تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۳۸
۰
کد مطلب : ۱۵۶۶۹
سلسله نشست‌های عاشوراپژوهی چهل منزل تا اربعین

عزاداري، تنها براي گريه بر اباعبدالله(ع) نيست

عزاداري، تنها براي گريه بر اباعبدالله(ع) نيست
فرهنگ-اندیشه: رييس دانشگاه اديان و مذاهب گفت: مراسم عزاداري، تنها براي گريه کردن براي اباعبدالله(ع) نيست، بلکه ما با اين مراسم بر مظلوميت امام حسين(ع) مي‌گرييم، به شجاعتش افتخار و علاوه بر آن از مقاومتش الگو مي‌گيريم.

حجت الاسلام و المسلمين سيدابوالحسن نواب، شامگاه پنج‌شنبه در ادامه سلسله نشست‌هاي عاشورا پژوهي که در محل سالن اجتماعات انجمن‌هاي علمي حوزه برگزار شد، در سخناني با موضوع «نگاه برون ديني به حادثه عاشورا»، اظهار كرد: بهترين موضوع در جهان اسلام براي بررسي و پژوهش در مورد آن، موضوع عاشورا و امام حسين(ع) است.

وي گفت: به شهادت ۳۰۰سفر خارجي که رفته‌ام و همچنين همنشيني با بزرگاني چون امام راحل، معتقدم موتور محرکه تشيع در جهان معاصر يا همان موتور اسلام انقلابي، مساله عاشوراست.

وي افزود: اگر ما تشيع را يک هواپيماي جت در نظر بگيريم که در جهان با سرعت جلو مي‌رود، موتور محرک اين جت، چيزي جز زنده نگاه داشتن ياد و نام امام حسين(ع) و ترويج فرهنگ عاشورايي نيست.

رييس دانشگاه اديان و مذاهب ادامه داد: اين‌که عده‌اي عنوان مي‌کنند عاشورا، فرهنگ تشيع را به قلب جهان اسلام مي‌رساند، امري آشکار است، بلکه بايد گفت که عاشورا، فرهنگ تشيع را به قلب تمام جهان مي‌برد، از اين رو هر کاري در مورد عاشورا صورت گيرد، کم است.

وي با بيان اين‌که «همواره اين سؤال که چرا براي امام حسين(ع) عزاداري مي‌کنيم، از سوي غير مسلمانان، مطرح مي‌شود»، در پاسخ به آن گفت: امام حسين(ع) چيز مجهول الهويه‌اي براي ساير اديان نيست.

وي ادامه داد: در کره جنوبي يکي از سربازان ارتش در شرايطي ويژه سهميه آب خود را به همرزمش مي‌دهد و او هم به نفر ديگر؛ اين عاملي براي ساخت ده‌ها فيلم شده تا بتواند نقش يک الگو را براي جامعه بازي کند، حال چرا ما نبايد براي افرادي که در تاريخ اسلام از همه چيز خود گذشتند که نمونه بارز آن امام حسين(ع) و ياران باوفاي ايشان است، کاري نکرده و آن‌ها را الگوي خود و جامعه ندانيم؟

نواب تصريح کرد: البته امام حسين(ع) تنها در حد يک قهرمان ملي يا قهرمان ديني صرف نيست، بلکه همه چيز کسي است که آن حضرت را مي‌شناسد.

وي با بيان اين که «انقلاب اسلامي ايران به الگوگيري از فرهنگ امام حسين(ع) متکي بوده و هست» اظهار كرد: انقلاب اسلامي ايران با اتکا به الگويي چون امام حسين(ع) و فرهنگ عاشورا، نه تنها ايران را نجات داد، بلکه جهان اسلام را نجات داد.

وي با بيان اين که «امام خميني(ره) با اتکاء به فرهنگ امام حسين(ع) در طول مبارزات سياسي خود، حتي يک بار نيز دستور ترور ندادند» گفت: با فرهنگ غني تشيع و منطق حسيني، همان‌گونه که تخت طاغوت را در ايران پايين کشيديم، يقين داريم که تخت‌هاي ديگر طاغوتيان دنيا نيز پايين کشيده خواهند شد.

رييس سابق مرکز خدمات حوزه‌هاي علميه، يادآور شد: هر کشوري شخص خاصي را به دليل کار خاصي به عنوان الگوي ديني، يا الگوي سياسي، اجتماعي و ... معرفي مي‌کند، حال آن که امام حسين(ع) شخصي هستند که تمام خوبي‌هاي عالم را يک جا در خود جمع کرده و مي‌توان ايشان را به عنوان الگوي کامل به مردم دنيا عرضه کرد.

وي با اشاره به تحولات اخير در کشورهاي خاورميانه گفت: مردم اين کشورها روح مقاومت تجربه شده را از ايران گرفته‌اند و ايران نيز اين روح را از چيزي جز فرهنگ عاشورا و امام حسين(ع) نگرفته است.

حجت الاسلام و المسلمين نواب در پايان در پاسخ به سؤال يکي از حاضران مبني بر اين که پاسخ شما در قبال برخي افراد که در مقابل عزاداري دوستداران امام حسين(ع) عنوان مي‌کنند که برويد به حال خودتان گريه کنيد، امام حسين(ع) که گريه نمي‌خواهد، اظهار کرد: آن مراسمي که براي امام حسين(ع) مي‌گيريم، تنها براي گريه کردن بر اباعبدالله(ع) نيست، بلکه ما با اين مراسم بر مظلوميت امام حسين(ع) مي‌گرييم، به شجاعتش افتخار و علاوه بر آن از مقاومتش الگو مي‌گيريم.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما