تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۴۳
۰
کد مطلب : ۱۱۲۵۴
مفاهیم

درباره تکیه

درباره تکیه
تکیه و حسینیه از نظر اطلاق و کارکرد همسانی‌های زیادی با یکدیگر پیدا می‌کنند که این امر تمایز کامل آنها را از یکدیگر غیرممکن می‌سازد با این حال می‌توان گفت که اصطلاح تکیه تنوع گسترده‌تری از بناها را شامل می‌شود.

در معماری اسلامی ایران اصطلاح تکیه به سه نوع بنا اطلاق شده است:
۱- خانقاه‌ها و بناهای مربوط به دراویش و صوفیان
۲- تعدادی از بناهای آرامگاهی که در ارتباط با دراویش و صوفیان قرار دارد
۳- مکان‌های عزاداری، سوگواری و تعزیه که کارکرد مشابهی با حسینیه‌ها دارند.

این تکایا تقریباً همگی مربوط به دوره قاجاریه به بعد بوده که مهم‌ترین آنها تکیه دولت تهران است که متأسفانه در سال ۱۳۳۰ ه . ش به طور کامل از میان رفته است. از نظر معماری به استثناء تکیه مزبور که مورد ویژه‌ای است، نمی‌توان تمایز خاصی مابین معماری تکایا و حسینیه‌ها قائل شد و نوع خاصی از طرح معماری را برای هر کدام تعریف کرد. گاه گفته می‌شود تکایا در میانه دارای سکویی هستند که بر روی و گرداگرد آن شبیه‌خوانی و تعزیه‌خوانی صورت می‌گیرد، اما تمامی تکیه‌ها این سکو را ندارد و نیز چنین سکوها و مراسمی در تعدادی از حسینیه‌ها نیز دیده می‌شود.

* منبع: دایره‌المعارف بناهای تاریخی ایران در دوره اسلامی/ جلد ۵/ انتشارات سوره مهر

[درباره تکیه نیاوران]
[درباره تکیه دولت]
[درباره تکیه ابوالفضل آرادان]
[درباره تکیه میامی] 
[درباره تکیه ناسار سمنان]
[درباره تکیه تجریش تهران]
[درباره تکیه نیاوران تهران]
[درباره تکیه طاهر و منصور کاشان] 
[درباره تکیه بازار / امام زمان کرمان]
[درباره تکیه ته‌باغ لَلِه کرمان]
[درباره تکیه مدیرالملک کرمان]
[درباره تکیه معاون الملک کرمانشاه]
[تکیه زنجیری / بازار شاهرود]
[درباره تکیه پهنه سمنان]
[درباره تکیه شاهزاده شاهرخ کرمان]
[درباره تکیه شاه عادل کرمان]
[درباره تکیه صفه عزاخانه کرمان]
[درباره تکیه قبه سبز کرمان]
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما