تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۱۵
۰
کد مطلب : ۱۰۳۵۵
آیت الله شاهرودی:

هیئت‌های مذهبی نباید دولتی شوند

هیئت‌های مذهبی نباید دولتی شوند
آیت الله شاهرودی گفت: هیئت‌ها و تشکل‌های مذهبی بستر عظیمی برای فعالیتهای فرهنگی، تربیتی، جهادی و... هستند و باید سعی شود این‌گونه تشکل‌ها با حفظ موقعیت مدنی و پرهیز از دولتی شدن در مسیر اهداف ناب اسلام برنامه‌ریزی کنند.

رئیس سابق دستگاه قضایی کشور در ادامه نقش هیئت‌های مذهبی در مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی را بسیار مهم خواند و گفت: آنچه که امروز داریم از همین شور، احساس، اعتقاد و فرهنگ عمیق ولایت و محبت اهل بیت(ع) است اما متأسفانه این مسائل چون برایمان عادی شده قدر آن را نمی‌دانیم.

او با اشاره به اینکه فرهنگ ولایت و ارتباط با عاشورا و اهل بیت(ع) جای طبیعی خود را پیدا کرده است، تأکید کرد: حزن و اندوهی که توأم با معارف اهل بیت(ع) است علاوه بر تقویت عواطف و احیاء معارف، روحیه شجاعت، ایثار و جهاد را نیز در جهت مقابله با دشمنان زنده می‌کند.

آیت‌الله شاهرودی تحولات عراق، جنوب لبنان و... را نشأت گرفته از فرهنگ عاشورا دانست و افزود: این ‌همه حرکت‌ و جهش‌های اسلامی برخاسته از فرهنگ عاشورا و قیام ابا‌عبدالله الحسین(ع) است.

او گفت: عزاداری برای ائمه اطهار(ع) علاوه بر تحول در انسان و جامعه، در روح و عواطف انسان‌ها نیز نقش بسیار مؤثری دارد.

رئیس سابق قوه‌ قضاییه نترسیدن از دشمنان را از دیگر ثمرات عزاداری برای ائمه(ع) ذکر کرد و گفت: خانواده‌های شهدایی که عزیزانشان را در لبنان از دست داده‌اند نیز به این موضوع اذعان می‌کنند.

آیت‌الله شاهرودی در ادامه با بیان اینکه تحول بزرگ دنیا مدیون انقلاب اسلامی است که به رهبری امام و مرجعیت حاصل شده است، تأکید کرد: امروزه عظمت تشیع دارد به اوج خود می‌رسد و این یک نعمت بزرگ الهی است که باید قدردان آن بود.

هیئت‌های مذهبی از بهترین نهاد‌های مدنی هستند

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش از هیئت‌های مذهبی به عنوان یکی از بهترین نهاد‌های مدنی کشور یاد کرد و افزود: این گونه تشکل‌ها می‌توانند در حفظ و گسترش فعالیت‌ها و حرکت‌های فرهنگی، اعتقادی و جهادی در کشور نقش آفرین باشند.

وی با بیان اینکه اسلام از عاشورا زنده مانده است، تأکید کرد: آنچه اسلام را حفظ کرد و جلوی شبهات را گرفت حرکت اهل بیت(ع) و قیام امام حسین(ع) در عاشورا بود.

او گفت: با توجه به اینکه امروزه همه نگاه‌ها به سمت کشور ما و جوانان است، هیئت‌های مذهبی باید با برنامه‌ریزی مناسب برنامه‌های خود را از لحاظ کیفی و محتوایی عمق ببخشند.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی تأکید کرد: توسعه دادن و تقویت تشکل‌های مذهبی و برنامه‌ریزی جهت ارتقاء آنها ضروری است.

او گفت: هیئت‌ها و تشکل‌های مذهبی بستر عظیمی برای فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی، جهادی و... هستند و باید سعی شود این‌گونه تشکل‌ها با حفظ موقعیت مدنی و پرهیز از دولتی شدن در مسیر اهداف ناب اسلام برنامه‌ریزی کنند.

تأکید بر ضرورت ارتباط هیئت‌ها با مراجع عظام تقلید

آیت‌الله شاهرودی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مسئله اصل قرار دادن ولایت یکی از امتیازهای مهم مذهب تشیع بر دیگر مذاهب است، خاطرنشان کرد: یکی از امتیازات شیعه بر دیگر مذاهب از جمله اهل تسنن مسئله اصل قرار دادن ولایت توسط ائمه است، ائمه اطهار(ع) در عصر غیبت کبری نیز روحانیان و علما را نائب خود قرار دادند که همین موضوع تشیع را محفوظ نگه داشته است.

او یادآور شد: این حالت را دیگر فرق و مذاهب نداشتند و لذا انواع مسائل انحرافی از جمله مذاهب جدید، جنگ‌های مختلف، گروه‌های عجیب همچون وهابیون، طالبان و... ایجاد شد تا جایی که خودشان آمدند و گفتند باید باب اجتهاد را ببندیم. اما در مذهب تشیع به دلیل اینکه علما و مراجع معیار و اصل هستند اینگونه انحرافات به وجود نمی‌آید و اگر هم کسی جایی حرفی زده با دخالت علما مسئله تمام شده است.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی با اشاره به روایاتی تأکید کرد: مراجع و علما در عصر غیبت در مسائل مختلف شرعی، تقلیدی و... یک معیار زنده هستند که تشیع را محفوظ نگه داشته است.

رئیس سابق دستگاه قضایی کشور گفت: میزان در نظر مردم شیعه مراجع، علما و رهبران دینی هستند.

آیت‌الله شاهرودی با بیان خاطراتی علت نفوذ علمای شیعه در بین ملتها را استقلال آنان از دولت و حکومت دانست و تأکید کرد: این جریان و چارچوبی است که ائمه درست کرده بودند و باید حفظ شود.

او در پایان ضمن تأکید بر ضرورت ارتباط هیئت‌ها با مراجع عظام تقلید و علما خاطرنشان کرد: اگر خدای نکرده هیئت‌ها از این مسیر جدا شوند به انحراف کشیده خواهند شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما