تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۴۹
۰
کد مطلب : ۷۸۱۸
عاشوراپژوهان

درباره محمدجواد صاحبى

درباره محمدجواد صاحبى
دکتر محمدجواد صاحبى تحصيلات ابتدايى را در مغان و تحصيلات متوسطه را تا مقطع ديپلم ادبى در شهرستان شاهرود گذراند.

همزمان بخشى از مقدمات علوم دينى را به طور متناوب در همانجا از محضر فضلاى بزرگوارى همچون جناب حجت الاسلام شيخ محمد حسين صائب چهکندى و ديگران فرا گرفت.

وی از سال ۱۳۵۷ در قم مستقر شد و علوم متداول حوزه را فرا گرفت؛ ادبيات عرب را از محضر حجج اسلام آقايان بهجتى شفق، بيانى‌افغانی، سيدمحمود طالقانی، سيدعباس موسوى و ديگران آموخت.

کلام و عقايد را از جناب حجت الاسلام و المسلمين آقاى سيد اسد الله مسعودي، فقه شرح لمعه را از حضرت آيت شيخ على پناه اشتهاردى و مکاسب را از آيت الله بنى فضل استفاده کرد.

اصول را از آقايان موسوى گرگانى و صالحى افغانى و خارج اصول و بخشى از ابحاث فلسفى و عرفانى را از آيت الله على عابدى شاهرودى بهره برد و در درس خارج فقه آيت‌الله موسوى اردبيلى و آيت‌الله شيخ محمد ابراهيم جناتى نيز شرکت نمود.

ورود به عرصه مطبوعات را از روزنامه ديوارى شروع کرد و با ارسال مقاله براى مطبوعات قم از جمله مجله سالنامه پيام اسلام به مطبوعات مذهبى و کشورى راه يافت، نخستين مقاله براى سالنامه مزبور را در سال ۱۳۵۵ فرستاد که با نشر آن،به نگارش و تأليف علاقمند شد،در سال ۱۳۵۷ دو اثر با عناوين « پيشگامان تحولات بنيادى و تاکتيکهاى انقلابى سيد جمال الدين اسد آبادي» منتشر ساخت.

در سال ۱۳۵۸ با تشکيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نخست به عنوان مسؤول آموزش سياسى عقيدتى نيروهاى عملياتى سپاه و سپس به سمت مسؤول انتشارات و مطبوعات کل سپاه منصوب شد که تا سال ۱۳۶۲ ادامه يافت مدتى هم عضو مرکز تحقيقات سپاه بود و مجددا به قم مراجعت کرد.

سوابق
* عضو پژوهشکده تاريخ و سيره دفتر تبليغات اسلامی
* رئيس هيئت مديره انجمن اديان و مذاهب حوزه علميه قم
* دبير شورای برنامه‌ريزی دين پژوهان کشور
و ...

کتب
* مقتل الشمس(تحقيق و تحليل نهضت حسينى عليه‌السلام)
* سيد جمال الدين اسد آبادى بنيانگذار نهضت احياى فکر دينی
* گفتگوى دين و فلسفه
* مبانى نهضت احياى فکر دينی
* سرچشمه‌هاى نو انديشى دينی
* احياگرى و اصلاح طلبى در نهضت حسينی
و ...

موضوع سخنرانی ایشان در برنامه چهل منزل تا اربعین «فرهنگ حسینی در مقابله با خشونت و خودکامگی» بود
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما