تاریخ انتشار
شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۳۱
۰
کد مطلب : ۱۳۹۱۹

قدرت رسانه‌ای شیعه را نمی‌توان انکار کرد

قدرت رسانه‌ای شیعه را نمی‌توان انکار کرد
فرهنگ: مسعود ده نمکی، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون، اواخر ماه گذشته در جمع برگزیدگان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در مشهد، با بیان این‌که هر گروه و جریانی بدون پشتوانه مردمی شکست می‌خورد، اظهار داشت: اگر در جریانی بار ایدئولوژیک وجود داشته باشد نمی‌تواند نظیر مذهب شیعه و جریان امامت در زمینه حضور مردم در صحنه عمل کند.

ده نمکی گفت: تفکر شیعی بعد از گذشت هزار و چهار صد سال از به‌وجود آمدنش هنوز زنده است و جلساتی را بدون هزینه‌های تبلیغاتی و به دور از اجبار حضور در مناسبت‌ها برگزار می‌کند که نمونه بارز این جلسات مراسم عزاداری اهل بیت(ع) در ایام ماه محرم وصفر است.

وی در ادامه اذعان داشت: همه جلسات و مراسم‌های شیعه از منبر تا پرچمش رسانه است و این قدرتی است که تنها تفکر و مذهب شیعه دارد و در هر شرایطی شعائر خود را حفظ می‌کنند و این قدرت از شیعه جداشدنی نیست.

این کارگردان سینما و تلویزیون گفت: خداوند در قرآن با مخاطب با شیوا‌ترین و رسا‌ترین شکل به طور عمقی سخن می‌گوید و این ساده سخن گفتن باعث شده قرآن به بلیغ‌ترین کتاب جهان هستی تبدیل شود و هیچ کتابی همانند آن یافت نشود.

وی ادامه داد: خداوند برای قرآن درون مایه‌ای قرار داده است، به گونه‌ای که گوش دادن به کلام الهی دارای ثواب است و اگر قرآن را از جنبه‌های متفاوت مورد برسی و مطالعه قرار دهیم به مسائل زیبا و ظرافت نکات آن پی می‌بریم.

ده نمکی گفت: افرادی که می‌خواهند در مساجد و دانشگاه‌ها کار فرهنگی انجام دهند باید از آثار شاعران و ادیبان از آن جهت که توانسته‌اند با بیانی ساده و روان به نکات ظریف احکام دینی بپردازند، الگو بگیرند.

وی با بیان این‌که در بعضی از برنامه‌ها و مراسم‌ها که از طریق شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود، سخنرانان و خطبا از کلمات و اصطلاحات غربی استفاده می‌کنند، اظهار داشت: امروز متأسفانه حتی بعضی از روحانیان از این عبارات استفاده می‌کنند، در صورتی که ما از فرهنگ غنی و الگو‌های اسلامی برخوردار هستیم که تمام مسائل روز در اسلام به آن پرداخته شده است.

وی افزود: یکی از دلایلی که این افراد این گونه سخن می‌گویند تسلط نداشتن بر موضوع و محتوای مطالب است و با به کار بردن این اصطلاحات سبب انحراف ذهن مخاطب می‌شود.

ده نمکی در پایان تأکید کرد: هنگام سخن گفتن در مساجد به دلیل وجود گروه‌های سنی مختلف مردمی، باید متناسب با عموم سخن گفته شود؛ بنابراین باید برای اجرای کارهای فرهنگی ابتدا تعریف صحیحی از مخاطب داشته باشیم و مطالب را با ظاهری ساده اما پرمحتوا بیان کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما