهار (س) گرامی هستند، تاکید کرد: باید مرکز ثقل فعالیت های ما ˈعاشوراˈ باشد و معارف اسلامی و مکتب عاشورایی را در بین مردم ترویج و تبیین کنیم.

وی گفت: هیات های مذهبی باید به روز، زنده و بصیر باشند و راه امام حسین (ع) را بشناسیم و مصداق های امروز آن را بدانیم تا بتوانیم در مقابل دشمنانِ امروز حضرت سید الشهدا (ع) بایستیم.

مداحی با بیان اینکه گریه برای حضرت سید الشهدا (ع) باید با معرفت و شناخت همراه باشد، خاطرنشان کرد: عزاداری می کنیم تا راه مکتب امام حسین (ع) را بشناسیم و به آن عمل کنیم.

رییس سازمان بسیج مداحان کشور از مداحان بعنوان یکی از قشرهای تاثیرگذار در جامعه نام برد و خطاب به آنها گفت: شعرهایی را که انتخاب می کنید، اشعاری باشد که حاوی پیام و آموزنده باشد چرا که گاهی تاثیر آن از یک سخنرانی بیشتر است.

وی با بیان اینکه از شعرهای قوی، مناسب و اثرگذار با مضامین قوی اسلامی و انقلابی بهره ببرید، خاطرنشان کرد: ˈمداحیˈ رسانه ای است که فقط در انحصار شیعه قرار دارد و در اختیار دشمن نیست از اینرو باید با آگاهی از آن بهره ببریم.

مداحی با بیان اینکه منبرها، مداحی ها، مجالس روضه خوانی و هیات های مذهبی اگر دارای محتوا و مضمون شایسته باشند هیچ وسیله ای نمی تواند با آنان مقابله کند افزود: به معارف قرآنی و قرآن خوانی در هیات های مذهبی توجه و در نوحه خوانی ها نیز از مفاهیم و مضامین قرآنی استفاده شود.

مداحی با بیان اینکه مجالس اهل بیت (س) تناسبی با ابزار موسیقی ندارند، اظهار کرد: در این مجالس به عفاف، رعایت مسائل شرعی، پاک و مطهر بودن توجه ویژه داشته باشیم و عزاداری ها باید در شان اهل بیت عصمت و طهارت (س) باشد.

همچنین در این کارگاه آموزشی دکتر ˈمحمد رضا سنگریˈ از پژوهشگران و نویسندگان کشور با تاکید بر یادگیری زبان عربی توسط مداحان گفت: درست خوانی متن عربی در مقتل خوانی بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه مداحان باید در مراسم به زمان، زبان، موقعیت، وضعیت، درک و فهم مخاطب توجه داشته باشند و اشعار و برنامه خود را بر این اساس تنظیم کنند افزود: از نشانه های ذاکر و مداح خوب این است که بتواند برنامه های خودش را بخوبی نقد و بررسی کند و درصدد رفع نقاط ضعف خود برآید.

سنگری تاکید کرد: شعرهایی که می خوانید و سخنانی که بیان می کنید؛ دقیق، مستند و درست باشد.

وی با بیان اینکه در حادثه کربلا ۸۴ زن و کودک نیز حضور داشتند، گفت: در این زمینه کم کار شده است و نیاز می باشد تا پژوهشگران و نویسندگان در این باره نیز آثاری را منتشر کنند.

سنگری از کتاب های ˈدانش نامه امام حسین (ع)ˈ نوشته آیت الله ˈمحمدمحمدی ری شهریˈ، ˈبا کاروان حسینیˈ، ترجمه ˈنفس المهمومˈ مرحوم ˈابوالحسن شعرانیˈ و ˈآینه در کربلاˈ نوشته ˈمحمدرضا سنگریˈ بعنوان منابعی برای مطالعه مداحان درباره عاشورا نام برد.

در این مراسم ˈسهیلا اصغری مبارکیˈ از استان هرمزگان به نمایندگی از مداحان خواهر سراسر کشور طی سخنانی خواستار افزایش کارگاه های آموزشی برای مداحان در استان های مختلف کشور شد.

در پایان این برنامه سخنرانان به پرسش های حاضران پاسخ دادند.

ˈکارگاه تداوم آموزشی سرگروه های طرح صالحین مداح خواهر سراسر کشورˈ با حضور ۳۰۰ نفر به مدت سه روز در مجتمع فرهنگی تربیتی ولایت قم برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی؛ مباحث اخلاقی، توجیه طرح صالحین، آسیب ها و آفت های مجالس خواهران، بصیرت، فعالیت های فضای مجازی و ماهواره، اصول و روش های تربیت اسلامی تبیین اهداف و ضوابط کارگاه آموزشی و سبک زندگی اسلامی، با حضور استادان حوزه و دانشگاه بیان شد.

این کارگاه آموزشی از سوی واحد خواهران سازمان بسیج مداحان کشور برگزار شد.
مرجع : ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما