تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۷ ساعت ۱۸:۴۴
۰
کد مطلب : ۳۶۶۳
خبرنگار واشنگتن تایمز:

حرم‌هاي شیعیان در سامرا باز هم قد افراشته می‌کند

حرم‌هاي شیعیان در سامرا  باز هم قد افراشته می‌کند
به گزارش خیمه، ریچارد تامکینز در گزارش خود می‌گوید: «در سامرا و در پهنای رودخانه دجله، ساختمان نیم‌سوز و خرابه‌ای آرامیده که یکی از مهمترین پایگاه‌های شیعیان است.»

این مسجد (به زعم این خبرنگار آمریکایی) قربانی اختلافات مذهبی امت اسلامی شده که توسط القاعده در فوریه 2006 (بهمن 1385) بمب‌گذاری و به خاکستر تبدیل شد.

به گفته وي، این نهمین باری است که این ساختمان با گنبدهای طلایی‌اش بازسازی می شود و زائران شیعی کم‌کم در آن حاضر می‌شوند و به عبادت می‌پردازند.

این خبرنگار ادامه می‌دهد: «القاعده از این شهر رخت بربسته و نیروهای امنیتی سنی عراق و پلیس‌های شیعه این شهر در نهایت همکاری از آن مراقبت می‌کنند.»

فرمانده آمریکایی تیپ محافظ سامرا می‌گوید: «هرچند میان مردم منطقه و نیروهای پلیس تا حدودی سایش و اصطکاک هست؛ اما بازهم از وضعیت یک سال پیش بسیار بهتر است. درحقیقت درجه‌ای از همکاری غیرقابل باوری میان مردم و پلیس نسیت به سال گذشته وجود دارد.»

افسران این تیپ هم می‌گویند كه سنی‌های عراق تا سال پیش اجازه بازرسی کالاهای وارداتی خود از بغداد را به پلیس‌های شیعه شهر نمی دادند؛ ولی در حال حاضر دیگر این‌گونه نیست.

این مسأله در مورد رهبران سنی سامرا در سال گذشته شدیدتر بود؛ اما الان به راحتی با نیروهای امنیت ملی عراق دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

این فرمانده ادامه داد: «در حال حاضر شورش‌های پراکنده‌ای در سطح شهر توسط عمال القاعده رخ می‌دهد؛ اما ما امیدواریم به‌زودی کنترل شورش‌ها را به دست نیروهای پلیس عراق بسپاریم.»

تامکینز بیان می‌کند: «شهردار سامرا می‌گوید كه دو سال طول می‌کشد تا بازسازی حرمین عسکریین(ع) تمام شود؛ این برای ما خیلی مهم است تا هرچه زودتر ساختن آن تمام شود؛ چرا که این شهر پر از توریست‌هایی خواهد شد که از هتل‌ها، مغازه‌ها و تاکسی‌ها استفاده می‌کنند و این به اقتصاد سامرا کمک فراوانی خواهد کرد؛ پیش از فروریزی حرم‌ها، روزانه یکصدهزار نفر از سامرا دیدن می‌کردند، اما در حال حاضر تنها چند هزار نفر به سامرا می‌آیند.»

به گفته خبرنگار روزنامه واشنگتن‌تایمز، نخستین کاروان زائران شیعه تابستان امسال وارد سامرا شدند که مورد استقبال مسئولان این شهر قرار گرفتند.

وی تصریح می‌کند: «این زائران هر چند که نمی‌توانستند مسجد العسکری (حرمین عسکریین) را زیارت کنند؛ اما از روند بازسازی حرم دیدن کردند و در سایر صحن‌ها و مساجد مجموعه العسکری نماز خواندند.»

تامکینز خاطرنشان می کند: «فرمانده تیپ اسپانیایی حاضر در سامرا می‌گوید كه حرمین عسکریین نبض اقتصادی این شهر است. اگر حرم نباشد، این شهر هم نابود خواهد شد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما