تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱۲
۰
کد مطلب : ۱۲۸۹۶
در دومین دور از سلسله نشست‌های عاشوراپژوهی چهل منزل تا اربعین

«ترویج فرهنگ حسینی در فضای IT» بررسی شد

«ترویج فرهنگ حسینی در فضای IT» بررسی شد
فرهنگ: اولین نشست از سلسله نشست‌های عاشوراپژوهی چهل منزل تا اربعین (دوره دوم) با عنوان «ترویج فرهنگ حسینی در فضای IT» از سوی مرکز مطالعات راهبردی خیمه برگزار شد.

در این نشست،‌ دکتر عبدالحسین طالعی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: «سه موج در دهه‌های اخیر به وجود آمده است؛ غرب‌زدگی، غرب‌ستیزی، غرب‌شناسی که اکثر اهل نظر در حال حاضر در این موج سوم هستند؛ و صحبت‌های من درباره IT در مورد موج سوم است تا مسائلی که مورد نیاز ماست را، از این موج بهره‌برداری کنیم.»

دکتر عبدالحسین طالعی با اشاره به اینکه دیگران استفاده خود را از IT کرده‌اند و هر لحظه بهره‌برداری آنها نیز بیشتر می‌شود؛ افزود: «لقب اینترنت، بزرگترین بزرگراه بین‌المللی است و از پیامدهای آن این است که عمر مطالب بسیار زیاد است و به ساخت فضای جدید می‌انجامد.»

مسئول انجمن کتابداری شاخه قم تصریح کرد: «ما تهدیدهای IT را می‌توانیم به فرصت تبدیل کنیم و جدیدترین ابزارها را در خدمت کهن‌ترین مفاهیم به کار بگیریم تا ببینم چه ثمراتی دارد و البته این کار ابتکار و خلاقیت می‌خواهد.»

به گفته طالعی عرضه اطلاعات، از تقاضا بیشتر شده است و ما مجبوریم که نیاز یا تقاضای کاذب ایجاد کنیم یا اهل تقاضا را آگاه کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مردم ما اسیر کثرت و کمیت مرثیه‌های حسینی شده‌اند؛ گفت: در زمان‌های گذشته چون مرثیه حسینی زیاد نبود شعر دعبل بسیار با ارزش و بر زبان همه جاری شده بود، اما در حال حاضر تعداد شعرهای مرثیه افزایش یافته و متاسفانه همین مساله سبب بی‌قیمت شدن آن شده است.»

وی بیان اینکه ترویج فرهنگ حسینی همان ترویج فرهنگ عاشورایی است تصریح کرد: عاشورا مهمترین فراز تاریخ بشریت و مهمترین فراز زندگی سیدالشهدا(ع) است.

مسئول انجمن کتابداری شاخه قم با اشاره به اینکه زندگی امام حسین(ع) قبل از کربلا مورد غفلت قرار گرفته است؛ افزود: «سیدالشهدا با اشاره به آیه ۱۹ سوره حج می‌گویند قصه ما با بنی‌امیه مانند مضمون آیه درباره عده‌ای کافر و مسلمان است که در باب خداوند با هم مخاصمه کرده‌اند؛ بنی‌امیه گفته‌اند خدا و پیغمبر باطل است و ما حق بودن خدا و پیامبر را اعلام کرده‌ایم.»

به گفته طالعی حقایق دینی کهنه، همیشه تازه است لذا باید به نسل‌های جدید بفهمانیم فرهنگ اهل بیت(ع) به خصوص فرهنگ حسینی موضوعی است که به آن نیاز دارند و این پدیده کهنگی ندارد و همیشه تازه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم تاکید کرد: «فرهنگ حسینی برای تمام اهل دنیا مشترک است و وظیفه ماست که به جهان بگوییم که این ظلم یک ظلم فردی نبوده است.»

وی در پایان تصریح کرد: فرهنگ حسینی و اهل بیتی را باید در تمام دنیا جهانی کنیم تا همه اهل دنیا مستقل از دین و مذهب شیفته فرهنگ امام حسین(ع) بشوند.

یادآور می‌شویم در این نشست که به همت مرکز مطالعات راهبردی خیمه برگزار شده بود؛ از دکتر عبدالحسین طالعی که سال‌هاست در زمینه کتاب و کتابداری به ویژه در عرصه امام حسین(ع) فعالیت می‌کند، تقدیر شد.

از سوابق دکتر طالعی می‌توان به عضویت در کمیته تولید کتاب در پژوهشکده تعلیم و تربیت، تدریس در مرکز آموزش تخصصی نهج‌البلاغه، مدیر مسئولی فصلنامه بزم آورد و مدیر مسئولی فصلنامه خبر و نظر اشاره کرد.

از وی آثاری همچون شورش در خلق عالم (تحقیقی در مورد ترکیب‌بند محتشم کاشانی)، درس‌هایی از خطبه غدیریه، کتابنامه آثار فارسی دانشمندان اهل تسنن در مورد اهل بیت(ع)، تصحیح نسخه خطی مقتل تالیف شیخ جعفر شوشتری و همچنین ترجمه کتاب مناسک کربلا (تالیف عللامه امینی) به چاپ رسیده است.

شایان ذکر است، این سلسله نشست‌ها هر هفته از ساعت ۱۷:۳۰ الی ۱۹:۳۰ در سالن شهید فهمیده واقع در قم، باجک۳، مجتمع فرهنگیان، میدان صادقیه، کانون شهید فهمیده برگزار می‌شود.

کلیه علاقمندان به مباحث عاشورا پژوهی می‌توانند در این نشست‌ها شرکت کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما