تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۵۳
۰
کد مطلب : ۱۷۴۶

کتاب سوگواریهای مذهبی در ایران منشر شد

کتاب سوگواریهای مذهبی در ایران منشر شد
به گزارش خیمه، در طول تاريخ بشر حوادث تلخ بسياري رخ داده كه به لحاظ كميت و كيفيت از ابعاد و سطوح مختلفي برخوردار بوده و به طور طبيعي آثار و نتايج متفاوتي نيز در عرصه حيات انساني در پي داشته اند. 

يكي از حوادث مهم كه تاثير عميقي بر جامعه ايراني اسلامي داشته، حادثه عظيم كربلا است كه آگاهي از ابعاد مختلف آن و اهدافي كه امام حسين(ع) دنبال مي كرد در روشنگري اذهان عمومي و بيداري اسلامي بسيار مؤثر خواهد بود. 

گذشت ايام تاثير عميقي بر فراموشي حوادث دارد، حوادث بسيار بزرگي با ابعاد و حجمي بسيار بزرگتر از واقعه عاشورا در بستر تاريخ رخ داده اند، اما در همين بستر رنگ باخته اند و هرگز از اوراق و قصه هاي تاريخ فراتر نرفته و نتوانسته اند در عرصه حيات اجتماعي و حوزه باورها، عقايد، آداب، رسوم و آئين هاي يك جامعه نقش مهمي ايفا كنند. 

بي ترديد رمز ماندگاري و تاثير ژرف واقعه عاشورا را بايد در كيفيت حادثه و شخصيت هاي طرفين درگير جست وجو كرد و به اين منظور بررسي اجمالي تاريخ اين واقعه ضروري است. 

كتاب «سوگواري هاي مذهبي در ايران» با هدف بررسي دقيق و صحيح  واقعه عاشورا با بخش هاي كلي تحت عناوين: سوگواري يك نهاد انساني، سير تكويني سوگواري در ايران، عناصر اصلي سوگواري در ايران مكان ها و ابزارها، تاثير سوگواري بر هنر و ادبيات ايران، انواع سوگواري و ساختار آن در ايران منتشر شده است. 

كتاب حاضر كه در يكي از موضوعات فرهنگ و تمدن ايران تاليف شده، اقدامي است به منظور آشنايي بيشتر مخاطب با حوزه اي كه كمتر تحقيق و پژوهش علمي درباره آن صورت گرفته است. 

مطالعات جامعه شناختي در آداب و رسوم ايراني بويژه رسومي كه در عقايد شيعه ريشه دارد و از عواطف مذهبي مردم برخاسته است، اثرات زيادي در نزديكي اذهان و تحبيب قلوب مسلمانان دارد و همچنين غيرمسلمانان را با بخشي از فرهنگ و سنت ايراني آشنا مي كند. 

در اين كتاب قسمت عمده اي از آداب و رسوم مردم ايران كه به مراسم مذهبي مربوط است، با توجه به بافت مذهبي جامعه ايران، سوگواري هاي مذهبي به عنوان يكي از مهمترين آداب و رسوم ايرانيان مطرح مي شود. 

موسيقي و نقاشي در سوگواري هاي مذهبي، كاركرد اعتقادي تعزيه، مراسم سوگواري و كاركردهاي آن، عموميت مراسم سوگواري، روضه خواني، محرم و دسته گرداني، سوگ امام حسين(ع) و سوگ امام علي(ع) از جمله موضوعاتي است كه در بخش هاي متنوع كتاب تحليل و بررسي شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما